Andet multimedie
bentjuul 3670
Farvekort
Fra : Quick

Dato : 05-07-01 22:12

Hej

Er der nogen der kender et sted man kan finde en farveskala man kan udskrive
fra en printer så man får lavet sig et farvekort.

Jan

Fra : emj

Dato : 06-07-01 02:37

Quick skrev i <3b44da81$0$270$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Er der nogen der kender et sted man kan finde en farveskala man kan udskrive
>fra en printer så man får lavet sig et farvekort.

Søg på farveskema på nettet. Der er tonsvis af farvekort der.
Jeg vil dog sætte spørgsmål ved, hvad man kan bruge en udskrift til,
da den jo vil se forskellig ud alt efter papiret, den udskrives på

Hilsen emj

Fra : Thomas

Dato : 06-07-01 08:00

"Quick" <janpetri@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der kender et sted man kan finde en farveskala man kan
udskrive
> fra en printer så man får lavet sig et farvekort.

Det bedste du kan gøre er at købe en "farvevifte" fra Pantone. De laver en,
der har Pantonefarverne ved siden af den CMYK farve der kommer tættest på,
så man selv kan se forskellen. Den farve der er på viften kan du bruge til
noget, det kan du ikke med en udprintet farve (så længe vi snakker om
tryksager).

Hvis det er fordi du ønsker en reference til din egen printer, kan du
udskrive sådan en oversigt, men det kræver så også at din printer er stabil
og kalibreret.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial

Fra : Nick

Dato : 06-07-01 08:04

Thomas <flash4@it.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b456038$0$12753$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> så man selv kan se forskellen. Den farve der er på viften kan du bruge til
> noget, det kan du ikke med en udprintet farve (så længe vi snakker om

Hvad koster en farvevifte og hvor kan man købe den billigst?

/Nick

Fra : Thomas

Dato : 06-07-01 08:50

> Hvad koster en farvevifte og hvor kan man købe den billigst?

Du kan købe den her: http://www.jmt.dk/pantone.asp?section=cmyk

Jeg ved ikke om du kan finde den billigere andre steder.

Fra : Karen Margrethe Hans~

Dato : 07-07-01 23:28

Kontakt evt. et trykkeri og spørg om de har en ældre vifte
de vil af med.
De skiftes nemlig ud en gang imellem.
Det kan være pga. slidtage eller som sidste år, hvor der kom
nye vifter med en hel del nye farvenumre.
Således har jeg fået fat i min Pantone-vifte.
mvh
Karen Margrethe

<3b456bf5$0$12733$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Thomas

Dato : 08-07-01 09:08

> [...]
> nye vifter med en hel del nye farvenumre.
> Således har jeg fået fat i min Pantone-vifte.

Det er ikke noget jeg vil anbefale. Grunden til man skifter sin vifte ud, er
også at farverne ændres med tiden, og Pantone anbefaler man skifter dem
hvert andet år (så vidt jeg husker). Hvis man selv har dem fra ny, kan man
beskytte dem bedst muligt ved at opbevare dem i deres etui, og kun tage dem
ud når man skal bruge dem. Hvis man køber en brugt, ved man ikke, om det er
en der har ligget i vinudet i solen i et par måneder.