Aircondition - hvordan ?
Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 03-06-07 20:07

Hej

Hvordan fungerer aircondition i en toyota under disse forhold.

Man kommer ud til bilen. Temperaturen inde i bilen er 12 grader. Man
trykker på AC knappen og skruer op for varmen for at få ca. 20 grader
i kabinen.

Kan airconditionen virker som varmepumpe (altså køre baglangs) ?

Eller slår airconditionen fra, da ønsket temperatur > aktuel
temperatur ?

Bliver gassen i aircon systemet stadigvæk pumpet rundt ?

mvh
Michael Kristensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-06-07 20:23

"mbk112@hotmail.com" <mbk112@hotmail.com> wrote in

> Eller slår airconditionen fra, da ønsket temperatur > aktuel
> temperatur ?

Mon ikke den bare sender luften igennem køledelen af AC anlægget og
derefter forbi luftvarmeren?

Fra : alexbo

Dato : 03-06-07 20:18

<mbk112@hotmail.com> skrev

[...]

Aircon er et kølelegeme, ligesom køleskabet kan det kun køle, det køler
luften ned, men da du har sat varme på, varmer varmeapparatet luften op
igen.

Fordelen er at ved fugtig luft vil nedkølingen af luften trække fugten ud,
så ind i kabinen kommer varm tør luft, det er det bedste til at afdugge
ruder.

Så ind i aircom kommer 12g luft, ud kommer 4g luft,
ind i varmeapparatet kommer 4g luft ud kommer varm luft.

mvh
Alex Christensen

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 03-06-07 22:50

> Så ind i aircom kommer 12g luft, ud kommer 4g luft,
> ind i varmeapparatet kommer 4g luft ud kommer varm luft.

Så når jeg lige har startet motoren (og varmeapparatet dermed er
koldt), vil jeg faktisk få kølet kabinen ned, selvom jeg har bedt om
20 grader ?

Bliver gassen altid pumpet rundt i aircon systemet med samme
hastighed, eller regulerer den pumpehastigheden?

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-06-07 07:41

mbk112@hotmail.com wrote:

> Så når jeg lige har startet motoren (og varmeapparatet dermed er
> koldt), vil jeg faktisk få kølet kabinen ned, selvom jeg har bedt om
> 20 grader ?

Sådan er det hvert fald i min bil (96 primera).

Thomas

Fra : alexbo

Dato : 04-06-07 09:09

<mbk112@hotmail.com> skrev

"Så når jeg lige har startet motoren (og varmeapparatet dermed er
koldt), vil jeg faktisk få kølet kabinen ned, selvom jeg har bedt om
20 grader ?"

Ja hvis aircon er tændt, men i et automatisk system hvor du blot har sat en
temp. styrer automatikken både køl og varme.

Men selv i et automatisk aircon, vil den starte op også ved lave temp. hvis
man ønsker fuld afdugning

Jeg kan se at Claus har redegjort både for dette og næste spørgsmål.

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 03-06-07 22:53

mbk112@hotmail.com skrev:

> Hvordan fungerer aircondition i en toyota under disse forhold.

Vel stort set som i alle andre biler!

> Man kommer ud til bilen. Temperaturen inde i bilen er 12 grader. Man
> trykker på AC knappen og skruer op for varmen for at få ca. 20 grader
> i kabinen.

Hvis du har manuelt styret AC vil luften udefra først afkøles og
derefter passere varmeapparatet hvor den opvarmes.

Hvis du har automatisk styret AC (det som nogle fejlagtig kalder klima,
men som bare er den tyske betegnelse for et AC anlæg) vil AC'en ikke
starte og luften blot passere køledelen (også kaldet fordamperen) for
efterfølgende at passere varmeapparatet hvor den varmes op til den
ønskede temperatur.

> Kan airconditionen virker som varmepumpe (altså køre baglangs) ?

Ikke i de biler jeg har kigget nærmere på. Der er som regel
tilstrækkeligt med overskudsvarme fra motoren (de mest effektive moderne
dieselbiler undtaget) til at opvarme kabinen.

> Eller slår airconditionen fra, da ønsket temperatur > aktuel
> temperatur ?

Som svaret ovenfor: Kun ved automatisk styret AC.

> Bliver gassen i aircon systemet stadigvæk pumpet rundt ?

Kun når kompressoren kører. I ældre systemer slås kompressoren til/fra
for at regulere kølingen. I nyere systemer er kompressoren variabel så
trykket i systemet kan varieres efter behov og her cirkulerer kølemidlet
jo så med variabel hastighed.

I øvrigt er det ikke korrekt at tale om gassen i systemet da den
afhængig af hvor i cirkulationsforløbet der er tale om kan antage
flydende form eller gasform.

Fra kondensatoren (det er den køler der sidder ude foran) gennem filter
og kompressor frem til fordamperen (det er det kølelegeme som afkøler
luften ind til kabinen) er kølemidlet flydende.

Fra fordamperen og frem til kondensatoren er kølemidlet i gasform.

Mvh
Claus

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 03-06-07 23:11

> I nyere systemer er kompressoren variabel så
> trykket i systemet kan varieres efter behov og her cirkulerer kølemidlet
> jo så med variabel hastighed.

Hvordan styres hastigheden ?

Sidder der termestat, der måler temperatur i kabinen ?

Så det koster ikke så meget at have slået AC til hele vinteren, da det
konstant kører på laveste hastighed, og man undgår utætheder pga
pakninger, der tørrer ud ?

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 04-06-07 04:41

mbk112@hotmail.com skrev:

> Hvordan styres hastigheden ?

Efter behov som reguleres af den variable kompressor.

Når et stof - her kølemidlet i systemet - går fra væskeform til gasform
skal der bruges energi. Denne energi hives ud af luften som passerer
fordamperen. I fordamperen passerer kølemidlet en dyse der forstøver det
så fordampningen muliggøres.

Jo mere luft eller jo varmere luft der passerer fordamperen, jo mere
energi kan hives ud af luften og jo mere kølemiddel skal fordampes for
at afkøle luften. Kompressoren regulerer trykket afhængig af hvor meget
kølemiddel der er behov for at fordampe.

> Sidder der termestat, der måler temperatur i kabinen ?

Næppe! Men hvis dit AC er automatisk med en eller flere zoner sidder der
som minimum en temperaturføler for hver zone. Input fra disse
temperaturfølere bruges af styringen til at regulere diverse spjæld så
kabinetemperaturen bliver som ønsket. På de mest avancerede anlæg er der
op til 6-7 sensorer af forskellig art for hver zone.

> Så det koster ikke så meget at have slået AC til hele vinteren, da det
> konstant kører på laveste hastighed, og man undgår utætheder pga
> pakninger, der tørrer ud ?

Hvis du tænker på brændstofforbrug, så vil det altid koste noget at
trække kompressoren med rundt.

Bemærk at mange AC-anlæg ikke kan aktiveres ved temperaturer under ca. 5
grader.

Mvh
Claus

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 04-06-07 07:21

> [...]
> at afkøle luften. Kompressoren regulerer trykket afhængig af hvor meget
> kølemiddel der er behov for at fordampe.

Så kompressoren hastighed bestemmes altså efter (temperatur på luften
udenfor (grader) ) x (hvor hurtig blæser er sat til at køre (Volumen/
L) ) ?

Hvad er forskellen mellem AC og klimaanlæg ?

mvh
Michael Kristensen

Fra : Per W.

Dato : 04-06-07 13:52

mbk112@hotmail.com wrote:

> [...]
> L) ) ?
>
> Hvad er forskellen mellem AC og klimaanlæg ?

Ingen. Men noen tror at klima er bedre og også gir mer kjøling.

/Per W.

Fra : Brian

Dato : 04-06-07 15:43

"Per W." <perw@tiscali.no> skrev i en meddelelse

> Ingen. Men noen tror at klima er bedre og også gir mer kjøling.

Der er da stor forskel på AC og klima, men du mener måske lige på dette
punkt?

Fra : Lars Holst

Dato : 04-06-07 15:44

"Per W." <perw@tiscali.no> said in news:f411te$bj7$1@aioe.org:

> Ingen. Men noen tror at klima er bedre og også gir mer kjøling.
>
> /Per W.

Forskellen på aircondition og fuldautomatisk klimaanlæg er at på det
fuldautomatiske stiller du en temperatur (på bizone 2 temp. og trizone 3)
med displayudlæsning af indstillingen.

På et semiautomatisk drejer du en knap som peger på en fortrykt
temperatur. Der vil være en automatikmulighed for blæseren.

På et aircon uden automatik skal du fornemme dig frem hvilken temperatur
drejeknappen peger på da der ingen temperatur er fortrykt. Det er som
regel bare blå og røde farver i mere eller mindre mængde. Her stiller du
som regel også luftmængden med manuelt valg af blæserhastighed.

På automatiske klimaanlæg er der nogle gange også pollenfilter,
luftkvalitetskontrol samt automatik på friskluft/recirkulation.

Kører kompressoren trækkes vædsken som regel altid ud af luften som
derved køles ned inden den smides ind i kabinen. har man valgt varmere
temperatur end omgivelserne sendes den afkølede og tørre luft gennem
varmeagregat af den ene eller anden slags inden den kommer i kabinen.

--
Lars Holst

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 04-06-07 16:22

mbk112@hotmail.com skrev:

> Hvad er forskellen mellem AC og klimaanlæg ?

Emnet er blevet vendt flere gange her i gruppen og der er absolut ingen
forskel. Det er to ord for nøjagtig det samme.

AC stammer fra det engelske aircondition og klima stammer fra det tyske
klimaanlage.

At der så er en del mindre sprogkyndige som tror at klima betyder at
anlægget er fuldautomatisk og at aircondition er manuelt styret er en
misforståelse der giver anledning til spørgsmål som det du netop har
stillet.

Et manuelt styret køleanlæg aktiveres og køler med maksimal effekt eller
måske med reduceret effekt hvis kompressoren er af den variable type
som jeg fortalte lidt om i en tidligere post i denne tråd. For at undgå
at indblæsningsluften ind i kabinen bliver for kold tilsætter man
opvarmet luft fra bilens varmeapparat.

Et automatisk styret anlæg gør nøjagtig det samme. Her er det blot en
elektronsik styring som, afhængig af målinger foretaget i bilens kabine
regulerer, blandingen af kold og varm luft så den opnår den ønskede
temperatur.

De automatiske anlæg fås fra helt simple typer med én temperaturføler og
den samme temperatur luft blæst ud af alle bilens luftdyser til
avancerede type med op til 4 zoner hvor temperaturen kan reguleres
individuelt for hver enkelt zone. De mest avancerede har for hver zone
flere temperaturfølere og nogle har endda måling af solindstrålingen.

Hvad der er bedst afhænger helt af temperament og bare fordi et anlæg er
af den avancerede automatiske type behøver det ikke at give et godt
indeklima i bilen. Det hele handler dybest set om hvor godt styringen er
programmeret.

I praksis sker den mest behagelige brug af et sådan køleanlæg i ved at
den afkølede luft blæses op på forruden så ruden og instrumentbordet
køles ned så de ikke afgiver stærk strølevarme. På den måde slipper man
også for at de der opholder sig i bilens kabine kommer til at sidde i
træk fra kolde luftstrømme der blæser direkte på huden.

Til dagligt kører jeg i en bil med 2-zoneanlæg og ved sjældnere
lejligheder i en bil med manuelt styret anlæg. Jeg foretrækker faktisk
det manuelt styrede da det her er lettest at undgå træk. Eneste ulempe
ved det manuelt styrede, er at det ved hastigheder over 140km/t køler
hårdere end ved langsommere hastigheder. Så ved motorvejskørsel afbrugt
af køkørsel er det nødvendigt at regulere temperaturen.

Mvh
Claus

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 04-06-07 16:24

mbk112@hotmail.com wrote:
> [...]
> i kabinen.
>
> Kan airconditionen virker som varmepumpe (altså køre baglangs) ?

Toyota har i nogle Avensis modeller et "hot gas" klimaanlæg. Der kan
anlægget automatisk skifte til varmepumpe, hvor der varmes i kabinen, og
køles ude foran. På den måde får man meget varme for kun lidt energi, og
varmen er der med det samme motoren kører.

-Thomas