Hvor gammel og hvor mange km?
Fra : CR

Dato : 02-06-07 17:40

Hvor gammel bil kan man tillade sig at købe brugt, hvis jeg ikke vil have
alt for mange problemer og ikke vil risikere at blive snydt, idet jeg ikke
har det store bilkendskab. Og hvor mange km må den maks have kørt? Jeg
tænker på en bil i Punto, Fabia, Fiesta klassen.

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-07 18:02

On Sat, 2 Jun 2007 18:40:24 +0200, "CR" <cr@notreal.dk> wrote:

> [...]
>har det store bilkendskab. Og hvor mange km må den maks have kørt? Jeg
>tænker på en bil i Punto, Fabia, Fiesta klassen.

Kom med en ide til hvad du vil give for en bil. Alle biler kan give
problemer - den billige 2 år gamle glemmer forhandleren at fortælle
var tæt på en totalskade, så den er pilrådden ved 6-års synet - eller
den 10 år gamle Corsa, der tramper trofast videre og ikke fejler det
mindste, fordi den er hysterisk passet med service, vask og
undervognsbehandling. Det ville selvfølgelig også være rart at vide,
om den skal køre hver dag eller bare, når det passer og hvor meget.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : CR

Dato : 02-06-07 18:20

> Kom med en ide til hvad du vil give for en bil.

Jeg tænkte at jeg kunne få en for omkring 65.000, men at give 100.000 vil
ikke være noget jeg ligger søvnløs over. Jeg så en 2004 Punto med omkring
40.000 km på bagen til lige under 100.000, men det ville selvfølgeligt ikke
gøre mig noget hvis jeg kunne slippe lidt billiger og stadig få en ordentlig
bil.

> Det ville selvfølgelig også være rart at vide,
> om den skal køre hver dag eller bare, når det passer og hvor meget.

Den kommer nok til at køre omkring 80 km om dagen på hverdage og sporadisk
kørsel i weekenden.

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-07 18:49

On Sat, 2 Jun 2007 19:19:51 +0200, "CR" <cr@notreal.dk> wrote:

> [...]
>gøre mig noget hvis jeg kunne slippe lidt billiger og stadig få en ordentlig

Den bør nok være lidt billigere, de nye afgiftsregler in mente,
men....ellers er Punto sådan set ikke så farlig, som rygterne vil vide
om italienske biler. Der er fejlkilder - check at alt elektrisk
virker, at der ikke er vrøvl med styretøj og at motoren arbejder fint
og gearskiftet er blødt og uden mislyde. Så er der den visuelle
inspektion - mod begyndende rust og diverse skrammer. Det gælder alle
biler.

>Den kommer nok til at køre omkring 80 km om dagen på hverdage og sporadisk
>kørsel i weekenden.

Der er utroligt mange muligheder - Corsa, Punto, Fiesta, Polo, Fabia
og mange andre. (Yaris er en mulighed, den er grim som fanden, men
kører dag ud og dag ind og er pissedyr) Hvis du ikke har en god ven
med forstand på brugte biler, så find en 3-4 år gammel Fabia med ikke
alt for mange km. Min mor blev budt 85 k for sin knap 4 år gamle Fabia
1.2 (den "hidsige" med 64 HK!!) med 40 k på tælleren og den kan sq
køre mange år endnu. Den ville have været til at hente for ca. 100 k
hos en forhandler. Brugsmæssigt er en 5-dørs Fabia ganske fornuftig.
Kan godt skule ærgerligt til de 3 døre i min Punto en gang
imellem......men den var rimelig billig og kører fandme godt. (godt
nok er det en diesel men den snupper sving som min for længst
bortrustede Mascot).
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Kent

Dato : 02-06-07 20:20

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

> [...]
> alt for mange km. Min mor blev budt 85 k for sin knap 4 år gamle Fabia
> 1.2 (den "hidsige" med 64 HK!!) med 40 k på tælleren og den kan sq
<klip>

Nu skriver du "hidsige" - ironisk kan jeg forstå, men rent faktisk synes
jeg,
at 1,2'eren er overraskende hurtig og frisk i forhold til motorstørrelsen.
Min
mors tidligere bil, en Punto med 60 HK, var TOTALT død i forhold til
Fabiaen - som på papiret kun har 4 HK mere. Jeg fik en Fabia 1,2 som
udlejningsbil, da min 1,9 TDI skulle på værksted her for nyligt.

Jeg synes, 1,2'eren er en fin og harmonisk motor, men det er dog ikke
så billig en bil - men man får meget for pengene.

Kent.

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-07 21:49

On Sat, 2 Jun 2007 21:20:29 +0200, "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk>
wrote:

<...>
>Jeg synes, 1,2'eren er en fin og harmonisk motor, men det er dog ikke
>så billig en bil - men man får meget for pengene.

Jeg var ironisk...fordi der også findes en 54HK variant...og blev lidt
inspireret af en studiekammerat som snakkede om 2CV med den "hidsige"
motor på 32 HK i forhol til 28? 64 HK maskinen er udmærket, og
bortset at den kører med omdrejningstal som i min egen bil vil medføre
store fartbøder er den vel OK......men forvent ikke 20+km / l.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Anders Majland

Dato : 05-06-07 15:36

> 64 HK maskinen er udmærket, og
> bortset at den kører med omdrejningstal som i min egen bil vil medføre
> store fartbøder er den vel OK......men forvent ikke 20+km / l.

Nej det er nok at være for optimistisk - men vores gennensnit blev 15,9km/l
for 65000km blandet kørsel. Det synes jeg er meget pænt for en "lille"
familiebil med et "rimeligt" bagagerum (Der er ikke mange i prisklassen der
har 400liter bagageplads som en fabia kombi)

Men CR - med de få krav du stiller synes jeg det oplagte må være at vælge
imellem en fabriksny eller en nyere brugt. Nyere brugte er imho for dyre og
da du ikke stiller de store krav til plads eller motorkraft i dit indlæg, så
ville jeg anbefale dig at købe en fabriksny. Efter afgiftsomlægningen er der
flere biler under 100.000kr der kan forventes at få en meget fin
totaløkonomi...

Vi solgte vores 3år gamle fabia privat for 100.000kr - Det er en afkrivning
(i forhold til listeprisen med udstyr) på noget under 1kr/km så det skal jeg
ikke klage over. Til gengæld ville jeg som køber nok synes at sådan en fabia
kombi var dyr som brugt (Med det kmtal den havde var der under 10000km til
det kunne forventes at der skulle ordnes bremser) Brugtprisniveauet var også
årsagen til at vi købte den som ny for 3år siden ... Og årsagen til at vi
igen har købt en ny bil.

Skal der for alvor være noget at spare på "ordinære" biler skal de være mere
end et par år gamle og man skal selv lave service eller have en lokal
mekaniker man har tillid til ....

Fra : Kåre

Dato : 02-06-07 18:09

"CR" <cr@notreal.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har det store bilkendskab. Og hvor mange km må den maks have kørt? Jeg
> tænker på en bil i Punto, Fabia, Fiesta klassen.

Jeg har altid købt brugt, og gerne godt brugt...
Min erfaring siger mig, at ved 200kkm sker der ting og sager...

Umiddelbart vil jeg sige at en bil omkring 5 år og 75000 km er et udmærket
tidspunkt at købe en bil på.
Bilen er godt afskrevet, men stadig ret ny, sandsynligvis uden rust, og har
mange km igen.
Jeg vil sige, at en bil under 200kkm er i servicerings alderen, mens biler
over er i reperationsalderen.

mvh
Kåre

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-06-07 18:38

> Jeg vil sige, at en bil under 200kkm er i servicerings alderen, mens
> biler over er i reperationsalderen.

Hvilke biler har du haft siden det er din erfaring?

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Kåre

Dato : 04-06-07 06:21

> Hvilke biler har du haft siden det er din erfaring?

Toyota Camry og Corolla*2, Peugeot 405 og Mazda 626.
Købt fra 70.000 km til 280.000 km.

Jeg har prøvet at købe bil langt under 200kkm og kørt den til et stykke over
200kkm.
Og jeg har købt biler omkring 200kkm.
Og min praktiske erfaring siger mig, at jeg har været nødt til at få skiftet
hjullejer, bærearme, styrekulger, støddæmpere, startere, vandpumper,
generatorer osv EFTER de 200kkm, men ikke før (sådan ca. selvfølgelig).

mvh
Kåre

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 02-06-07 18:35

Kåre skrev:
> [...]
> mange km igen.
> Jeg vil sige, at en bil under 200kkm er i servicerings alderen, mens biler

Tjaa -- sådan er der jo så mange forskellige meninger. For knap 2 år
siden købte vi en Fiat Marea Weekend fra ´97 med 250.000 km på bagen.
Den har altså ikke voldt os nogen pludselige problemer ud over den lige
har fået skiftet 2 bærearme. rust er der ikke noget af, og hver gang
nøglen sættes i, starter den bare. Jeg har haft andre biler, der også
har ligget over 200.000 km, og kørt fuldstændig upåklageligt, så det er
vidst lidt mere om at kigge efter, og lytte til hvordan delene arbejder,
og lige få den på lift, og kigge efter rust og olie fra motoren. Er der
ingen rust, eller oliespild fra motoren, og bilen ellers er pæn og
velholdt, så er der vel ikke det store at betænke sig på. Det er så min
mening, men indrømmet, så ville jeg da gerne ud og købe en ny/nyere bil,
men det bliver jo så nok først om et par år eller tre. Fiat'en kører i
hvert fald fuldstændig problemfrit ind til videre.

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-07 19:44

> [...]
> har det store bilkendskab. Og hvor mange km må den maks have kørt? Jeg
> tænker på en bil i Punto, Fabia, Fiesta klassen.

Jeg har gode erfaringer med Fiat Punto 1,2. Min mor har en og en kammerat
har en. Min mors er en 02, har nu kørt 120000km - hun har haft den siden
75000 km og hun har kun fået lavet alm. service på den - intet andet.

Min kammerat har en 01, jeg tror den har kørt 170000 km. Han har skiftet
batteri, en trækaksel (der var gået hul i manchetten og det havde han ikke
opdaget) og en blæser. Jeg kan ikke huske hvad han gav for det, men det var
ikke ret meget, for han ringer altid og fortæller hvor billigt det er at
holde den kørende.

Der er masser af dem rundt omkring. Jeg så en ved Gunderup til 60K, mener
det var en 03. Umiddelbart er det meget billigt, men den kan jo have kørt
150000+ km...

Nå, jeg ville vælge Punto. Den er billig i vægtafgift, forsikring og især i
brændstof. På langturene kører min mor næsten 21 km/l og ved ren bykørsel
16. Den er billig i reservedele og fordi der kører så mange af dem, er det
nemt at få reservedele ved huggeren.

Mvh Tommy

Fra : Thomas

Dato : 02-06-07 19:43

"CR" <cr@notreal.dk> wrote in message
> [...]
> har det store bilkendskab. Og hvor mange km må den maks have kørt? Jeg
> tænker på en bil i Punto, Fabia, Fiesta klassen.

Som en anden skrev, det er uforudsigeligt.......

Nogle køber en helt ny "mandagsbil", andre noget brugt, der bare duer...
Der er ingen garantier, men mht. brugt, kan man da gøre lidt
forarbejde...... Er der overholdt service på bilen..... ligner den lort
indeni, så er den måske ikke passet så godt, som hvis den står som ny
indeni. Nu har snart alle alufælge på i dag, men ellers vil jeg mene, at jo
mere en bil er ændret, fælge, sænket , terninger i forruden osv , jo
større er sandsynligheden nok for at den har været kørt hårdt

Mvh

Thomas...... Mitsubishi Lancer 1,6 95' 377.000 km! (Købte bilen da
den havde kørt 360.000 har fået skiftet olie 2 gange, 4 nye tændrør, nyt
luftfilter og fået skiftet en bolt i forbindelse med styretøjet på
autoriseret værksted (1100 kr).... smider desuden 118 hk imod de 113
originalt opgivne, så jeg har været heldig i "lotterispillet")

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 02-06-07 20:13

On 2 Jun., 18:40, "CR" <c...@notreal.dk> wrote:
> [...]
> har det store bilkendskab. Og hvor mange km må den maks have kørt? Jeg
> tænker på en bil i Punto, Fabia, Fiesta klassen.

Tag på biblioteket og lån bogen "brugtbil-revyen". Der er gennemgået
med fordele/ulemper ved 125 af de mest solgte modeller herhjemme. Der
står også, hvilke typiske fejl og mangler de enkelte modeller har.

-Michael Kristensen