|
| Xsara Picasso HDI Fra : fdhg |
Dato : 01-06-07 08:54 |
|
Jeg har kig på en Xsara Picasso HDI der er 2 -> 3 år gammel
Så vidt jeg kan se er der 2 forskellige HDI motore en 1.6 med 110HK og 2.0
med 90HK
Hvilken en af dem bør man gå efter, og er der nogle tinge man skal være
opmærksom på får man køber en Picasso.
Mvh
Søren Ravn
| |
Jens Rasmussen (01-06-2007)
| Kommentar Fra : Jens Rasmussen |
Dato : 01-06-07 09:25 |
|
Helt klart 110 ´ern. Det er en helt anderledes moderne motor.
Mvh Jens
"fdhg" <ryt@rwt.dk> skrev i en meddelelse
news:465fd08f$0$13963$edfadb0f@news.tele.dk...
> Jeg har kig på en Xsara Picasso HDI der er 2 -> 3 år gammel
>
> Så vidt jeg kan se er der 2 forskellige HDI motore en 1.6 med 110HK og 2.0
> med 90HK
>
> Hvilken en af dem bør man gå efter, og er der nogle tinge man skal være
> opmærksom på får man køber en Picasso.
>
>
> Mvh
>
> Søren Ravn
>
>
>
>
| |
Michael Thybo Jørgen~ (01-06-2007)
| Kommentar Fra : Michael Thybo Jørgen~ |
Dato : 01-06-07 10:53 |
|
fdhg wrote:
> Jeg har kig på en Xsara Picasso HDI der er 2 -> 3 år gammel
>
> Så vidt jeg kan se er der 2 forskellige HDI motore en 1.6 med 110HK og 2.0
> med 90HK
>
> Hvilken en af dem bør man gå efter, og er der nogle tinge man skal være
> opmærksom på får man køber en Picasso.
110'eren. Det er en 16-ventilet 1.6 top-moderne konstruktion der har fået
mange fine anmeldelser. 90'eren er en halvgammel 2.0 sag.
110'eren findes både med og uden partikelfilter - med betyder lidt længere
på literen, men en udgift på nogle tusinde kr for hver 50.000 - 100.000 km
når filteret skal renoveres/påfyldes additiv.
Du skal lige checke om oliefyret (Webasto som std.) virker som det skal. Det
er nogle gange lidt problematisk.
Ellers en fin bil
Mvh
Michael
| |
Thomas Jørgensen (01-06-2007)
| Kommentar Fra : Thomas Jørgensen |
Dato : 01-06-07 15:53 |
|
Michael Thybo Jørgensen wrote:
> ...
>
> 110'eren findes både med og uden partikelfilter - med betyder lidt længere
> på literen, men en udgift på nogle tusinde kr for hver 50.000 - 100.000 km
> når filteret skal renoveres/påfyldes additiv.
Du mener vist: Partikelfilteret betyder lidt KORTERE på literen.
-Thomas (som kommer til at betale over 10000kr bare i grøn ejerafgift
pga. sit partikelfilter i en Avensis - men det er nu herligt at
udstødningen er helt ren ;).
| |
Ukendt (01-06-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 01-06-07 18:46 |
|
"Thomas Jørgensen" <thomas@no-spam.dk> wrote in message
news:466032bc$0$4156$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Michael Thybo Jørgensen wrote:
>> ...
>>
>> 110'eren findes både med og uden partikelfilter - med betyder lidt
>> længere
>> på literen, men en udgift på nogle tusinde kr for hver 50.000 - 100.000
>> km
>> når filteret skal renoveres/påfyldes additiv.
>
> Du mener vist: Partikelfilteret betyder lidt KORTERE på literen.
Nej, jeg mener LÆNGERE. F.eks. går en faceliftet Mazda6 2.0 DE 143 HK 16,4
km/l, mens "den gamle" (min model) med 136 HK kun går 15,6.
Det er noget med at man kan tillade sig en lidt mere svinende justering af
indsprøjtningen, som til gengæld giver længere på literen (af en eller anden
finurlig årsag). Partikelfiltret "rydder op", så det alligevel bliver en ren
udstødning.
Men iflg "hvorlangtpaaliteren.dk" går en Picasso med PF ganske rigtigt
kortere. "Kun" 19,6 km/l mod 20,4 uden filter. Så i det tilfælde har du ret.
>
> -Thomas (som kommer til at betale over 10000kr bare i grøn ejerafgift
> pga. sit partikelfilter i en Avensis - men det er nu herligt at
> udstødningen er helt ren ;).
Jep! Men ærgerligt at det ikke er vedligeholdelsesfrit.
Mvh
Michael
| |
Lars Holst (01-06-2007)
| Kommentar Fra : Lars Holst |
Dato : 01-06-07 22:08 |
|
"Michael Jørgensen" <spamkiller_snabela_webhiker.dk> said in
news:46605b3b$0$78958$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:
> "Thomas Jørgensen" <thomas@no-spam.dk> wrote in message
> news:466032bc$0$4156$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> Michael Thybo Jørgensen wrote:
>>> ...
>>>
>>> 110'eren findes både med og uden partikelfilter - med betyder lidt
>>> længere
>>> på literen, men en udgift på nogle tusinde kr for hver 50.000 -
>>> 100.000 km
>>> når filteret skal renoveres/påfyldes additiv.
>>
>> Du mener vist: Partikelfilteret betyder lidt KORTERE på literen.
>
> Nej, jeg mener LÆNGERE. F.eks. går en faceliftet Mazda6 2.0 DE 143 HK
> 16,4 km/l, mens "den gamle" (min model) med 136 HK kun går 15,6.
>
> Det er noget med at man kan tillade sig en lidt mere svinende
> justering af indsprøjtningen, som til gengæld giver længere på literen
> (af en eller anden finurlig årsag). Partikelfiltret "rydder op", så
> det alligevel bliver en ren udstødning.
>
> Men iflg "hvorlangtpaaliteren.dk" går en Picasso med PF ganske rigtigt
> kortere. "Kun" 19,6 km/l mod 20,4 uden filter. Så i det tilfælde har
> du ret.
>
>>
>> -Thomas (som kommer til at betale over 10000kr bare i grøn ejerafgift
>> pga. sit partikelfilter i en Avensis - men det er nu herligt at
>> udstødningen er helt ren ;).
>
> Jep! Men ærgerligt at det ikke er vedligeholdelsesfrit.
>
> Mvh
> Michael
>
>
>
Mit partikelfilter er da selvrensende.
Men det er også en anden bil end den i diskuterer.
Men bare lige for at sige at det forekommer altså.
--
Lars Holst
| |
Ukendt (01-06-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 01-06-07 22:57 |
|
[snip]
>> Jep! Men ærgerligt at det ikke er vedligeholdelsesfrit.
>>
> Mit partikelfilter er da selvrensende.
Sikker på der ikke skal et eller andet hundedyrt additiv påfyldes for hver
100.000 km eller deromkring?
> Men det er også en anden bil end den i diskuterer.
Hvad er det da for en knallert?
Mvh
Michael
| |
Lars Holst (01-06-2007)
| Kommentar Fra : Lars Holst |
Dato : 01-06-07 23:48 |
|
"Michael Jørgensen" <spamkiller_snabela_webhiker.dk> said in
news:46609603$0$47387$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:
> [snip]
>>> Jep! Men ærgerligt at det ikke er vedligeholdelsesfrit.
>>>
>> Mit partikelfilter er da selvrensende.
>
> Sikker på der ikke skal et eller andet hundedyrt additiv påfyldes for
> hver 100.000 km eller deromkring?
>
>> Men det er også en anden bil end den i diskuterer.
>
> Hvad er det da for en knallert?
>
> Mvh
> Michael
>
>
>
Der skal intet gøres ved partikelfilteret.
Det er , ifølge instruktionsbogen, selvrensende.
Knallerten er en Fiat Croma.
--
Lars Holst
| |
Kasper Hansen [8270] (02-06-2007)
| Kommentar Fra : Kasper Hansen [8270] |
Dato : 02-06-07 00:27 |
|
> Der skal intet gøres ved partikelfilteret.
> Det er , ifølge instruktionsbogen, selvrensende.
> Knallerten er en Fiat Croma.
Det gælder også for min 320d.
Der står at det er vedligeholdelsesfrit.
/Kasper Hansen
| |
Anders Thorup (02-06-2007)
| Kommentar Fra : Anders Thorup |
Dato : 02-06-07 08:56 |
|
"Kasper Hansen [8270]" <news@SLETpostmand.com> wrote in message
news:4660ab27$0$21926$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Der skal intet gøres ved partikelfilteret.
>> Det er , ifølge instruktionsbogen, selvrensende.
>> Knallerten er en Fiat Croma.
>
> Det gælder også for min 320d.
> Der står at det er vedligeholdelsesfrit.
>
> /Kasper Hansen
>
Det samme var tilfældet for min Opel Corsa 1,3CDTI med partikelfilter. Der
var heller ikke noget vedligehold med det.
Mvh
Anders
| |
Thomas Jørgensen (02-06-2007)
| Kommentar Fra : Thomas Jørgensen |
Dato : 02-06-07 14:32 |
|
Michael Jørgensen wrote:
> "Thomas Jørgensen" <thomas@no-spam.dk> wrote in message
>> Du mener vist: Partikelfilteret betyder lidt KORTERE på literen.
>
> Nej, jeg mener LÆNGERE. F.eks. går en faceliftet Mazda6 2.0 DE 143 HK 16,4
> km/l, mens "den gamle" (min model) med 136 HK kun går 15,6.
>
> Det er noget med at man kan tillade sig en lidt mere svinende justering af
> indsprøjtningen, som til gengæld giver længere på literen (af en eller anden
> finurlig årsag). Partikelfiltret "rydder op", så det alligevel bliver en ren
> udstødning.
>
> Men iflg "hvorlangtpaaliteren.dk" går en Picasso med PF ganske rigtigt
> kortere. "Kun" 19,6 km/l mod 20,4 uden filter. Så i det tilfælde har du ret.
>
> Jep! Men ærgerligt at det ikke er vedligeholdelsesfrit.
At en bil skulle køre længere MED filter tvivler jeg på. Biler kører da
også kortere pga. katalysatorer, og et DPF giver en del modstand. Men
måske har den pågældende bil fået forbedret motoren samtidig med
filteret blev sat på? ;)
En en ny Avensis regenerer filteret automatisk. Der sidder en
diesel-dyse direkte i udstødningsmanifolden, som sørger for
opvarming/tilstrækkelig varme i filteret til rensningen. Der er intet
vedligehold, bortset fra en eventuel rensning efter 160000km (mener
jeg). Den ekstra dyse er også en mulig årsag/forklaring på merforbruget :)
-Thomas
| |
|
|