Ny eller brugt ?
Fra : Michael Jensen

Dato : 05-07-01 21:39

Jeg regner stærkt med at skulle købe motocykel næste år, jeg er faldet lidt
for en Suzuki GS500E, men skal man købe sådan en som ny eller skal man finde
sig en brugt ? Godt spørgsmål... for tror ikke der findes noget korrekt
svar... Men hvad kan i anbefale mig ?

--

Med Venlig Hilsen

Michael Jensen
E-mail: michael-h@email.dk

Fra : Carsten

Dato : 05-07-01 21:57

Michael Jensen <michFJERN-DETTEael-h@email.dk>
wrote in message news:9i2j0p$1ba5$1@news.cybercity.dk...
> [...]
finde
> sig en brugt ? Godt spørgsmål... for tror ikke der findes noget korrekt

Køb en brugt som har under 10-15tkm på sig, så har en anden taget det store
værditab for dig, og du står alligevel med en næsten helt ny MC. Tag
foresten kun en med kåbe - mer-brugt-prisen er ikke så stor.

Carsten
CBR 600 F2 '94

Fra : Albert

Dato : 06-07-01 18:27

> [...]
> værditab for dig, og du står alligevel med en næsten helt ny MC. Tag
> foresten kun en med kåbe - mer-brugt-prisen er ikke så stor.

IKKE enig : En GS500 holder sig en vanvittig høj brugtpris hvis den er 1-2
år gammel.
Typsik spares kun 5-10000 og for de penge mister du garanti + at du er
første ejer +
at GS500 netop i år er blevet opdateret...

mvh Albert (der købte en 1år gammel GS i sin tid og tabte mange penge på
det)
CBR1000

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 05-07-01 22:24

> [...]
finde
> sig en brugt ? Godt spørgsmål... for tror ikke der findes noget korrekt

Hej Michael

Der er god økonomi i at købe en ca. 1-2 år gammel cykel der har kørt
ca.10000 - 20000 Km. Hvis du køber en sådan cykel er du rimelig sikker på
der ikke ligger nogle skjulte udgifter på den. Det der koster ved en MC er
forsikringen. Du behøver ikke være bange for at købe en cykel der er et par
år gammel. Mange køber en lille kværn og så skifter til noget større
hurtigt, uden den gamle fejler noget overhovedet. Følgende cykler oplagte
gode begyndercykler CB 500, GS 500 E, GSF 600 Bandit og XJ 600 Diversion.
Mine personlige favoritter er GS 500 E og Bandit. Køber man en 10-15 år
gammel cykel kan man gøre en god handel, men man kan blive snydt så
forfærdeligt hvis man ikke er (over) forsigtig. Især ved den første cykel
kan man let løbe sur i denne fede hobby ved at købe noget gammel lort.

Husk at gemme penge til god udrustning. Det er der ofte tilbud på i
efteråeret. Skal du til tyskland i sommer så kig ind forbi www.louis.de
http://www.polo-motorrad.de/ eller http://www.hein-gericke.de/ Her kan du
få en god komplet udrustning for 5-6000Kr

Spørg løs. Her er masser af erfaring at høste.
--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Michael Jensen

Dato : 05-07-01 22:41

> [...]
> gode begyndercykler CB 500, GS 500 E, GSF 600 Bandit og XJ 600 Diversion.

Det ender nok med at blive en brugt GS 500E, om den så bliver med kåbe må
tiden vise, men jeg regner da med at det vil være bedst ikke at skulle tage
alt vinden selv

> [...]
> forfærdeligt hvis man ikke er (over) forsigtig. Især ved den første cykel
> kan man let løbe sur i denne fede hobby ved at købe noget gammel lort.

Er det så bedst at købe brugt gennem en forhandler eller privat ?

> [...]
> http://www.polo-motorrad.de/ eller http://www.hein-gericke.de/ Her kan du
> få en god komplet udrustning for 5-6000Kr

Det er klart, og det er bestemt ikke her jeg har tænkt mig at spare! Det er
meget for dumt, jeg har kig på noget tøj fra SHOEI, noget der hedder Lab...
nogen der har erfaringer med netop dette tøj/beklædning ?

Som hjælm har jeg så kig på en Shoei X-CEED II, støvler Shoei Comet og
handsker ved jeg ikke helt endnu.

Mange Varme Sommerhilsner

Michael Jensen
- Haderselv

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-07-01 08:55

> Det ender nok med at blive en brugt GS 500E, om den så bliver med kåbe må
> tiden vise, men jeg regner da med at det vil være bedst ikke at skulle
tage
> alt vinden selv

Chancen for at lave en parkeringsskade eller lignende er desværre stor når
man lige har fået kortet. Hvis cyklen er nøgen giver det et par ridser på
styrknoppen og blinklysglasset (pris 100Kr for glas og maling). Hvis der er
kåbe på kommer der grimme ridser på kåben, og det er en helt anden
prisklasse at reparere. Tilgændgæld ser cyklen større ud og er mere
behagelig at køre på med hastigheder over 130 i længere tid, og hvis det
regner bliver man mindre våd. Den får også en tophastighed der er 5-10 km/t
højere. Valget er op til dig. Synes du den er køn uden kåbe, ville jeg købe
en uden. Hvis du vil have racerlooket så giv flere penge for din GS og køb
en med kåbe. Med alt respekt for en GS 500 så er det ikke en cykel man
plejer at beholde i mange sæsoner, så økonomisk kan det godt betale sig at
begrænse udgiften til kåben. Som begynder cykel er den dog perfekt. Den er
lav, let, velkørende, harmonisk, tillidsvækkende, sjov og kraftoverskuddet
er ikke skræmmende.

> Er det så bedst at købe brugt gennem en forhandler eller privat ?
Hvis du køber en der er næsten ny (1-2 år 5-15000km) Så ville jeg klart købe
den privat, da chancen for den er defekt er meget lille. Sørg dog for at
alle service er overholdt og at den liger en ny cykel, det burde den stadig
efter ca. 10.000 km. Tegn på slid nu tyder på km fusk eller misligehold. Du
giver ca. 8.000kr mere hos en forhandler end ved en privat.

> Som hjelm har jeg så kig på en Shoei X-CEED II
Husk det vigtigste ved en hjelm er ikke modelnavnet, men at pasformen er
optimal. Prøv en masse mærker og vælg den der sidder bedst.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-07-01 13:30

Jens Jacob Bager Jensen <bager@vkr.dk> skrev:

> Husk det vigtigste ved en hjelm er ikke modelnavnet, men at pasformen er
> optimal. Prøv en masse mærker og vælg den der sidder bedst.

Og så er det en _meget_ god ting, hvis man kan få lov til at tage en
prøvetur med hjelmen! Så får man jo et godt overblik over hvor meget de
forskellige hjelme støjer, og det er IMO en væsentlig sikkerhedsfaktor!
Hvordan almindlige forhandlere ser på det med prøveture ved jeg ikke, men
hos Leo Mortensens MC-udstyr i Gludsted (www.leomortensen.dk) fik jeg da lov
til at prøve nogle hjelme uden brok ...og priserne er på niveau med de
tyske
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Brian

Dato : 06-07-01 09:45

> [...]
> http://www.polo-motorrad.de/ eller http://www.hein-gericke.de/ Her kan du
> få en god komplet udrustning for 5-6000Kr

Øhmm det kan man da oxo få det for i Danmark, og så ovenikøbet en god
kvalitet!!!!!!!

Brian.w,

" som skal ned til Gludsted, vandel, og karolines cafeterie, idag. Kører
klokken 11.00 fra Århus"

Fra : Tommy Fer

Dato : 06-07-01 17:00

> Øhmm det kan man da oxo få det for i Danmark, og så ovenikøbet en god
> kvalitet!!!!!!!
>
> Brian.w,

hmm, en ok dragt ja.. men så kommer da der også støvler handsker og hjelm!!!

mvh Tommy Fer
Suzuki GSXR250 + for omkring 10K udstyr til kroppen :)