Finde de sidste 3 tegn.
Fra : EnjoyNews

Dato : 02-06-07 19:27

Hej

Hvordan finder jeg de sidste 3 tegn i et varchar felt i en mysql database. ?

Jeg skal bede den om at finde alle de poster hvor et varchar felt ikke ender
på .dk

mvh
Michael

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 02-06-07 22:20

On Sat, 2 Jun 2007 20:26:36 +0200, "EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk>
wrote:

>Hvordan finder jeg de sidste 3 tegn i et varchar felt i en mysql database. ?

Du skal bruge SUBSTRING funktionen.

>Jeg skal bede den om at finde alle de poster hvor et varchar felt ikke ender
>på .dk

SELECT
felter
FROM
tabel
WHERE
SUBSTRING(feltnavn,-3) != '.dk'
--
Med venlig hilsen,
Martin Mouritzen.

Fra : EnjoyNews

Dato : 03-06-07 02:06

"Martin Mouritzen" <martin@siteloom.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal bruge SUBSTRING funktionen.

> SELECT
> felter
> FROM
> tabel
> WHERE
> SUBSTRING(feltnavn,-3) != '.dk'
> --
> Med venlig hilsen,
> Martin Mouritzen.
> http://www.siteloom.dk

Super
Mange tak, det virker

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 04-06-07 09:30

EnjoyNews wrote:
> "Martin Mouritzen" <martin@siteloom.dk> skrev i en meddelelse

> Super
> Mange tak, det virker

Simplere ville være

WHERE domain NOT LIKE '%.dk'

Men uanset om du bruger det ene eller det andet forslag, kommer det
til at sutte bigtime når du får nogle 100k poster at søge på.. du
kan ikke bruge nogen indekses, så hele tabellen skal gennemløbes for
hver forespørgsel. Indekses virker kun på den venstre side af en
tegnstreng.

Et ofte brugt trick til netop domænesøgniner er at lave et ekstra
felt hvor du gemmer REVERSE(domain), og så indekserer dette. Når du
så skal finde all != .dk domæner, bruger du blot

WHERE reversedomain NOT LIKE "kd.%".

Dette vil bruge dit indeks og være mange gange hurtigere.

Mvh

/ Carsten