Myggespray
Fra : Jesper

Dato : 29-05-07 22:29

Vil myggespray indkøbt i og til nordisk myg, også virke mod myg i Afrika?

Jesper

Fra : Kim Schulz

Dato : 29-05-07 22:48

On Tue, 29 May 2007 23:28:56 +0200
"Jesper" <jesniel@yahoo.com> wrote:

> Vil myggespray indkøbt i og til nordisk myg, også virke mod myg i
> Afrika?

Generelt så virker myggespray fra norden (pånær finland) slet ikke mod
myg. Du kan lige så godt tage parfume på eller smøre dig med noget
andet ildelugtende.
Problemet er at vi har så strenge krav til hvad sådanne sprays må
indholde at de slet ikke kan laves virksomme. Eneste produkt jeg kender
der sælges i norden og som virker er jungleolie. Det er dog forbudt i
danmark, norge og sverige. Det kan dog stadig fåes i finland.
Med andre ord så vil jeg anbefale dig at købe det der hvor du kommer
frem og så tage chancen med de kemikalier de har puttet i skidtet.
Normalt så påfører man sig alligevel så lidt at det ikke har nogen
betydning hvad der er i (med mindre man er hyperallergisk).

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 30-05-07 00:04

Jeg kan lige supplere med at den aktive ingrediens i fungerende
myggespray hedder DEET. http://en.wikipedia.org/wiki/DEET
Myggespray skal indeholde mindst 10% DEET. Stort set alle myggesprays i
udlandet indeholder DEET da det er det eneste der virker.

Fra : Hamder

Dato : 30-05-07 04:19

"Jesper" <jesniel@yahoo.com> wrote in message
> Vil myggespray indkøbt i og til nordisk myg, også virke mod myg i Afrika?

Jeg ved ikke, om myg i Afrika og Asien har noget til fælles. Men hvis de
har, så bryder de sig ikke om lugten af B-vitamin. På vores tur måtte vi
erkende, at det mest effektive middel, var at indtage en gang B-vitaminer
hver dag. Det næst-mest effektive var diverse sprays, der indeholdt
diethyltoulamid, som vist også er forbudt i Danmark.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 30-05-07 07:19

"Hamder"

> [...]
> hver dag. Det næst-mest effektive var diverse sprays, der indeholdt
> diethyltoulamid, som vist også er forbudt i Danmark.

Ja det tip kan ikke anbefales - nogle folk blir angrebet af myg andre
næsten ikke, men B-vitamin og andre huskeråd fungerer ikke hvis
man er een af dem myggene kan li' En ven led flere måneder med
utallige stik, som desværre udviklede sig til værre ting - han troede
på den med B-vitamin. Vi andre der kender asiatiske myg, bruger
de lokale balsam, myggenet, stikkontakt mygge fjernere, coils etc.

Er du blevet stukket kan du gnide stikket med et stk. fugtigt hånd-
sæbe, lade det tørre og efter 5-10 minutter vil kløen være væk,
undgå så vidt muligt at klø - det kan føre til sår og betændelse.

Vitaminer er ikke ufarlige selvom de er håndkøb, snak med din
læge inden du indtager dem i mængder der overstiger de anbefale
daglige doser. Tidspunkterne omkring sol ned og opgang er værst,
mange steder er der fan som også holder myggene væk, hvis der
er en hen over sengen så tænd den mens du sover. Fornuftigt
fodtøj beskytter fødder og ankler, lange bukser, lange ærmer.
-max-

Fra : Hamder

Dato : 30-05-07 10:34

"-max-" <max@bamarzone.dk> wrote in message

> [...]
> på den med B-vitamin. Vi andre der kender asiatiske myg, bruger
> de lokale balsam, myggenet, stikkontakt mygge fjernere, coils etc.

Din erfaring er så, at B-vitamin ikke hjælper alle. Men i vores rejseflok på
4 personer, så var B-vitamin det, der virkede bedst hos alle.

> Er du blevet stukket kan du gnide stikket med et stk. fugtigt hånd-
> sæbe, lade det tørre og efter 5-10 minutter vil kløen være væk,
> undgå så vidt muligt at klø - det kan føre til sår og betændelse.

I malariaområder kan det selvfølgelig være slemt nok bare at vide, at man er
blevet stukket.

> Vitaminer er ikke ufarlige selvom de er håndkøb, snak med din
> læge inden du indtager dem i mængder der overstiger de anbefale
> daglige doser.

Selvfølgelig.

Fra : Peter T.

Dato : 31-05-07 09:19

Hamder udviste en rettidig omhu og skrev:

> Din erfaring er så, at B-vitamin ikke hjælper alle. Men i vores
> rejseflok på 4 personer, så var B-vitamin det, der virkede bedst hos
> alle.

Det er meget muligt. Men mine finske venner har fortalt mig, at kun een
ting hjælper hvis man er på vandretur i skovene. Det er jungleolie. De
grinede af mig, da jeg kom med mine råd om hvidløg, myggelys osv. :)

--
Snirp

Fra : Steen Johansen

Dato : 31-05-07 06:29

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på den med B-vitamin. Vi andre der kender asiatiske myg, bruger
> de lokale balsam, myggenet, stikkontakt mygge fjernere, coils etc.

Myg holder meget af mig, men overdosering af vitamin B så holder de sig væk,
at man får en hæslig smag i munden af skidtet er en anden sag.
Jeg kan ikke forstå at det ikke gælder alle? Jeg tror at grunden er at de
ikke har spist nok?
MvH Steen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 31-05-07 07:00

"Steen Johansen"

> [...]
> en hæslig smag i munden af skidtet er en anden sag.
> Jeg kan ikke forstå at det ikke gælder alle? Jeg tror at grunden er at de ikke har spist

I kan jo tro hvad i vil - Jeg kender en del penge glade forretningsfolk,
det undrer mig de ikke har startet en produktion af et så simplistisk
og efter sigende utroligt effektivt middel, blande lidt hulahop eksotiske
krydderier i og skore millioner om ikke milliarder af dollars, men i kan
jo selv starte en business, i tror på middlet, navnet får i gratis
b-fri-myg, uhmm bedre anti-b-stikkelse, no-b-itch - tror jeg holder
mig til deet, det lugter af og til, men jeg bevarer min goe smag ;)-max-

Fra : Jens Kloster

Dato : 31-05-07 07:30

On Wed, 30 May 2007 13:19:04 +0700, ";o\)-max-" <max@bamarzone.dk>
wrote:

> stikkontakt mygge fjernere, coils etc.

Ved du hvor man kan købe disse? Evt. på Nettet.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 31-05-07 13:09

"Jens Kloster"

> Ved du hvor man kan købe disse? Evt. på Nettet.

Nettet ??- enhver købmand her ude har dem stablet,
de koster mindre end en ispind, portoen ville være
uhensigtsmæssig stor i den sammenhæng. -max-

Fra : Steen Johansen

Dato : 30-05-07 06:14

"Jesper" <jesniel@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Vil myggespray indkøbt i og til nordisk myg, også virke mod myg i Afrika?
>
> Jesper

Vitt løg+ vitamin B i store mængter så er problemet løst. Det har også den
fordel at man så slipper for påtrængende damer

Fra : Niels

Dato : 30-05-07 18:41

> Generelt så virker myggespray fra norden (pånær finland) slet ikke mod
> myg.

Finsk rejseberetning: Vi skulle overnatte i sovepose i det fri, men
allerede første nat blev vi stukket voldsomt af myg. Næste dag købte
vi finsk myggemiddel hos den svensktalende købmand. Samme aften smurte
vi ansigtet godt med myggemidlet og lod resten af kroppen være
beskyttet af soveposen. Næste morgen var vi alle blevet stukket meget
værre end den foregående. Vi vendte tilbage til købmanden for at høre
om han havde noget mere effektivt. Det havde han ikke, og han havde
ikke før fået klager over produktet. Han oversatte flaskens finske
brugsanvisning for os: "Smøres på en sten ca. 25 m fra lejrbålet...."

--
Niels

Fra : Johannes

Dato : 01-06-07 12:22

>brugsanvisning for os: "Smøres på en sten ca. 25 m fra lejrbålet...."
Dooh hahaha :D

Så kan man lære at læse brugsvejledningen - det er trodsalt producenten der
ved mest om produktet..
(Og ikke hjemme amatører som tror han kan alt uden en brugervejledning)

Johannes

Fra : Kim Schulz

Dato : 30-05-07 19:15

On 30 May 2007 10:40:32 -0700
Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> [...]
> ikke før fået klager over produktet. Han oversatte flaskens finske
> brugsanvisning for os: "Smøres på en sten ca. 25 m fra lejrbålet....."

HEHE smukt.

Fra : Kim Schulz

Dato : 01-06-07 00:00

On 31 May 2007 08:19:20 GMT
"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote:

> [...]
> een ting hjælper hvis man er på vandretur i skovene. Det er
> jungleolie. De grinede af mig, da jeg kom med mine råd om hvidløg,

Efter 12 år som spejder hvor jeg har ligger i lejer og vandret i stort
set ethvert land i europa er jeg kommet til stort set samme konklusion.
Jungleolie er altså det absolut bedste produkt der findes. forøvrigt
virker det mindst lige så godt selv om det er 2-3år over mindst holdbar
til datoen.