Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 16-35mm f/2.8L mkii
Fra : Hans Kruse

Dato : 30-05-07 00:16

Jeg har lige fået denne ind ad døren og har testet den lidt. Et indtryk af
performance på full frame (Canon 5D) på 16mm kan fås her
http://www.pbase.com/hkruse/canon_1635mm. Ift. min gamle Sigma EX 15-30mm er
det en stor forskel.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 30-05-07 07:35

Hans Kruse wrote:
> Jeg har lige fået denne ind ad døren og har testet den lidt. Et indtryk af
> performance på full frame (Canon 5D) på 16mm kan fås her
> [...]

Forvrængningen er imho ikke så meget værre/bedre end andre objektiver i
samme område, og den tegner da ganske fint ved f/2.8 synes jeg. Godt køb
vil jeg umiddelbart vurdere.

Thomas Schreiber

Fra : Hans Kruse

Dato : 30-05-07 12:00

"Thomas Schreiber" <fornavn-efternavn@hotmail.com> wrote in message

> Forvrængningen er imho ikke så meget værre/bedre end andre objektiver i
> samme område, og den tegner da ganske fint ved f/2.8 synes jeg. Godt køb
> vil jeg umiddelbart vurdere.

Ja, forvrængning er der altid på korteste brændvidde. I betragtning af at
det er full frame og at det kan rettes pænt op i Photoshop er jeg ganske
tilfreds med det. Godt køb er altid en diskussion, men der findes ikke bedre
ultra vidvinkel zoom, så resten er kun et spørgsmål om, hvor meget man vil
give for det

Fra : Hans Kruse

Dato : 30-05-07 11:59

> Jeg har lige fået denne ind ad døren og har testet den lidt. Et indtryk af
> performance på full frame (Canon 5D) på 16mm kan fås her
> [...]

Jeg har lagt nogle andre brændvidder op nu (25mm og 35mm), men dog kun i web
og simuleret A3+ print størrelse, da fuld opløsning fylder temmelig meget.
Som man kan se er 25mm helt fri for forvrængning og kun meget lidt ved 35mm.
Mht. skarphed og forvrængning er den på højde med Canon's bedste primes 24mm
f/1.4L og 35mm f/1.4L, men selvfølgelig kun f/2.8. Den vejer 650g og rimelig
kompakt. Canon mangler helt lysstærke primes under 20mm (bortset fra 14mm
fiskeøje). Så, ja bortset fra 17-40mm f/4L så er det eneste vare på hylden
hos Canon, når vi taler L-optik og full frame.
Her er så et eksempel fra den virkelige verden, hvor der var meget lidt lys
http://www.pbase.com/hkruse/image/79672145/original og derfor taget på f/2.8
og ISO 1600. Et andet, hvor der var lys nok
http://www.pbase.com/hkruse/image/79672374/original.

Fra : Thomas Kjær

Dato : 30-05-07 16:03

On 2007-05-30, Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> Mht. skarphed og forvrængning er den på højde med Canon's bedste primes 24mm
> f/1.4L og 35mm f/1.4L, men selvfølgelig kun f/2.8.

Hvis det kunne være interessant, kunne vi måske lave en uvidenskabelig test
af dette. Jeg har den gamle 16-35, 24'eren samt 35'eren.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : michael bs

Dato : 31-05-07 10:43

> Jeg har lige fået denne ind ad døren og har testet den lidt. Et indtryk af
> performance på full frame (Canon 5D) på 16mm kan fås her
> [...]

Wow. Det ser godt ud. Tillykke. (ak ja...de rige har mange glæder..)

Michaelbs

Fra : ;o\)-max-

Dato : 31-05-07 11:35

"michael bs"

> Wow. Det ser godt ud. Tillykke. (ak ja...de rige har mange glæder..)
>

> Michaelbs

Skønt med lidt humour - )-max-

Fra : Hans

Dato : 31-05-07 13:06

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i en meddelelse

> "michael bs"

> Skønt med lidt humour - )-max-
Det *har* vi faktisk.

Fra : Hans Kruse

Dato : 31-05-07 15:23

"-max-" <max@bamarzone.dk> wrote in message

> Skønt med lidt humour - )-max-

Bortset fra det vil den være perfekt på en 1.3x crop som din 1D mkii eller
mkiii og vil tegne skarpt helt ud i hjørnerne på f/2.8.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 01-06-07 01:57

"Hans Kruse"

> Bortset fra det vil den være perfekt på en 1.3x crop som din 1D mkii eller mkiii og vil
> tegne skarpt helt ud i hjørnerne på f/2.8.

> [...]

Den vil være perfecto !! Men jeg syns jeg er meget godt
dækket ind med det jeg har - hvis den havde haft IS
var jeg nok sprunget til med det samme. IS på en
vidvinkel - ja det er rystende - den tidligere 16-35
model blev også rost da den kom frem, det ændrede
ikke min strategi. Mht 1dmk3, så syns jeg den er for
"billig", venter på en ff mk3 der virklig suger marven
ud af knoglerne --)-max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-06-07 11:17

> Den vil være perfecto !! Men jeg syns jeg er meget godt
> dækket ind med det jeg har - hvis den havde haft IS
> var jeg nok sprunget til med det samme. IS på en
> vidvinkel - ja det er rystende

Jeg synes IS er genialt, men hvor meget har man brug for det på den
brændvidde. Her er et eksempel, som jeg skød på 1/10s håndholdt.
http://www.pbase.com/hkruse/image/79770239/original.
Hvis mindre end 1/10s er nødvendig, ja så er det nok statiske objekter, så
man ligesågodt kunne bruge stativ.

> [...]
> ikke min strategi. Mht 1dmk3, så syns jeg den er for
> "billig", venter på en ff mk3 der virklig suger marven

Det kan godt forstå, hvis jeg lige så bort fra prisen et øjeblik
Spørgmålet er også om du har brug mindre brændvidde end 24mm på full frame.
Til de billeder du tager i østen ville du være fint dækket ind med en 5D...

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 02-06-07 14:55

> [...]
> http://www.pbase.com/hkruse/image/79770239/original.
> Hvis mindre end 1/10s er nødvendig, ja så er det nok statiske objekter, så

IS/VR er genialt til panning. Jeg brugte f.eks pannig med vidvinkel på
indersiden af hårnålesving på Ring Djursland. Her ville IS/VR ha øget min
succesrate.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 03-06-07 14:59

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>
> IS/VR er genialt til panning. Jeg brugte f.eks pannig med vidvinkel på
> indersiden af hårnålesving på Ring Djursland. Her ville IS/VR ha øget min

Man kan så sige, at det er ikke er alle der har som kriterie til en
vidvinkel, at man skal kunne panne med den. Men kan du finde nogle
vidvinkler med IS/VR/OS, undtaget de kameraer, hvor det er indbygget i
huset. En anden ting er, at jeg tror faktisk ikke du får så meget større
succesrate med dine pan på indersiden af venstresvinget på Djursland, jeg
tror fejlen ligger i, at du er nødt til at accelerere din bevægelse når
cyklen kommer forbi, og der tror jeg ikke IS/VR/OS hjælper dig specielt
meget.

MVH
Thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-06-07 17:50

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

> IS/VR er genialt til panning. Jeg brugte f.eks pannig med vidvinkel på
> indersiden af hårnålesving på Ring Djursland. Her ville IS/VR ha øget min
> succesrate.

Det er rigtigt, men så taler vi jo nærmere om Canon 24-105mm f/4L IS. Jeg
tror trods alt ikke du ville bruge en 16-35mm på full frame til motorløb

Fra : Hans Kruse

Dato : 31-05-07 13:09

"michael bs" <mbsfjerndette@ogfjerndettemichaelbennati.dk> wrote in message
> Wow. Det ser godt ud. Tillykke. (ak ja...de rige har mange glæder..)

Tak. Ja, den er lidt dyr, men til gengæld skal den så ikke skiftes ud i
årevis.

Fra : Hans Kruse

Dato : 31-05-07 13:13

"michael bs" <mbsfjerndette@ogfjerndettemichaelbennati.dk> wrote in message
> Wow. Det ser godt ud. Tillykke. (ak ja...de rige har mange glæder..)

Iøvrigt så er der en del, der sværger til Sigma EX 12-24mm, som fungerer på
full frame. Efter sigende er det en udfordring at få et godt skarpt
eksemplar.
Se her http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1999058
Du kan være ganske effektfuldt.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 01-06-07 10:00

> Jeg har lige fået denne ind ad døren og har testet den lidt. Et indtryk af
> performance på full frame (Canon 5D) på 16mm kan fås her
> [...]
Øhhh, jo, men er det kun mig, eller ser jeg en del vignettering på alle
billederne helt op til og med f:/2,8@35mm?
Det kan selvfølgelig være fordi du har valgt et uheldigt sted på muren med
mørkere sten i sider og hjørner, men hjørnerne virker meget mørkere, især
den højre side!
Først ved f:/4@35 mm er det væk!
Det er særligt tydeligt, når man sidder og kigger på alle thumbnails'ene
side om side.

Måske man skulle prøve at fotografere lidt mursten med min 17-35/2,8, men
det vil jo være umuligt at sammenligne, fordi Nikons huse er APS-C format.
Både vignettering og uskarpe hjørner blir jo barberet væk.

Det er lidt "ondt" at teste sin nye vidvinkelzoom på full format sensor

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-06-07 11:02

> [...]
> den højre side!
> Først ved f:/4@35 mm er det væk!
> Det er særligt tydeligt, når man sidder og kigger på alle thumbnails'ene

Nej murbilledet er ikke egnet til at teste vignetting.
Det er nemmere at se på denne serie
http://www.pbase.com/hkruse/canon_1635mm_harbor
Jeg må indrømme at jeg ikke specielt gik efter at teste vignetting, men
derimod skarphed over billedfladen ift. brændvidde og blænde. Vignetting kan
jo justeres i både Lightroom, ACR og Photoshop. På mange billeder, hvor man
ville bruge f/2.8 vil det ikke en gang kunne ses. Ser man vignetting på
billedet fra vandrensesrummet
http://www.pbase.com/hkruse/canon_1635mm_sample?

> Måske man skulle prøve at fotografere lidt mursten med min 17-35/2,8, men
> det vil jo være umuligt at sammenligne, fordi Nikons huse er APS-C format.
> Både vignettering og uskarpe hjørner blir jo barberet væk.

Det har du ret i. Jeg kunne også have testet min 16-35 på min 20D og fået en
25,6 til 56mm zoom ud af det. Ikke specielt ophidsende. Hvis jeg på 20D
skulle have stort set samme bærndvidde så er det EF-S 10-20mm f/3.5-4.5
(ikke lige f/2.8) og den vignetter også, da den er designet til APS-C
formatet. Fint objektiv siges det, men man mangler så lige 5D'erens
billedkvalitet.

> Det er lidt "ondt" at teste sin nye vidvinkelzoom på full format sensor

Egentlig ikke, det er jo på det format at den kommer til sin ret og det
format den er designet til. Jeg synes resultatet er rigtigt godt. Men det
kræver meget ikke at falde igennem ved granskning af den høje opløsning på
full frame sensoren. Vi kan jo vente og se, hvordan det vil se ud på den nye
1Ds mkiii, når den kommer.