Vragdykning er jo herligt :)))
Fra : Ruth Kjær

Dato : 29-05-07 19:59

Nok et ligegyldigt indlæg - men jeg synes lige, at jeg vil fortælle, at jeg
langt om længe har fået øjnene op for andet en grøntsager :)))

Var på Fritz Hugo Stinnes her i weekenden, og det var helt fantastisk - og
jeg fik ikke en gang set så meget, da jeg kun tog et dyk.

Der er jo en fantastisk masse, jeg ikke har set - og jeg kommer ikke ind i
vragene lige med det samme - så jeg har et par timers dykning at se frem til
:)

/Ruth

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 29-05-07 20:42

Ruth Kjær wrote:
> [...]
> vragene lige med det samme - så jeg har et par timers dykning at se frem til

Jeg var på Vapper i går, for første gang. Det var også noget af en
oplevelse. Over 100 meter lang - og man kunne svømme rundt nærmest inde
mellem propelbladene på skruen! Dykkertaxa.dk har tur til Vapper igen nu
på lørdag...

-- Ole M

Fra : Ruth Kjær

Dato : 29-05-07 21:09

Hej Ole

> [...]
> oplevelse. Over 100 meter lang - og man kunne svømme rundt nærmest inde
> mellem propelbladene på skruen! Dykkertaxa.dk har tur til Vapper igen nu

Ja, Vapper er rigtig hyggeligt, synes jeg.

Har været der for en del år siden 3 gange i alt så vidt jeg husker.

/Ruth

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-05-07 06:58

Ruth Kjær wrote:
> [...]
> vragene lige med det samme - så jeg har et par timers dykning at se frem til

Helt enig... vragdyk er et helt kapitel for sig selv, desuden byder en
del vrag mulighed for at man kan handle lidt til sin fryser derhjemme...
Vi var afsted i pinsen med vores kutter, hvor vi dykkede på
Sneglehusvraget, Blenda og Svanen og der blev handlet masser af torsk og
en enkelt havkat samt en enkelt rød djævel der frivilligt hoppede op i
nettet (sådan næsten da)

Thomas

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 30-05-07 10:27

Hejsa

Personligt elsker jeg at dykke på vrag. Ikke så meget for de
historiske perspektiv - det kan ikke ophidse mig så meget. Jeg er bare
glad for at flora og fauna har nogle gode områder hvor det 'rigtige'
undervandliv kan leves. Ikke disse overfiskede danske farvande med
golde mudder/sandørkener. Så når jeg dykker på vrag er jeg sgu' nok
stadig en blosterdykker

> [...]
> Sneglehusvraget, Blenda og Svanen og der blev handlet masser af torsk og
> en enkelt havkat samt en enkelt rød djævel der frivilligt hoppede op i

Burde fiskene ikke have helle på vragene? Jeg ved godt at de er
nemmere at skyde her, men er det ikke lidt ligesom at lege børnelokker
i en børnehave? Eller at gå på jagt i Zoologisk Have? Tag dog
udfordringen op og gå på jagt i de frie omgivelser!

En anden ting ved vragjagt er jo at fiskene lever i mere eller mindre
forurenede omgivelser og det er måske ikke de bedste fisk at smide i
fryseren.

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-05-07 16:54

Lars Skov-Dethlefsen wrote:
> [...]
> undervandliv kan leves. Ikke disse overfiskede danske farvande med
> golde mudder/sandørkener. Så når jeg dykker på vrag er jeg sgu' nok

Jo jo, der er masser af blomster på vrag også, og de gør sådan set også
vragene endnu mere interessante at se på.

> [...]
> i en børnehave? Eller at gå på jagt i Zoologisk Have? Tag dog
> udfordringen op og gå på jagt i de frie omgivelser!

Hvis du er jæger kommer du da også der hvor dyrene er? Torsk og havkat
svømmer sjældent frit på bunden, men gemmer sig hvor de kan. Og nej, jeg
kan ikke se det forkerte i at jage på vrag, vi udvælger jo kun de fisk
vi vil have (dvs. som har en passende størrelse)

> En anden ting ved vragjagt er jo at fiskene lever i mere eller mindre
> forurenede omgivelser og det er måske ikke de bedste fisk at smide i
> fryseren.

Har du også problemer med de fisk du køber hos fiskehandleren eller i
supermarkedet (og som er fanget i Danmark)? For gæt lige engang hvor
mange af dem er fanget henne.... jeps, netop på vragene fordi fiskerne
ved jo også godt det er der der er fisk... det bevidner antallet af
net/trawl på vragene. Jeg er ikke overbevist om at vi skal undlade at
spise fisk der har boet på vrag, det gode i fiskene opvejer langt den
smule dårligskab der måtte gemme sig i dem. Desuden er det jo farligt at
leve, og endnu farligere at dykke... og hvis vi endelig skal se på
giftige/farlige ting, så er der nok andre steder jeg ville starte med at
ændre dagligdagen end at spise fisk der er fanget på/ved vrag.

Thomas

Fra : Allan Jensen

Dato : 30-05-07 19:09

Ja Lars, der fik du ihvert fald afsløret hvor lidt du ved, om både det ene
og det andet

Historien er jo ikke spændende, hvis man undlader at læse den, klart nok.

Havbunden har altid været flad og vragene er bare et supplement til
stenrevene. Her lever nogen slags fisk og i de "frie omgivelser" lever nogle
andre slags fisk.

Forurenede omgivelser? ja den var sgu´go

mvh. Allan Jensen

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 30-05-07 19:12

Hejsa

> Jo jo, der er masser af blomster på vrag også, og de gør sådan set også
> vragene endnu mere interessante at se på.

Jeps, det er også en af de gode grunde til at besøge et vrag. Og så er
det sgu' ligemeget om det er et ægte eller et kunstigt vrag. Flora og
fauna kan ikke mærke sjælen i skibet.

> [...]
> kan ikke se det forkerte i at jage på vrag, vi udvælger jo kun de fisk
> vi vil have (dvs. som har en passende størrelse)

Helt enig. Men vi mennesker har jo også altid fundet den nemmeste vej
over gærdet Husk at hver gang du skyder én torsk, afskriver du op
imod 3000 overlevne 2-års torsk pr. gydning!! Tænk over det...

Ok, men risiko for at lyde som en hippie: Jeg spiser ikke fisk og de
spiser ikke mig!

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 30-05-07 19:29

Hejsa

> Ja Lars, der fik du ihvert fald afsløret hvor lidt du ved, om både det ene
> og det andet

Det må du da meget gerne uddybe. Min uvidenhed er åbenbart ikke
åbenbar for mig!

> Historien er jo ikke spændende, hvis man undlader at læse den, klart nok.

Der afslørede du så din uvidenhed om mig Jeg læser skam meget om
de vrag jeg dykker på. Men det er nu mere for at få en forståelse for
vragets opbygnig og fragt. Jeg er reelt set ligeglad med om skibet gik
ned med 7 mand eller om det engang har heddet noget andet i et
'tidligere liv'.

> Havbunden har altid været flad og vragene er bare et supplement til
> stenrevene. Her lever nogen slags fisk og i de "frie omgivelser" lever nogle
> andre slags fisk.

Ok. Du mener altså ikke at vores opfiskning af havsten og havsand har
nogen indvirking på bundens 'form'. Og hvad men vores bundtrawl?

> Forurenede omgivelser? ja den var sgu´go

Naivitet er jo en god ting

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen