Klematis i gul eller orange
Fra : Heidi

Dato : 29-05-07 18:16

Findes det? Synes ikke rigtig jeg kan finde noget via google, ved kun at
søge på farven.

Derudover, findes der en god side på dansk, der omhandler klematis,
helst med billeder af en masse forskellige sorter og beskrivelse af
hvordan de skal plantes/passes osv.?

--
Heidi

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-05-07 18:30

In news:465c5fd4$0$90266$14726298@news.sunsite.dk,
Heidi <xNOSPAMx@fjomp.com> typed:
> [...]
> klematis,
> helst med billeder af en masse forskellige sorter og beskrivelse

Jeg havde i nogle år en Clematis Tangutica. Den er gul, og er
særdeles dekorativ med mange søde blomster. Medsender lige et link
så du kan se hvordan den ser ud:

http://www.aaseflensted.dk/haventangutica.shtml

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Jens Johansen

Dato : 29-05-07 18:29

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> klematis, helst med billeder af en masse forskellige sorter og beskrivelse

Clematis Tangutica
http://www.aaseflensted.dk/haventangutica.shtml

Vokser op til 5 meter om året, blomsterne er små og klokkeformede
Den er rigtig flot!

/Jens

Fra : Jens Johansen

Dato : 29-05-07 18:43

> [...]
> med billeder af en masse forskellige sorter og beskrivelse af hvordan de

En af de bedste sider jeg kender er
http://www.clematis.com.pl/wms/wmsg.php/760.html
Den er desværre ikke på dansk, men du kan søge i hudrede vis af Clematis og
du kan søge dem på farven.
Bare bladrer ned i bunden af linket og vælg farve.

Her kan du se hvordan du skal beskære dine Clematis
http://www.dueplant.dk/artikler/art14.html

I grunden behøver du ikke beskære nogen af dem, men er de blevet høje og
ranglede, med kun få blomster i toppen, så skær dem ned
Men pas på ikke at gøre det ved dem der sætter blomst på sidste års skud, så
får du ingen blomster før året efter igen.

Westerly laver mange af de Clematis der sælges på planteskolerne
http://www.westerly.dk/?content=Planter&opt=list&group=1
her kan du se nogle af dem.

En "næsten" dansk side
http://www.klematis.org/

Super god og meget informativ norsk hjemmeside -

Håber du kan bruge noget af det
/Jens

Fra : Heidi

Dato : 29-05-07 20:57

Jens Johansen wrote:

> [...]
> Clematis og du kan søge dem på farven.
> Bare bladrer ned i bunden af linket og vælg farve.

Super link! Den får jeg helt sikkert glæde af
Har i første omgang planer om at der skal klematis i et gult/orange bed,
derfor spurgte jeg efter disse farver, men jeg kan sagtens se for mig at
vi også sætter dem alle mulige andre steder rundt om huset, i andre
farver

> Her kan du se hvordan du skal beskære dine Clematis
> http://www.dueplant.dk/artikler/art14.html

Den havde jeg faktisk allerede fundet lige efter jeg postede mit indlæg,
og siden er printet ud til fremtidig brug.

> [...]
> Men pas på ikke at gøre det ved dem der sætter blomst på sidste års
> skud, så får du ingen blomster før året efter igen.

Jeg regner med jeg kan holde styr på hvad der må klippes i og hvornår,
efter også at have fundet et andet link med navne inddelt efter
nedskæringstidspunkt.

> Westerly laver mange af de Clematis der sælges på planteskolerne
> http://www.westerly.dk/?content=Planter&opt=list&group=1
> her kan du se nogle af dem.

Takker - vi skal snart en tur til Lundhede, og jeg kan se de forhandler
Westerly produktionen.

> En "næsten" dansk side
> http://www.klematis.org/
>
> Super god og meget informativ norsk hjemmeside -

Bestemt næsten lige så godt som dansk

> Håber du kan bruge noget af det

Det er helt sikkert - tusind tak for hjælpen (også til Tove )

--
Heidi

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-05-07 21:10

On Tue, 29 May 2007 19:16:00 +0200, "Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote:

>Findes det? Synes ikke rigtig jeg kan finde noget via google, ved kun at
>søge på farven.

Andre har allerede givet svaret, jeg vil bare lige komme med denne:
http://www.gartneriet.dk/leksikon/plante/4/

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Svend Weiersøe Nelse~

Dato : 29-05-07 21:22