Nitrox computer
Fra : Ruth Kjær

Dato : 29-05-07 08:53

Håber at få et par gode råd her.

Er begyndt at dykke dekodykning og skal bruge en ny computer. Har en
divetimer og skal have en ekstra computer (ikke endnu en divetimer, da jeg
også skal dykke stranddyk i Rødehavet og derfor gerne også vil have en
egentlig computer)

Er blevet anbefalet Apeks Quantum, som kan tage to gasser - og har en meget
rimelig pris. Den kan også sættes i gauge mode.

Hvad kan I anbefale?

/Ruth

Fra : Clevin

Dato : 29-05-07 09:26

Ruth Kjær wrote:
> [...]
>
> Er blevet anbefalet Apeks Quantum, som kan tage to gasser - og har en meget
> rimelig pris. Den kan også sættes i gauge mode.

Hej Ruth,

Jeg stod selv med valget mellem Apeks Quantum og Suunto Vytec. Jeg
valgte Vytec fordi jeg synes den føltes mere som noget "kvali" i forhold
til Quantum. Jeg læste forskellige steder på nettet at folk havde
problemer med de tidlige modeller af Quantum, men dette skulle være
løst. Jeg synes også, at remmen på Quantum'en er noget skrammel. Jeg
kunne også godt lide de store knapper på computeren. Det er let at
skifte gas på Vytec under dykket. Den kan tage baggas + 2 mix. Den kan
vise sekunder i Gauge mode, så det er en fordel. Det mener jeg også at
Quantum'en kan. Der er ikke den store funktionalitetsmæssige forskel på
computerne, så det kommer an på hvad du kan lidt at have i hånden og
hvad pengepungen siger

/Clevin

Fra : Thomas og Heidi

Dato : 29-05-07 09:42

Jeg har selv en Apeks Quantum, og er ganske tilfreds med den.
Jeg har dog fundet ud af, at man skal huske at tjekke den hver gang inden
man går i vandet.
Den har et par gange skiftet gas type´, så computeren troede jeg dykkede på
noget andet end det der var i flaskerne.Den har også været i Gage-mode en
gang, så går der48 timer inden den vil køre som Com igen.

Fra : per@jumpingjack.dk

Dato : 29-05-07 10:16

Hej Ruth,

Jeg har haft en quantum på et tidspunkt, den er udemærket, og
interfacet syntes jeg var et af de bedste jeg har set på en
dykkercomputer (synd den ikker kører lukket system)

Dog skal du passe på, at hvis man kører nitrox, og ikke skifter
tilbage til luft, så resetter den automatiskt til nitrox 99 !! om
natten efterfølgende.. (den bliver ret sur når man passerer de 8-10
meter )

Kender dog en der leverede 4 modeller tilbage inden han droppede den
totalt .. (Jonas)
Men de nye udgaver skulle vist være ok...

Mvh
Per Sørensen, Dykkergrillen Hydrofobia

Fra : Ruth Kjær

Dato : 29-05-07 12:34

Hej Per

Hvilken computer har du selv nu?

Ruth

Fra : Lars Damkjær

Dato : 29-05-07 12:54

Jeg købte en vytec da jeg for et års siden stod i samme situation som dig.
den har jeg været meget glad for.
Jeg kender flere der er glade for Apeks'en. Den største ulempe jeg kan se
ved den er at den ikke viser din runtime når du er i deco.

Måske skulle du overveje om det ikke var bedre at købe en trimix-computer
med det samme, hvis du altså bevæger dig den vej.

Lars

Fra : per@jumpingjack.dk

Dato : 29-05-07 13:29

On May 29, 1:33 pm, "Ruth Kjær" <r...@dacor.dk> wrote:
> Hej Per
>
> Hvilken computer har du selv nu?
>
> Ruth

Jeg måtte nøjes med en VR3 (surt ik')

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 29-05-07 14:17

Hej Ruth

> [...]
>
> Er blevet anbefalet Apeks Quantum, som kan tage to gasser - og har en
> meget rimelig pris. Den kan også sættes i gauge mode.

Har ham som har anbefalet den ikke fortalt dig at han har fået den skiftet
to gange til en ny pga. 99%->ilt lockout fejlen. og her på den sidste tur
stadig havde problemer og skulle resætte den

> Hvad kan I anbefale?

Jeg har selv Suunto Vytec og Vyper men de har nogen fælles ulemper:

1. Hvis den ikke skylles og tørres bagefter vedbliver den i AC mode og er
derfor tændt og bruger strøm.
2. Man kan ikke resætte tiden i gauge mode, f.eks. hvis man hopper i vandet
og ligger sig ned på fem meter pga. af bølger og venter på en makker og man
dykker efter en skrevet plan.
3. Når den er i surface mode kan man kun skifte modes (nitrox, gauge, air)
ved at tage batteriet ud, men det lærer man at gøre hurtigt.
4. Hvis man tager den ud af konsolen og monterer den med elastikker, kan
det være meget svært at betjene knapperne med tykke tørdragtshansker.

Men jeg vil stadig anbefale en Vytec og ville selv i dag nok købe en Vytec
DS til nitrox dykning.
Jeg forstår dog ikke hvorfor en Vytec DS skal være så meget dyrere end en
Vytec ?
Hvis du kan nøjes med ialt to Nitrox blandinger (baggas og en stage) er
Vyper2 lidt billigere men har stadig deep stop.

/Sune

Fra : Ruth Kjær

Dato : 29-05-07 16:34

> Har ham som har anbefalet den ikke fortalt dig at han har fået den skiftet
> to gange til en ny pga. 99%->ilt lockout fejlen. og her på den sidste tur
> stadig havde problemer og skulle resætte den

Jo, det har han nævnt :)), men jeg synes den alligevel lød god. Men håber,
at få en hel masse input - og gerne på forskellige computere.

/Ruth

Fra : Søren Reinke

Dato : 29-05-07 20:16

Sune Jorgensen wrote:

> Jeg har selv Suunto Vytec og Vyper men de har nogen fælles ulemper:
>
> 1. Hvis den ikke skylles og tørres bagefter vedbliver den i AC mode og er
> derfor tændt og bruger strøm.

Har aldrig oplevet det problem, hverken med min gamle Vyper, eller min
nuværende Vytec og D6'er

> 2. Man kan ikke resætte tiden i gauge mode, f.eks. hvis man hopper i vandet
> og ligger sig ned på fem meter pga. af bølger og venter på en makker og man
> dykker efter en skrevet plan.

Har du måske overvejet hvad årsagen til dette er ? Sikkerhed ?

> 3. Når den er i surface mode kan man kun skifte modes (nitrox, gauge, air)
> ved at tage batteriet ud, men det lærer man at gøre hurtigt.

Okay, så beder man selv om problemer.

> 4. Hvis man tager den ud af konsolen og monterer den med elastikker, kan
> det være meget svært at betjene knapperne med tykke tørdragtshansker.

Okay det har jeg så ikke prøvet, men jeg har brugt den tit med tykke
våddragtshandsker, og har ikke problemer med betjeningen.

> [...]
> DS til nitrox dykning.
> Jeg forstår dog ikke hvorfor en Vytec DS skal være så meget dyrere end en

Markedsøkonomi.

> Hvis du kan nøjes med ialt to Nitrox blandinger (baggas og en stage) er
> Vyper2 lidt billigere men har stadig deep stop.

Eller D6'eren.

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 29-05-07 22:27

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
Sune Jorgensen wrote:

> [...]
> derfor tændt og bruger strøm.

Har aldrig oplevet det problem, hverken med min gamle Vyper, eller min

Ikke desto mindre så er det tilfældet med mine.
Hvis den ligge i et semi vådt/fugtigt miljø og har været i saltvand vil der
løbe en strøm mellem de to kontakter, og den vil vise AC, indtil saltet er
væk og det er rimeligt tørt. Men det kan jo være de har lyttet til mit
forslag om at slukke alligevel hvis den har været i overfladen et stykke
tid.

> [...]
> makker og man dykker efter en skrevet plan.

Har du måske overvejet hvad årsagen til dette er ? Sikkerhed ?

doh...
Man kunne jo f.eks. lave en gauge mode 2, som virker som et stop ur, så hver
gang mode knappen holdes inde resættes tiden.

> 3. Når den er i surface mode kan man kun skifte modes (nitrox, gauge, air)
> ved at tage batteriet ud, men det lærer man at gøre hurtigt.

Okay, så beder man selv om problemer.

Hvorfor det ?
Hvis jeg f.eks. har brugt den i nitrox mode den ene dag, og skal dykke
trimix den anden dag, hvor den skal være i gauge mode, kan det ikke lade sig
gøre de næste 48 timer.

> [...]

Okay det har jeg så ikke prøvet, men jeg har brugt den tit med tykke
våddragtshandsker, og har ikke problemer med betjeningen.

Så ved du heller ikke hvad du snakker om.
Det kunne jo være at der var en grund til at de på de nye konsoler har lagt
en plastik kappe henover knapperne.

> [...]
> DS til nitrox dykning.
> Jeg forstår dog ikke hvorfor en Vytec DS skal være så meget dyrere end en

Markedsøkonomi.

Og jeg som troede at det var fordi man fik så meget mere for pengene.

> Hvis du kan nøjes med ialt to Nitrox blandinger (baggas og en stage) er
> Vyper2 lidt billigere men har stadig deep stop.

Eller D6'eren.

Ja den er jo også super billig.

/Sune

Fra : Henrik

Dato : 29-05-07 14:37

On 29 Maj, 15:16, "Sune Jorgensen" <sune.jorgen...@mail.dk> wrote:
> [...]
> Hvis du kan nøjes med ialt to Nitrox blandinger (baggas og en stage) er
> Vyper2 lidt billigere men har stadig deep stop.

Hej Sune

Har du tænkt over hvorfor du netop ikke kan gøres disse ting ? Måske
det har noget med sikkerhed at gøre.....
Jeg vil selv lige prøve med min VYTEC om min gør det samme og om jeg
kan finde en løsning

Henrik
www.scubasserne.dk

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 29-05-07 15:32

"Henrik" <henrik@scubasserne.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hej Sune

Har du tænkt over hvorfor du netop ikke kan gøres disse ting ? Måske
det har noget med sikkerhed at gøre.....

Doh ...
Selvfølgelig har punkt 2 og 3 noget med sikkerheden af gøre.
Men hvis nu man f.eks. havde en tec-mode så kunne dem der selv ville
bestemme gøre det de alligevel gør.
Jeg har forlængst foreslået det til Suunto's udviklings afdeling og de
syntes det var nogle gode forslag.

Jeg vil selv lige prøve med min VYTEC om min gør det samme og om jeg
kan finde en løsning.

Skulle din Vytec opføre sig anderledes end min ?

/Sune

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 29-05-07 16:57

Ruth Kjær wrote:
> [...]
>
> Er blevet anbefalet Apeks Quantum, som kan tage to gasser - og har en meget
> rimelig pris. Den kan også sættes i gauge mode.

Jeg er ganske godt tilfreds med min Vyper, og har ikke lige behov for to
gas-blanding. Den er tilpas simpel i brug og alligevel ganske stærk i
sine funktioner. Gecko er vist meget tæt på en Vyper i funktionalitet
(mener kun det er interface muligheden der mangler).

Thomas

Fra : Lars Damkjær

Dato : 29-05-07 21:09

> [...]
> funktioner. Gecko er vist meget tæt på en Vyper i funktionalitet (mener
> kun det er interface muligheden der mangler).

Svjh. mangler den også gauge-mode, og det betyder at Ruth ikke kan bruge den
til dekodykning.

Lars

Fra : TT

Dato : 30-05-07 06:44

"Lars Damkjær" <ld@journalist.dk> skrev i en meddelelse

> Svjh. mangler den også gauge-mode, og det betyder at Ruth ikke kan bruge
> den til dekodykning.
>
> Lars

Man kan da bare lade den styre dekoen, men jeg mener nden mangler
baggrundslys.

-TT

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-05-07 06:54

TT wrote:

> Man kan da bare lade den styre dekoen, men jeg mener nden mangler
> baggrundslys.

Ohh ja... baggrundslyset er vist også fraværende på den... dog syntes
jeg ikke det er super perfekt på Vyper'en, så om det er så stort et
mangel ved jeg ikke.

Både Vyper og Gecko kan fint styre alm. deko-dyk, men de kommer dog til
kort hvis man vil til at lege med accelereret deko og lign...

Thomas

Fra : Ruth Kjær

Dato : 05-06-07 07:22

Tusind tak for input, allesammen.

Så har jeg noget at kigge videre på/vurdere.

/Ruth

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 29-05-07 22:36

On 29 Maj, 16:31, "Sune Jorgensen" <sune.jorgen...@mail.dk> wrote:
> Men hvis nu man f.eks. havde en tec-mode så kunne dem der selv ville
> bestemme gøre det de alligevel gør.
> Jeg har forlængst foreslået det til Suunto's udviklings afdeling og de
> syntes det var nogle gode forslag.

Aladin tec kan nogle af de ting du efterspøger.

mvh
JOnas

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 04-06-07 21:27

> "Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Aladin tec kan nogle af de ting du efterspøger.

ja jeg giver jonas ret, Aladin Tec er super, og så er det fedt at der er IR
data overførelse af data så man slipper for at fidte rundt med kabler.

PS så har jeg lige fået min byttet om til en Aladin Tec G2, på grund at en
lille fejl i min Aladin Tec, og da de ikke havede andre på lager sendte de
gratis en G2 til mig )))))

mvh Morten

Fra : Morten Fogh

Dato : 10-06-07 22:10

> [...]
>
>Er blevet anbefalet Apeks Quantum,
>som kan tage to gasser - og har en meget
>rimelig pris. Den kan også sættes i gauge mode.

Her er min erfaring med Apeks Quantum:
- Den første Quantum jeg havde holdt i 3 måneder før
tryktransmitteren gik død. Jeg fik den byttet på garantien.
- Den anden Quantum jeg havde holdt 12 måneder før transmitteren
gik død, igen en garantisag.
- Da den tredje Quantum blev defekt fik jeg mine penge retur, og
købte en Suunto. Happy ever after.

Er jeg så specielt uheldig? Jeg tror det ikke, for et andet
medlem i vores klub har også haft 3 stk. på lignende vis. Han
nåede dog at sælge den tredje en uge før den også gik død.
(Køber fik den byttet på garantien)

Ud over den manglende pålidelighed er Quantum forøvrigt en
glimrende computer, hvad det så end kan bruges til

Mvh
Morten