>>> Den her er utrolig rummelig.
>>> Betydelig større end Octavis eller C5.
>>> Kvaliteten er langt at foretrække fremfor enhver Citroën og jeg mener
>>> at den også overgår Octavia med flere baner.
>>
>> Hvilket er det rene gætværk. Fiat har traditionelt ligget i bund i
>> enhver kvalitetsundersøgelse - og specielt de store modeller har været
>> problematiske. Der er pt. ingen indikation af, at det skulle være
>> ændret.
>>
>>> Desværre er det kun udgaverne med benzinmotor der ligger inden for
>>> dit budget.
>>
>> Totaløkonomien vil være elendig, da store Fiat'er har astronomiske
>> værditab - specielt i sammenligning med en Octavia.
>>
>>
>>>
http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?AdId=249700148&sourc
>>> e=1
>>>
>>
>>
>>
>
> Eftersom dieselmotor er gennemprøvet og bevist meget pålidelig gennem
> brug i Alfa Romeo, Cadilac, Saab og andre biler så skulle den være
> hjemme.
>
> Glem nu ikke at Fiat har haft længere tid end nogen anden bilfabrik til
> videreudvikling af Common Rail konceptet. De opfandt det.
>
Ja - men du skriver selv, at han kun har råd til benzin - så det er ikke så
relevant....
> Benzin maskinerne ligger ligeledes i top.
Iflg. dig.....
>
> Platformen er fra Opel Signum. Ingen fejlparadigme her.
>
> Her kan man læse om kvalitetsforbedringerne i forbindelse med den nye
> Croma:
>
http://www.italiaspeed.com/new_models/2005/fiat/croma/technology.html
>
Det er altsammen teori. Kun tiden kan vise, om det reelt har haft en effekt.
Da Laguna II kom frem, blev den skamros for sin høje kvalitet. Desværre har
tiden vist, at den har haft en del småproblemer siden. Det samme gælder for
VW Passat (netop udgået model), der blev skamrost for sin kvalitet på basis
af kvalitets_indtrykket_ (=fin kabine). FDMs brugttest konkluderer, at det
er en bil med børnesygdomme hele livet. Man kan ikke vurdere kvaliteten før
der er gået nogle år - og Fiat har traditionelt haft meget svært ved denne
disciplin, så der skal mere en formodninger og førstehåndsindtryk til, før
man kan sige, at de har ændret sig radikalt.
> Her kan man læse om EuroNcap topplacering som danner forbillede for
> andre:
http://www.euroncap.com/tests/fiat_croma_2005/237.aspx
>
Jamen - tillykke - endelig er det lykkedes for Fiat at få en 5-stjernet (jeg
kan dog ikke huske, om Punto kom først) - de har godt nok også haltet
længe - og har stadig adskillige "katastrofer" i programmet.
> Her kan man læse om hvordan den nye Croma er med til at redde Fiat
> koncernen med høje salgstal på verdensplan:
> M:\Dokumenter\Bilkøb\Fiat Croma\Links\om salgstal italiaspeed_com.mht
>
> Fundet i en anmeldelse på nettet: "verdict: 8/10 A shock rival to
> Mercedes-Benz's B Class"
>
> "Over a mixture of twisty Lancashire lanes and foot-down Mancunian
> motorways, it's an absolute blinder. It's geared to exploit plenty of
> overtaking surge from low speed and fitted with a markedly tall sixth
> speed for quiet and economical high-speed cruising. The chassis handles
> just about anything, the steering's crisp and there's little intrusion
> from wind or engine noise (assisted, to some degree, by innovative
> sandwich-design glass, which dampens sound transmission). The Croma
> thinks it can rival a decent MPV, a seasoned estate or a classic hatch.
> And here's the surprise: it can. "
>
Ja - den kører fint - det har Fiat altid været gode til!
> Jeg ved ikke hvorfra du har dine tvivl.
Historien taler sit tydelige sprog!
> Ifølge foreløbig statistik om fejl på den nye Croma siges det i flere
> fora at de eneste fejl, der har været, har handlet om programeringsfejl
> som er blevet rettet uden omkostninger for forbrugeren.
> Det har været den elektriske åbning af bagsmækken og de elektriske
> vinduer bagtil.
> Det var den gamle model.
> MY modellen, som er den der er på markedet nu, har tilsyneladende
> overstået børnesygdomme totalt.
>
Lad os se om 5 år!
> Alle nylancerede modeller fødes med børnesygdomme; inklusiv Mercedes og
> VW.
Enig!
>
> Modellen blev lanceret i 2005.
> Flere eksemplarer har allerede kørt flere hundrede tusinde km.
> Prototyperne blev kørt mere end 3 millioner km før lancering m.h.p.
> kvalitetsforbedring.
>
Jeps - som de fleste andre nye biler, hvoraf mange alligevel kan præstere
mange problemer.
Octavia og C5, som du sammenligner med, er solgt i mange flere eksemplarer,
er mere gennemprøvede - og C5 har også været igennem facelift med mange
kvalitetsforbedringer. Begge bygger iøvrigt på gennemprøvede
komponenter/platforme. Kan du se - dine argumenter passer lige så flot/bedre
på de biler, du sammenligner med? Prøv f.eks. at tælle, hvor mange biler
VW's TDI motorer ligger i - eller PSA's HDI'ere (i begge tilfælde: Langt
flere end Fiats glimrende JTD'ere).
> Dine fordomme er kommet til skamme her. Du har intet at have det i. Du
> aner med andre ord intet om hvad du taler om i dette tilfælde.
Jeps - jeg indrømmer klart, at det er fordomme! Men dine udtalelser er til
gengæld også baseret på formodninger/forhåbninger og ikke på reel erfaring -
dertil er bilen for ny - og solgt i for få eksemplarer. Historisk set har
Fiat endnu aldrig haft en bil med en kvalitet, der kunne måle sig med f.eks.
en Octavia - som du påstod den var bedre end. Så du aner heller ikke, hvad
du taler om her - du håber bare
>
> Find folk som taler om at de reelt har 1. hånds oplevelser med fejl på
> den nye Croma eller drop dine latterlige påstande.
Så skal jeg starte med at finde nogle, der reelt har købt den (udover dig) -
og de er få (her i landet ihvertfald). Og at finde en bil med 5 år på bagen
er i sagens natur ikke muligt.
>
> Fiat koncernen er kommet efter tidligere tiders kritik om ringe kvalitet.
>
Påstand - kun tiden kan vise det!
> Nu mangler kun værkstedernes ry at følge med.
>
> Så køber man en Croma skal man forhøre sig hvilket autoriseret værksted
> man bør vælge.
Reelt mindre vigtigt imho. Man kan vælge et andet værksted til alt andet end
garantireparationer.
Til gengæld må gensalgværdien som nævnt forventes at være ringe - hvilket
til gengæld kan gøre bilen til et fremragende brugtkøb for den, der ønsker
at beholde bilen til den ikke kan mere.