Toyota Aygo - benzin vs diesel - 3 døre vs~
Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 28-05-07 09:23

Hej

Regner med at købe en Toyota Aygo, og sidder nu og nærlæser prislisten
over de forskellige varianter.

1. Benzin / Diesel

Jeg har ikke det store kørselsbehov. Mange mindre ture, få større
ture.

Benzin kører 21,7 km/L, diesel kører 24,4 km/L

Diesel udgave koster 7 kkr mere end benzin

Diesel koster 980 kr i ejerafgift mod benzin 260 kr. (halvårlig)

Umidbart hælder jeg mest til at købe benzin, medmindre nogen kan
overbevise mig om det modsatte.

2. 3 døre vs 5 døre

Har ikke brug for 5 døre, da jeg sjælden har mere end en passager i
bilen. 5d koster 3 kkr mere end 3d.

Får man en bedre pris den dag, den skal sælges, hvis den har 5d frem
for 3d ?

mvh
Michael Kristensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-05-07 09:29

"mbk112@hotmail.com" skriver:

> Umidbart hælder jeg mest til at købe benzin, medmindre nogen kan
> overbevise mig om det modsatte.

Benzinmotoren er hurtigere til at blive varm. Ved mange småture bliver
dieselen aldrig varm.

Køb benzin.

> Får man en bedre pris den dag, den skal sælges, hvis den har 5d frem
> for 3d ?

Overvej en anden ting: EN 3 dørs har vel større døre, der kan være en
fordel/ulempe (vuder selv). De 3000 kr gør vel hverkan fra elelr til i
købsprisen og de at en 5 dørs måske kan give mere i brugtsalg er nok
alligevel ikek over de 3000 kr i forskel. Tag den du helst vil have og
nyd den så længe du har den. Der er ikek mget ved at have en 5 dørs og
få mere for den, når den skal sælges, hvis fordøren på en 5 dørs model
er "for lille" i hverdagen.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : .J.S...

Dato : 28-05-07 22:34

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> "mbk112@hotmail.com" skriver:

> Benzinmotoren er hurtigere til at blive varm. Ved mange småture bliver
> dieselen aldrig varm.

Hvorfor skulle dieslen egentligt blive langsommere varm ??
De kører omtrent lige langt på literen så spildvarmen er vel den samme.
Er der mere gods i diesel motoren som skal varmes op ?

mvh/JS

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-05-07 05:26

".J.S..." skriver:

> Hvorfor skulle dieslen egentligt blive langsommere varm ??

Det gør en diesel

> De kører omtrent lige langt på literen så spildvarmen er vel den samme.

Nej, energiindholdet i en liter benzin er højere end i en liter diesel.

> Er der mere gods i diesel motoren som skal varmes op ?

Anderledes virkemåde og vægt har en del at sige.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 29-05-07 08:22

> Nej, energiindholdet i en liter benzin er højere end i en liter diesel.

Omvendt... Diesel indeholder små 20% mere energi.
http://auto.howstuffworks.com/diesel3.htm

"Diesel fuel has a higher energy density than gasoline. On average, 1 gallon
(3.8 L) of diesel fuel contains approximately 155x106 joules (147,000 BTU),
while 1 gallon of gasoline contains 132x106 joules (125,000 BTU). This,
combined with the improved efficiency of diesel engines, explains why diesel
engines get better mileage than equivalent gasoline engines. "

Der udvikles bare ikke nær så meget spildvarme i en diesel motor. Jeg tror
det skyldes at dieselindsprøjningen er så ultra præcis, at der næsten ikke
er noget i overskud. Mange større dieselmotorer leveres faktisk med
indbygget dieselfyr til at varme motoren op.

/Kasper Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-07 09:58

On 28 May 2007 01:23:13 -0700, "mbk112@hotmail.com"
<mbk112@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Diesel koster 980 kr i ejerafgift mod benzin 260 kr. (halvårlig)
>
>Umidbart hælder jeg mest til at købe benzin, medmindre nogen kan

Det lyder meget fornuftigt at købe benzinmodellen.

> [...]
>bilen. 5d koster 3 kkr mere end 3d.
>
>Får man en bedre pris den dag, den skal sælges, hvis den har 5d frem

Den vil måske være lettere at sælge med 5 døre - men om du får mere
for den som brugt er vanskeligt at afgøre. Måske vil det lette
dagligdagen - lettere adgang til at laste, knap så stort behov for
plads til døren ved parkering osv. Har selv en 3-dørs Punto og ville
af og til ønske, døren var en smule mindre
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-07 10:14

Samme her, i benzin , og 5 døre med de allerede nævnte argumenter.

Da Kadytten trods alt stadig slæber mig frem og tilbage på arbejde hver dag,
overvejer jeg at vente til de kommer med VSC (ESP).
Hvis den skal sælges om 5 år er det bedre at "det er en af de nye med vsc"
end én af de gamle.

Toyota i Viby kan levere Aygo Blue med Vsc medio august

tpt

Fra : Mogens

Dato : 28-05-07 10:02

<mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Regner med at købe en Toyota Aygo, og sidder nu og nærlæser prislisten
> over de forskellige varianter.

Jég ville prøve en Swift

> 1. Benzin / Diesel

> Jeg har ikke det store kørselsbehov. Mange mindre ture, få større
> ture. Umidbart hælder jeg mest til at købe benzin, medmindre nogen
> kan overbevise mig om det modsatte.

Prøv de 2 typer og vælg den udgave, du synes om. Det er ret stor
teoretisk forskel på bilerne - se blot drejningsmomentet

> [...]

> bilen. 5d koster 3 kkr mere end 3d.
> Får man en bedre pris den dag, den skal sælges, hvis den har 5d frem

Køb den udgave _du_ synes om, istedet for forplumre et nykøb med,
hvad den næste ejer synes om!

Kendte engang en gut som bibeholdte plastikken på såvel døre og
sæder, fordi bilen derved ville fremtræda mindre slidt ved gensalget.
Udover at han konstant fik stød under hele ejerskabet, så det Her-
rens ud...

Fra : Tom T.

Dato : 28-05-07 11:39

"Mogens" <jow@jow.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> sæder, fordi bilen derved ville fremtræda mindre slidt ved gensalget.
> Udover at han konstant fik stød under hele ejerskabet, så det Her-

HAHAHAHAHAHAHAHA !!

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 28-05-07 12:19

Mogens skrev:

> [...]
> sæder, fordi bilen derved ville fremtræda mindre slidt ved gensalget.
> Udover at han konstant fik stød under hele ejerskabet, så det Her-

Flere af dem!

ROFL

Eller dem der sætter skånebetræk til 99,95 kr. på som så sidder i hele
bilens levetid - når den så holder på lossepladsen har den de flotteste
sæder!

Been there - done that.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Benny

Dato : 29-05-07 02:43

"Mogens" <jow@jow.dk> skrev i en meddelelse
> <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jég ville prøve en Swift

Hmmm. Svigermekanikken har en sådan.
Den taber værdi hurtigere end den kan køre. Suzuki har ikke Toyota´s ry,
selv om de gerne ville.

Nu kender jeg ikke Aygo's ´samle kvalitet, men tvivler på at Toyota sender
noget lort på markedet.

Benny

Fra : Mogens

Dato : 29-05-07 05:15

"Benny" <hojvaelde R E M O V E@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hmmm. Svigermekanikken har en sådan. Den taber værdi hurtigere end den kan
> køre.

Hvis jeg skimmer Bilbasen, har du umiddelbart ikke ret. Desuden er der
9 sider med Aygo til salg, hvilket måske signalerer, at bilen eller bilens
motor er for lille. Jég ville aldrig vælge sådan en - aldrig. Merprisen ti
en rigtig bil er overskuelig...

Fra : KickAssCowboy

Dato : 28-05-07 19:49

[...]

Hvor pokker ser du de priser henne??? Så vidt jeg kan se på Toyotas side så
er der 30.000kr i forskel!
Mvh
KaK

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 28-05-07 20:40

> Toyota i Viby kan levere Aygo Blue med Vsc medio august

Troede man kunne købe dem allerede nu, da modellerne med VSC står i
prislisten, jeg fik udleveret af forhandler her i Aalborg.

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 28-05-07 20:46

> Diesel udgave koster 7 kkr mere end benzin
>
> Hvor pokker ser du de priser henne??? Så vidt jeg kan se på Toyotas side så
> er der 30.000kr i forskel!

Rolig nu.

På prisliste jeg fik fra forhandler
1.0 (benzin) plus med komfortpakke 3d = 128725 kr
1.4 (diesel) plus med komfortpakke 3d = 135616 kr

Difference = 6891 kr

mvh
Michael Kristensen

Fra : KickAssCowboy

Dato : 28-05-07 21:33

> [...]

På prisliste jeg fik fra forhandler
1.0 (benzin) plus med komfortpakke 3d = 128725 kr
1.4 (diesel) plus med komfortpakke 3d = 135616 kr

Hehe jeg er skam rolig, men det er jo de "gamle" priser du har der. Tjek
lige hjemmesiderne på Toyota eller Peugeot. Peugeot sælger med de "nye"
priser nu. Jeg ved ikke helt med Toyota, men se lige her
http://innovisio.ipaper-cms.dk/Toyota/specs/Prislister/PersonbilerPrisliste

mvh
KaK

mvh
Michael Kristensen

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 28-05-07 22:31

On 28 Maj, 22:33, "KickAssCowboy" <K...@ms.com> wrote:

> [...]
>
> Difference = 6891 kr
>
> Hehe jeg er skam rolig, men det er jo de "gamle" priser du har der.

Nej, det er de nye priser jeg har skrevet. De gamle priser var:

1.0 (benzin) plus med komfortpakke 3d = 154599kr
1.4 (diesel) plus med komfortpakke 3d = 166288kr

mvh
Michael

Fra : KickAssCowboy

Dato : 29-05-07 04:23

> [...]

1.0 (benzin) plus med komfortpakke 3d = 154599kr
1.4 (diesel) plus med komfortpakke 3d = 166288kr

Du må undskylde mig, men jeg kan slet ikke finde de priser du skriver her på
Toyotas prisliste på deres side. Du kan faktisk slet ikke få diesel i
3-dørsudgaven!?!
Mvh
KaK

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 29-05-07 08:15

On May 29, 5:23 am, "KickAssCowboy" <K...@ms.com> wrote:
> [...]
> Toyotas prisliste på deres side. Du kan faktisk slet ikke få diesel i

Kan godt se, at prislisten på Toyotas hjemmeside ikke har nær så mange
kombinationer, som den jeg fik udleveret hos forhandler, da jeg var
henne og få en køretur.

Det ville være meget utroværdigt at have kombinationer med i
prisliste, hvis de ikke kan leveres!

mvh
Michael Kristensen

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 29-05-07 08:19

> Nej, energiindholdet i en liter benzin er højere end i en liter diesel.

Ikke korrekt. Der er 35,52 MJ/liter i diesel mod 33,14 MJ/liter i
benzin (oktan 95).

mvh
Michael Kristensen

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-07 18:53

> Nej, energiindholdet i en liter benzin er højere end i en liter diesel.

Ikke korrekt. Der er 35,52 MJ/liter i diesel mod 33,14 MJ/liter i
benzin (oktan 95).

Hmm, der er 7 % forskel på disse tal. Kasper Hansens tal lidt længere nede
passer bedre med wikipedia:
.. When burnt, diesel typically releases about 40.9 megajoules (MJ) per
liter, whereas gasoline releases 34.8 MJ/L.
Jeg kan ikke lige gætte hvorfor ...

Der er altså 17% mere energi i en liter diesel. Så, hvis en dieselbil kører
17% længere på literen end en benzin, er de lige energi-effektive. Hvis
dieselbilen er bedre end det, er virkningsgraden bedre, og dermed
spildvarmen mindre, og dermed tager den længere tid om at blive varm, som
folk skriver.

Tilbage til Subj,
Aygo diesel og benzin kører (ved blandet kørsel) hhv 24,4 og 21,7 km/l.
Dieselen er altså kun 12% bedre end benzinen. Det er intet mindre end sølle
(som man siger ude vestpå ...)
Den skulle ligge MINDST 17 % over, alene pga det højere energi-indhold.

Ved "landevejskørsel" er tallene 29,4 og 24,4 km/l, en forskel på 20%.
Her viser dieselen altså en anelse bedre energieffektivitet (fordi tallet er
større end 17%).

Men stadig:
Benzinmotoren er et nyt design. Dieselen har nogle år på bagen. Det ses i
tallene.

Kunne de da ikke have købt motordesignet fra Lupo'en, og så skrællet al det
raketteknologi væk: gearkassen og al det magnesium og titanium

tpt

Fra : Benny

Dato : 30-05-07 09:47

"Troels Thomsen" <nej tak ...> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Kunne de da ikke have købt motordesignet fra Lupo'en, og så skrællet al
> det raketteknologi væk: gearkassen og al det magnesium og titanium

Forstår ikke hvorfor at Toyota ikke lavede en ny motor (jo det koster mange
penge), for den nye 2,2l avensis diesel er jo blandt de reneste og det er
den gamle franskmand nok ikke.

Benny

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 30-05-07 16:11

Benny wrote:

> Forstår ikke hvorfor at Toyota ikke lavede en ny motor (jo det koster mange
> penge), for den nye 2,2l avensis diesel er jo blandt de reneste og det er
> den gamle franskmand nok ikke.

Hvis ikke PSA havde bidraget med en enkelt motor - hvordan skulle de så
kunne påstå at have været med til udviklingen af bilen? :)

-Thomas

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 29-05-07 09:23

> Der udvikles bare ikke nær så meget spildvarme i en diesel motor. Jeg tror
> det skyldes at dieselindsprøjningen er så ultra præcis, at der næsten ikke
> er noget i overskud.

Der udvikles i dette tilfælde præcis lige meget spildvarme i
benzinudgaven som i dieseludgaven. Dieseludgaven køre lidt længe (24
km/L) end benzin (22 km/L), men til gengæld er der lidt mere energi i
diesel.

Mener at motorblokken i en diesel som regel er lavet af støbejern,
mens den er af aluminium i en benzinmotor. Da varmekapaciteten er
større i støbejern, tager det længere tid at varme den op og dermed
kølevandet. Til gengæld holder motorblokken sig varm længere tid efter
slukket motor

mvh
Michael Kristensen

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 29-05-07 09:32

> Hvis jeg skimmer Bilbasen, har du umiddelbart ikke ret. Desuden er der
> 9 sider med Aygo til salg, hvilket måske signalerer, at bilen eller bilens
> motor er for lille.

Det kunne også anskues sådan her:

Lille bil passer med et lille kørselsbehov

Stor bil kan både bruge til lille som stort kørselsbehov.

Så fordi mange sælger en lille bil, behøver ikke være fordi de er
utilfredse med den, men måske fordi folk har fået ændret deres
kørselsbehov (fx nyt arbejde, hvor de skal pendle længere til).

Dem med den store bil skifter ikke, da den store bil dækker et større
spektrum af kørselsbehov.

mvh
Michael Kristensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-05-07 16:34

"mbk112@hotmail.com" skriver:

> Ikke korrekt. Der er 35,52 MJ/liter i diesel mod 33,14 MJ/liter i
> benzin (oktan 95).

Hmm, mente sku at det var omvendt.....

Fra : alexbo

Dato : 29-05-07 18:46

"Klaus D. Mikkelsen" skrev

> Hmm, mente sku at det var omvendt.....

Det afhænger af om man regner med rumfang, eller vægt, efter min mening er
vægt det rigtige, rumfang er en mere diffus størrelse.

Når blandingen luft/bensin skal være ca. 14:1, menes jo ikke 14 l. luft til
1
l. bensin, men 14 kg. luft til 1 kg. bensin.

http://www.minihydrogen.dk/catalog/documents/materials/miniHYDROGEN_hydrogen_fakta_ark.pdf

mvh
Alex Christensen

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 30-05-07 09:16

> Det afhænger af om man regner med rumfang, eller vægt, efter min mening er
> vægt det rigtige, rumfang er en mere diffus størrelse.

Nu er det engang per rumfang man køber brændstof henne på tanken.

Har aldrig hørt nogen sige, at de har fyldt 57 kg diesel på bilen

mvh
Michael Kristensen

Fra : alexbo

Dato : 30-05-07 10:25

<mbk112@hotmail.com> skrev i

>Nu er det engang per rumfang man køber brændstof henne på tanken.

Ja, og man køber mælk pr.l. men måler energiindhold pr. 100g.

Mit indlæg var egentlig bare for at forklare hvorfor at bensin både kan have
mere og mindre energiindhold end diesel.

mvh
Alex Christensen