/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Skør tomgang!
Fra : Jesper Hansen


Dato : 27-05-07 19:50

Hej.

Jeg har en Fiat Marea 1.8 fra 1998.
Indenfor det sidste år er den begyndt at opføre sig lidt mærkeligt med
omdrejningerne ved tomgang.

Når jeg kører over ~60 km/t og kobler ud - f.eks. når jeg nærmer mig en
afkørselsrampe fra motorvej falder tomgangen i nul hvorefter
tomgangsstyringen så speeder op til 2000 omdrejninger, herefter falder
den nul igen. Dette fortsætter til jeg som sagt når under ca 60 km/t.
Jeg tror at det må være noget med indsugning af luft, men jeg er jo ikke
mekaniker, sååå....
Det er ikke noget der umiddelbart betyder noget, andet det irriterer mig
lidt, jeg mener jo bare den skal ryge til 1000 omdrejn/min når jeg
kobler ud, men det gør den som sagt først under 60 km/t..

Nogen gode ideer jeg kan gå videre med?

Mvh

Jesper.

 
 
Ukendt (27-05-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-05-07 20:15

Jesper Hansen wrote:
> Jeg har en Fiat Marea 1.8 fra 1998.
> Indenfor det sidste år er den begyndt at opføre sig lidt mærkeligt med
> omdrejningerne ved tomgang.

Det er helt normalt med Fiat-produkter.
Jeg hørte så sent som i eftermiddags, at visse af koncernens biler har en
tomgang på 6000 o/m (ja seks tusinde).
Men den var godt nok malet rød, havde et gult logo ved siden af det blå fra
Fiat og har en lidt sjov modelbetegnelse (F2007-056).
Men alligevel vildt at tænke sig, at en F1'er har en tomgang på 6000 o/m! De
knaster må være stillet ret specielt

/Martin



Jesper Hansen (27-05-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Hansen


Dato : 27-05-07 20:27


> Det er helt normalt med Fiat-produkter.
> Jeg hørte så sent som i eftermiddags, at visse af koncernens biler har en
> tomgang på 6000 o/m (ja seks tusinde).

Det kan være jeg skal have min skruet derop også, hold da kæft den kan
blive bakket i garage hurtigt

Mvh

Jesper

Jørgen M. Rasmussen (27-05-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 27-05-07 20:38


"Martin" <---> skrev i en meddelelse
news:4659d8c1$0$4161$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Men alligevel vildt at tænke sig, at en F1'er har en tomgang på 6000 o/m!
> De knaster må være stillet ret specielt
>
Den har ikke knaster, ventilerne er hydraulisk aktiveret, ellers kunne den
heller ikke nå ~20,000 omdr. Tilgengæld ligner krumtappen en "knast", pga.
slaglængden kun er ~15 mm, middel-stempelhast skal også være <23m/s for en
F1 motor ;).



Freddy O. Christense~ (27-05-2007)
Kommentar
Fra : Freddy O. Christense~


Dato : 27-05-07 22:18

>> Men alligevel vildt at tænke sig, at en F1'er har en tomgang på 6000 o/m!
>> De knaster må være stillet ret specielt

> Den har ikke knaster, ventilerne er hydraulisk aktiveret, ellers kunne den
> heller ikke nå ~20,000 omdr.
Sikker de alle har det? Jeg har hørt det men aldrig fået det bekræftet.
Desuden er det ikke noget problem med 20K omdrejninger med knaster. Se bare
Suzuki GSX-R250.

>Tilgengæld ligner krumtappen en "knast", pga. slaglængden kun er ~15 mm,
>middel-stempelhast skal også være <23m/s for en F1 motor ;).
Det bliver nogle ordentlige stempler du kommer til at smide i. Mine hurtige
beregninger siger at stemplet så skal være ca 16 cm.
Jeg gætter på at slaglængden er ca 4 cm. Det giver osse mulighed for at
holde stempelhastigheden under 25 m/s (er det ikke 25?)



Jørgen M. Rasmussen (28-05-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 28-05-07 06:46


"Freddy O. Christensen" <focSLET@x-plan.dk> skrev i en meddelelse
news:4659f584$0$90270

> Sikker de alle har det? Jeg har hørt det men aldrig fået det bekræftet.

Sikkert kun Ferrari, Mclaren, Renå

> Desuden er det ikke noget problem med 20K omdrejninger med knaster. Se
> bare Suzuki GSX-R250.
>
der er forskel på ventilerne i en 1/4l. og 2,4l :maskine :).

Det giver osse mulighed for at
> holde stempelhastigheden under 25 m/s (er det ikke 25?)
21,23,25,28 m/s, det sidste på speedwaycykler, men de lever heller ikke
længe ;).



Tom Bisgård Sørensen (27-05-2007)
Kommentar
Fra : Tom Bisgård Sørensen


Dato : 27-05-07 22:43

On 2007-05-27 21:37:37 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> said:

>
> "Martin" <---> skrev i en meddelelse
> news:4659d8c1$0$4161$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
>> Men alligevel vildt at tænke sig, at en F1'er har en tomgang på 6000
>> o/m! De knaster må være stillet ret specielt
>>
> Den har ikke knaster, ventilerne er hydraulisk aktiveret, ellers kunne
> den heller ikke nå ~20,000 omdr. Tilgengæld ligner krumtappen en
> "knast", pga. slaglængden kun er ~15 mm, middel-stempelhast skal også
> være <23m/s for en F1 motor ;).

Jo, den har knaster....hydraulikken bruges kun til at lukke ventilerne.

- Tom


Jørgen M. Rasmussen (28-05-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 28-05-07 03:54


"Tom Bisgård Sørensen" <tomsoro@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:4659fb82$0$4159

> Jo, den har knaster....hydraulikken bruges kun til at lukke ventilerne.
>
Yesterday news ;), man er sikker på flere køre med en rent hydraulisk
konstruktion. Det gør det muligt at ændre timing kontinuerligt.



Jørgen M. Rasmussen (28-05-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 28-05-07 04:14


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:465a444d$0

>Det gør det muligt at ændre timing kontinuerligt.
Det har jeg lige erfaret ikke er tilladt iflg. reglementet. Men vægt
besparelse så ;).



Per O. (28-05-2007)
Kommentar
Fra : Per O.


Dato : 28-05-07 17:38

"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> skrev i en meddelelse
news:4659d2f6$0$52187$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej.
>
> Jeg har en Fiat Marea 1.8 fra 1998.
> Indenfor det sidste år er den begyndt at opføre sig lidt mærkeligt med
> omdrejningerne ved tomgang.
>
> Når jeg kører over ~60 km/t og kobler ud - f.eks. når jeg nærmer mig en
> afkørselsrampe fra motorvej falder tomgangen i nul hvorefter
> tomgangsstyringen så speeder op til 2000 omdrejninger, herefter falder den
> nul igen. Dette fortsætter til jeg som sagt når under ca 60 km/t. Jeg tror
> at det må være noget med indsugning af luft, men jeg er jo ikke mekaniker,
> sååå....
> Det er ikke noget der umiddelbart betyder noget, andet det irriterer mig
> lidt, jeg mener jo bare den skal ryge til 1000 omdrejn/min når jeg kobler
> ud, men det gør den som sagt først under 60 km/t..
>
> Nogen gode ideer jeg kan gå videre med?

Jeg har indtil for nogle år siden været den mere eller mindre lykkelige ejer
af en Fiat Bravo 1,6 benzin, og den havde e læedning som endte i et lille
stik (ca 1 cm bred så vidt jeg husker) oppe ved topstykket et sted, som lige
skulle have en gang rensning ind imellem, ellers gik tomgangen amok. Jeg ved
ikke lige hvad det var for et stik, men det styrede lyft/benzin blandingen
og stikket var mildt sagt noget lort. Jeg fik stikket skiftet et par gange
over de 7 år jeg havde bilen. Det kunne da være et sted at begynde.
--
Per O.
www.tosseparkering.dk - Så kan de lære det!



Jesper Hansen (28-05-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Hansen


Dato : 28-05-07 19:22


> Jeg har indtil for nogle år siden været den mere eller mindre lykkelige ejer
> af en Fiat Bravo 1,6 benzin, og den havde e læedning som endte i et lille
> stik (ca 1 cm bred så vidt jeg husker) oppe ved topstykket et sted, som lige
> skulle have en gang rensning ind imellem, ellers gik tomgangen amok. Jeg ved
> ikke lige hvad det var for et stik, men det styrede lyft/benzin blandingen
> og stikket var mildt sagt noget lort. Jeg fik stikket skiftet et par gange
> over de 7 år jeg havde bilen. Det kunne da være et sted at begynde.

Tak for info.

Jeg har åbnet sagen i teknik.bil (vidste rent faktisk ikke den
eksisterede), og tror jeg har fået løsningen, det er en manchet ifm.
indsugningen der er flækket.

Tak for hjælpen.

Mvh

Jesper.

Ukendt (29-05-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-05-07 19:06


"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> skrev i en meddelelse
news:4659d2f6$0$52187$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej.
>
> Jeg har en Fiat Marea 1.8 fra 1998.
> Indenfor det sidste år er den begyndt at opføre sig lidt mærkeligt med
> omdrejningerne ved tomgang.
>
> Når jeg kører over ~60 km/t og kobler ud - f.eks. når jeg nærmer mig en
> afkørselsrampe fra motorvej falder tomgangen i nul hvorefter
> tomgangsstyringen så speeder op til 2000 omdrejninger, herefter falder

Din motorstyring kompenserer for en fejl fra en måler af en slags.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408942
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste