Det umulige skete: Octavia Tdi 02 vil ikke~
Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 27-05-07 10:53

Denne ellers i denne gruppe så roste bil får hermed en ridse i renommeet. :(
Den kørte fint hjem i garagen i nat. 0 problemer. Men her til morgen turner
den fint motoren, dog kommer den aldrig længere end til at den i starten af
startforsøget slår et par enkelte slag. Den når altså at tænde et par gange.
Derefter turner den bare motoren. Prøver man igen er det det samme. Tænder
lige et par gange og så er det slut.
Vi har tjekket så mange sikringer som vi synes kan have noget at gøre med
motoren.

Nogen der har et bud? Den har kørt godt 90KKM og står overfor
tandremsskifte. Hvordan tjekker man f.eks. for luft i dieseltilførsel på
sådan en? Og har den ikke elektrisk fødepumpe som man burde kunne høre når
der er tænding på? Har godt nok aldrig hørt noget før.

Skal siges at det er naboens. Men det er nogle herreflinke mennesker, så
derfor hjælper man (der er visse af naboerne jeg ikke ville hjælpe. F.eks.
dem vi har mistanke til har vædret en af vores biler uden at melde sig!).
--
FOCs
RR 84

Fra : Michael Pagh

Dato : 27-05-07 11:22

> [...]
> lige et par gange og så er det slut.
> Vi har tjekket så mange sikringer som vi synes kan have noget at gøre med

Har du prøvet med en anden nøgle? Det kunne lyde som at det måske er noget
med startspærren.
Det ville da være en nem ting lige at prøve.

MVH
Michael

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 27-05-07 11:43

Michael Pagh skrev:
> Den når altså at tænde et par gange.
>
> Har du prøvet med en anden nøgle? Det kunne lyde som at det måske er noget
> med startspærren.
> Det ville da være en nem ting lige at prøve.

Hvis der var et problem med startspærren ville starteren nok ikke engang
tørne motoren.

Mvh
Claus

Fra : Michael Pagh

Dato : 27-05-07 12:19

Hvis der var et problem med startspærren ville starteren nok ikke engang
> tørne motoren.

Det gør den ihvertfald på en Volvo 850. Det var min kære fader der havde
fået fat i hans ekstra nøgle uden startspærre chip i - han var klar til at
sende bilen på værksted.

> Mvh
> Claus

MVH
Michael

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-05-07 13:22

Claus Nygaard-Pedersen skriver:

> Hvis der var et problem med startspærren ville starteren nok ikke engang
> tørne motoren.

Svjv - jo.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-05-07 16:37

Claus Nygaard-Pedersen wrote:

> Hvis der var et problem med startspærren ville starteren nok ikke
> engang tørne motoren.

Jeg havde en nøgle til min Golf III, som ikke var justeret. Efter at have
gået i tomgang et par sekunder slukkede motoren. Den gik altså i bekymrende
lang tid før den slukkede (10 forsøg og man var hurtigt rundt om hjørnet med
bilen ...).

--
Per, Esbjerg

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 27-05-07 12:42

> Har du prøvet med en anden nøgle? Det kunne lyde som at det måske er noget
> med startspærren.
> Det ville da være en nem ting lige at prøve.
Samme problem. Og den kan altså lige slå en prut.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-05-07 13:22

Michael Pagh skriver:

> Har du prøvet med en anden nøgle? Det kunne lyde som at det måske er noget
> med startspærren.

Lyder som et meget fornuftigt bud....

Fra : Henning

Dato : 27-05-07 11:35

Er du sikker på der er brændstof på...

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 27-05-07 12:43

> Er du sikker på der er brændstof på...
Klart. Det første vi tjekkede. Manden kører den aldrig ned.
Men det kommer vist ikke frem til motor

Fra : Kim

Dato : 27-05-07 13:50

"Freddy O. Christensen" <focSLET@x-plan.dk> skrev i en meddelelse
> Klart. Det første vi tjekkede. Manden kører den aldrig ned.
> Men det kommer vist ikke frem til motor

Du er sikker på der ikke er tanket benzin på tanken ?

Mvh. KimH

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 27-05-07 15:46

> Du er sikker på der ikke er tanket benzin på tanken ?
Jeg kiggede ham dybt i øjnene og spurgte ham. Han benægter. Men det var da
en mulighed nu da den kørte hjem i garagen men ikke vil mere end en prut nu.
Er I sikre på en diesel ikke vil køre på benzin? Det er vel bare hårdt til
pumpe mv.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-05-07 16:39

Freddy O. Christensen wrote:
> [...]
> var da en mulighed nu da den kørte hjem i garagen men ikke vil mere
> end en prut nu. Er I sikre på en diesel ikke vil køre på benzin? Det

Da jeg tankede benzin, kørte jeg 10 km inkl. de 7 på motorvejen, før den gik
i stå. Jeg havde tanket fuld kapacitet undtagen et par liter.

Pumpen på en TDI af den årgang skal formentlig skiftes, hvis man har gjort
det. Han må have en kvittering der viser hvad han har tanket?

--
Per, Esbjerg

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 27-05-07 16:42

> Da jeg tankede benzin, kørte jeg 10 km inkl. de 7 på motorvejen, før den
> gik i stå. Jeg havde tanket fuld kapacitet undtagen et par liter.
Jeg tror han har kørt mindst 100 km siden sidste tankning. Men han kører jo
altid med fuld tank. Så der går jo lidt tid før forholdet er rigtig
problematisk
> Pumpen på en TDI af den årgang skal formentlig skiftes, hvis man har gjort
> det. Han må have en kvittering der viser hvad han har tanket?

Han måtte lige afsted med bus, så jeg spørger ham igen når han kommer hjem.

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 27-05-07 17:43

> Jeg tror han har kørt mindst 100 km siden sidste tankning. Men han kører
> jo altid med fuld tank. Så der går jo lidt tid før forholdet er rigtig
> problematisk

Hvis han har tanket benzin på den siden 2002, kører han godtnok få km, hvis
han har gentaget nummeret med at fylde benzin på, hver gang.

Troels

Fra : T.

Dato : 27-05-07 11:59

> [...]
> FOCs
> RR 84
> "Give up my Land Rover? They'll have to pry it from my cold, dead
Har haft nogenlunde samme problem med en Seat, der blev skiftet et stik der
sidder oppe under ratstammen.
Værkstedet kendet godt til det problem.
Pris ca. 1200kr.

Hilsen

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 27-05-07 12:43

> Har haft nogenlunde samme problem med en Seat, der blev skiftet et stik
> der sidder oppe under ratstammen.
> Værkstedet kendet godt til det problem.
> Pris ca. 1200kr.
Slog den da osse en prut?

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-05-07 13:20

T. skrev:

> Har haft nogenlunde samme problem med en Seat, der blev skiftet et
> stik der sidder oppe under ratstammen.
> Værkstedet kendet godt til det problem.

Bundstykket i tændingslåsen?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 27-05-07 13:00

Sidder der ikke en lavtrykspumpe i tanken som kunne være stået af?

Mvh. Brian

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 27-05-07 15:48

"Brian B. Christensen" <nej@denneemailerikkedenrigtige.dk> skrev i en
meddelelse news:lksi531f7op06d5k32do7pr7qum0d5u5u6@4ax.com...
> Sidder der ikke en lavtrykspumpe i tanken som kunne være stået af?

Det ser sådan ud på sikringsdiagrammet. Men hvorfor siger den ikke noget når
der er tænding på? Det mener jeg faktisk aldrig den har gjort, hvilket har
undret mig.

Der skete iøvrigt det at han kørte over en kvist (maks 1 cm tyk) i nat. Vi
har tjekket for utætheder. Men det kunne selvfølgelig være en ledning til
pumpen der er røget.

Fra : Per Sørensen

Dato : 27-05-07 17:06

> Nogen der har et bud? Den har kørt godt 90KKM og står overfor

Der sidder vel ikke en sikkerhedsafbryder på sådan en diesel (lige som på en
benzin). Har haft samme symptomer på min gamle escort zetec benziner, hvor
en simpel afbryder kostede et værkstedsbesøg.

Min bil kørte også ind i indkørslen men ville ikke ud igen.

mvh Per, som selv kører med en 1,9 tdi, men ikke lige ved om der sidder en
afbryder på den også.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-05-07 17:24

Per Sørensen wrote:

> mvh Per, som selv kører med en 1,9 tdi, men ikke lige ved om der
> sidder en afbryder på den også.

Sidder den ikke et sted omme i bagagerummet?

--
Per, Esbjerg

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 27-05-07 18:08

> Sidder den ikke et sted omme i bagagerummet?
Hvad skal en sikkerhedsafbryder dog der? Det er en knap man skal dreje eller
trykke på? Jeg mener ikke at have set noget i instruktionsbogen om sådanne
indretninger i bilen.

Fra : Per Sørensen

Dato : 27-05-07 19:14

I escorten sad den i bilens venstre side af motorrummet, og man skulle vide
den var der. ellers var den ikke mærket op. Det var lige som en
thermosikring i diverse elektronik.

mvh Per

Fra : Henning

Dato : 27-05-07 19:49

On Sun, 27 May 2007 19:08:17 +0200, "Freddy O. Christensen"
<focSLET@x-plan.dk> wrote:

>Hvad skal en sikkerhedsafbryder dog der? Det er en knap man skal dreje eller
>trykke på? Jeg mener ikke at have set noget i instruktionsbogen om sådanne
>indretninger i bilen.

Den afbryder for brændstof i tilfælde af uheld. I min gamle Mazda var
det vist noget med at ventilator skulle stå i en bestemt position
sammen med andre knapper i bestemte situationer. Det stod på bagsiden
af solskærmen hvordan man aktiverede afbryderen igen i tilfælde af
uheld.

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 27-05-07 19:55

> [...]
> sammen med andre knapper i bestemte situationer. Det stod på bagsiden
> af solskærmen hvordan man aktiverede afbryderen igen i tilfælde af
Vi kan ikke finde noget som helst nogen steder. Heller ikke i
instruktionsbogen. Og Ocataviaklubben har kun et spærret forum. Lidt synd.
Den slår stadig en lille prut og kører så bare hastigt rundt på
selvstarteren

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-05-07 20:21

> Den slår stadig en lille prut og kører så bare hastigt rundt på
> selvstarteren
Som en anden skriver, det er sandsynligvis stikket til transponderen, som
aflæser koden i nøglen og frakobler startspærren. LAD VÆRE med flere
startforsøg!. Det er noget lousy #¤!§, og en std. fejl. Nej, Skoda er ikke
fejlfri, og service elendig og dyr, det er en VW på godt& ondt. Næste bil
bliver en Kia el.lign.. Som underbygger tilliden med en GARANTI man kan
bruge til noget, i stedet for kulance, der afh. hvor god en kunde du er.

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 27-05-07 21:01

> Som en anden skriver, det er sandsynligvis stikket til transponderen, som
> aflæser koden i nøglen og frakobler startspærren. LAD VÆRE med flere
> startforsøg!.

Hvis startspærren slår til er det da underligt at startmotoren kører stadig?
Men ved eftertanke er det vist ligedan på min Xantia benzin. Det er kun
tændingen der slås fra.

Og der skulle jf. instruktionsbogen lyse en lampe hvis det er startspærren?

> [...]
>el.lign.. Som underbygger tilliden med en GARANTI man kan bruge til noget,
>i stedet for kulance, der afh. hvor god en kunde du er.
Jeg har kun dårlige erfaringer med autoriserede værksteder. Sidst var bilen
ringere end da jeg afleverede den efter en større skade. Men jeg kunne bare
ikke klare mere og lod sagen stå. Nemmere selv at lave skaden god end at
klage. Trist.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-05-07 20:17

> [...]
> dem vi har mistanke til har vædret en af vores biler uden at melde sig!).
Det lyder som luft i brændstofsystemet.

Jeg har selv prøvet det med min Citroen C3 HDI årg 2005. En brændstof slange
havde fået slidt et mikroskopisk hul i sig, Resultat: falsk luft, og pumpen
kan ikke skaffe frisk fuel til motoren.

Prøv at betjene nødpumpen til dieselpumpen. mon ikke der er en form for
skueglas/gtigt rør I kan se om der er luftbobler i?
Er der forresten Diesel på vognen
Samme resultat får man, hvis tanken er tom.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 27-05-07 20:23

> [...]
> skueglas/gtigt rør I kan se om der er luftbobler i?
> Er der forresten Diesel på vognen
> Samme resultat får man, hvis tanken er tom.

Jeg kan ikke finde nogen nødpumpe (Kender dem fra andre dieseler). Og der er
en stump slange frem til dieselpumpen som er gennemsigtig men ser fint fyldt
ud. Tanken er næsten fuld.

Men falsk luft er en mulighed. Hvordan dælen lufter man ud på sådan en?

Fra : claus b. p.

Dato : 27-05-07 22:47

"Freddy O. Christensen" <focSLET@x-plan.dk> wrote in message

> Men falsk luft er en mulighed. Hvordan dælen lufter man ud på sådan en?
Der er automatisk udluftning på moderne dieseler.
Noget andet er at dyserne/pumpen dårligt tåler tørkørsler, så man kunne
mistænke at der sidder en føler et sted, der checker om der overhovedet er
diesel i systemet. Måske en trykføler? Som altså vil afbryde for
styringscomputeren ifald den ikke registrerer diesel, eller den tror, den
ikke ser diesel.
-Bare en tanke-

/Claus

Fra : Jesper

Dato : 28-05-07 10:44

Der er mobilitetsgaranti på en ny Skoda - få ham til at ringe til dem.

Har oplevet det samme med min 1.9 TDI O2er. Den havde gået 7500 km , det
var en (meget) varm formiddag og den havde stået fredeligt natten over.
Nægtede bare at starte, ringede til mobilitetsservice, der sendte dansk
autohjælp med en mekaniker ud. Han kunne heller ikke starte den - masser
af af diesel, masser af batteri. Op på fejebladet, ud til SMC - mekaniker
og værkfører går igang, heller ikke succes. Udvidet fejlfinding uden
udfald. Vi konkluderer, at det her kommer til at tage tid - værkføreren
går igang med at finde en erstatningsbil til mig (mit humør går fra
dårligt til rødglødende, da han begynder at fedte med nøglerne til en
Fabia 1.2). Så kommer mekanikeren ind og siger at nu starter den !!!! Han
har ikke gjort noget - pludseligt virkede den bare.
Vi kører en tur sammen - alt fungerer som det skal. Den får det store
udvidede eftersyn, alt er som det skal være.

Har kørt et lille år og 30.000 km siden og der har ingen problemer været -
alt spiller. Hverken jeg eller værkstedet har noget bud på hvad der
foregik den dag. Træls oplevelse, men det er også det absolut eneste
problem der har været med bilen.

Jesper

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 28-05-07 11:06

> [...]
> alt spiller. Hverken jeg eller værkstedet har noget bud på hvad der
> foregik den dag. Træls oplevelse, men det er også det absolut eneste
Mobilitetsgaranti? Bilen er over 4 år? Vi prøver lige.
Men det er jo nok noget startspærre eller sikkerhedssikring der er gået.

Fra : Elmer Fjort

Dato : 28-05-07 11:15

> Mobilitetsgaranti? Bilen er over 4 år? Vi prøver lige.
> Men det er jo nok noget startspærre eller sikkerhedssikring der er gået.

Det kan der da sagens være, hvis bilen er blevet serviceret til de
terminer derer foreskrevet,
og det ved et autoiseret værksted.

Sakset fra skoda.dk : Skodas mobile mekaniker.

Forestil dig at din Skoda får driftsstop på ferien (ikke særlig sandsynlig -
men alligevel). Er den fra efter 1997, ringer du bare til nummeret i din
servicebog. Så løser vi problemerne -næsten uanset hvor i Europa du befinder
dig.

Med mobilitetsservice er der så at sige en indbygget mekaniker i din Skoda.
Men han er der kun, hvis du har passet dine serviceeftersyn på et
autoriseret Skoda-værksted. Hvis det smutter for dig, er han også smuttet.

Men han kommer tilbage, ligeså snart du er tilbage hos os.

Se også. http://www.skoda.dk/Kundeservice/pdf/Mobilitets_Folder.pdf

Elmer

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-05-07 11:32

"Elmer Fjort" <Whoknows@Whocares.com> skrev i en meddelelse

> Med mobilitetsservice er der så at sige en indbygget mekaniker i din
> Skoda. Men han er der kun, hvis du har passet dine serviceeftersyn på et
> autoriseret Skoda-værksted. Hvis det smutter for dig, er han også smuttet.

Besked fra mobilitetsservice i samme situation: Værkstedet har IKKE åbent om
lørdagen, kun salgsafdelingen, på trods af deres hp. sagde noget andet.
Autoriseret min r.., de er mere til skade end gavn, konstateret efter et par
besøg..... .

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 28-05-07 14:30

Nu er den slæbt afsted af DAH gennem mobilitetservice. Han anede heller ikke
hvad det kunne være

> [...]
>
> Se også. http://www.skoda.dk/Kundeservice/pdf/Mobilitets_Folder.pdf

Nu er den slæbt afsted af DAH gennem mobilitetservice. Han anede heller ikke
hvad det kunne være. Så I får mere at vide når den kommer igen.

Fra : Jesper

Dato : 01-06-07 12:46

> Nu er den slæbt afsted af DAH gennem mobilitetservice. Han anede heller
> ikke
> hvad det kunne være. Så I får mere at vide når den kommer igen.

Er den tilbage igen - og fandt de ud af hvad det var ?

Mvh
Jesper