Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Panasonic Lumix TZ3 uden panorama/stich fu~
Fra : Jakob Harder

Dato : 28-05-07 20:00

Har netop erhvervet mig ovenstående kamera og er egentlig rimelig tilfreds
indtil nu. (Mindst) en ting undrer mig dog meget. Jeg har efterhånden haft
en del digitalkameraer i hænderne og de har da alle haft en "panorama" eller
"stich" funktion i kameraet der låste optageforhold, så de 2, 4 ellr hvor
mange billeder man nu tager kan sættes sammen til et samlet billede
efterfølgende.

Den funktion findes tilsyneladende ikke på mit nye Panasonic, der elelrs har
omkring 20 optage-metoder. Kan det passe - og hvordan gør jeg så, når jeg
skal have en hel horisont, et højt tårn eller lignende optaget?

vh
Jakob

Fra : Søren Reinke

Dato : 28-05-07 21:23

Jakob Harder wrote:
> [...]
> omkring 20 optage-metoder. Kan det passe - og hvordan gør jeg så, når jeg
> skal have en hel horisont, et højt tårn eller lignende optaget?

Anvender et panorama program, som uden tvivl er bedre til det :)

Søg efter autostich, det er nok den bedste algoritme til det på markedet.

Bruger selv Autopano pro som anvender den algoritme.

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Jakob Harder

Dato : 28-05-07 21:57

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> wrote in message

Anvender et panorama program, som uden tvivl er bedre til det :)

Søg efter autostich, det er nok den bedste algoritme til det på markedet.

Bruger selv Autopano pro som anvender den algoritme.

Tak for hurtigt svar. Men hvordan får du taget billederne, så de "hænger
ordentligt sammen". Dvs. både med passende snit, så der er lidt overlap OG
samme eksponering, så himlen ikke er mere mørk på det ene billede - f.x.
hvis man skal lave et panorama-billede af en lang bro, hvor der er mørkere i
den ene ende, der måske ligger i skygge. Det er jo vanskeligt at styre ved
et "point-and-shoot" autofokus-kamera, som TZ3 jo mest af alt er.

vh
Jakob

Fra : Søren Reinke

Dato : 28-05-07 22:23

Jakob Harder wrote:
> [...]
> den ene ende, der måske ligger i skygge. Det er jo vanskeligt at styre ved
> et "point-and-shoot" autofokus-kamera, som TZ3 jo mest af alt er.

Autopano Pro klarer det ganske pænt at eksponeringen ikke er den samme,
men nu kender jeg slet ikke dit kamera, men kan du evt. låse eksponeringen ?

Jeg plejer at lave 25-50% overlap afhængig af hvor nemt det er at se
overlaps punkter.

Men prøv Autostich, jeg var imponeret da jeg prøvede det, med gamle
billeder fra Gran Canaria.