Schweiz - Basel
Fra : Erik

Dato : 28-05-07 15:31

Hej NG

Vi skal til Basel om en uge! Er der nogen anbefalinger til seværdigheder,
spisesteder mv.?

Jeg har engang set en artikel om en togrute, der går gennem et meget smukt
bjergområde i Schweiz, nogen der har en idé til denne?

mvh Erik

Fra : Mogens

Dato : 28-05-07 20:00

"Erik" <quartus@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har engang set en artikel om en togrute, der går gennem et meget smukt
> bjergområde i Schweiz, nogen der har en idé til denne?

www.zermatt.ch - www.zermatt.ch/d/anreise/bahn.html
Det må være turen gennem dalen op til den bilfri by Zermatt for foden
af Matterhorn. Man kan også køre noget af turen i bil og så blot stige
på toget det sidste stykke, hvor toget må ha hjælp af tandhjulsbane-
teknologien.

Vi har været der nogle gange og sidst var det en ejendommelig for-
nemmelse, fordi et stykke bjerg var faldet ned i dalen og ruineret en
by på stedet (opdæmmet floden så den overskyldede byen delvist.

Fra : Asle Bjerva

Dato : 29-05-07 10:32

Mogens wrote:
> [...]
> nemmelse, fordi et stykke bjerg var faldet ned i dalen og ruineret en
> by på stedet (opdæmmet floden så den overskyldede byen delvist.

Den mest berømte av alle togstrekninger i Sveits (som turistbane) er vel
Glacier Express.
http://www.glacierexpress.ch/theglacierexpress.php

Dette er imidlertid sør i Sveits, og lang reisetid 4-5 timer fra Basel.
Den mest dramatiske fjellbane i Sveits, med 48% ( ! ) stigning er
Pilatusbanen fra Alpnachstad.

Den kan nås fra Basel på et par timer, og det er en flott tur opp med banen,
deretter med taubane ned til Luzern, og så tog tilbake til Basel.
Dette kan lett nås på en dag.
Togtider Sveits:
http://fahrplan.sbb.ch/bin/query.exe/dn?
http://www.pilatus.ch/default-n7-sE.html

--
AsleB;Oslo

Fra : Steen Johansen

Dato : 30-05-07 06:24

"Asle Bjerva" <abuse@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> Den mest berømte av alle togstrekninger i Sveits (som turistbane) er vel
> Glacier Express.
> http://www.glacierexpress.ch/theglacierexpress.php
> AsleB;Oslo

Kanske denne:
http://www.eurorailways.com/products/scenic_trains/jungfraujoch.htm

Højest Størst + flottes
MvH Steen

Fra : Erik

Dato : 19-06-07 07:26

Kære NG

Tak, for svarene!

Netop hjemvendt fra Basel, vil jeg lige give en tilbagemelding!

Vi kiggede på de link i havde sendt, men synes det var lidt svært, helt at
orientere sig, så derfor gik vi på turistbureauet i Basel. De var meget
behjælpelige, foreslog en todages togtur fra Basel til Brig, derfra med
Glacier-expressen til St. Moritz, her en overnatning. Dagen efter retur til
Basel via Zürich.

Det var ganske fint med en "trekantsrute", så vi kunne se så meget af
Schweiz som muligt. Tog i Schweiz går præcist og alt klappede, som det
skulle. Det var dog heller ikke billigt - 2500,- pr. person, godt nok med
hotel i St. Moritz og frokost i Glacier-expressen, men det var pengene værd!

Turen var så smuk, at man gentagne gange måtte bryde ud i spontan jodlen!
Turen gennem alperne på smalsporsbane, hvor man kunne kigge ned på fire
andre spor, som man lige havde kørt på, var fantastisk!

Lidt komisk var serveringen af vores frokost! På Glacier-expressen skulle
det være fint, så der blev først lagt dug på, derefter bestik og glas. Det
kunne jo være godt nok, hvis ikke det var for stigningen, der enkelte steder
var optil 40%, så det var noget af en kamp, at holde fast på det hele, når
dug, bestik og glas tog den store rutchetur. Tilmed var der fadservering,
hvilket for tjenerne var noget af en umulighed, dels pga stigningen, dels
pga de skarpe sving, der naturligt nok gav nogle rystelser. Så det var ikke
hver gang tjenerne ramte tallerkenen. Men en oplevelse.

Jeg kan klart anbefale en togtur gennem Schweiz! Det var rart at sidde
afslappet og blive ledt igennem det smukke landskab.

Med venlig hilsen

Erik