/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Opsætning af affjedring
Fra : OK


Dato : 27-05-07 20:25

Jeg er ved at se på opsætningen af affjedringen på min CBR1000F.
Bagdæmperen har 2 justeringsmuligheder:

"Rebound damping force adjustment"
Hvad betyder det når man forøger dæmpningen? Bliver dæmperen hårdere, eller
bliver den bare langsommere til at rette sig ud igen (som vel egentlig så
vil føles blødere)?

"Spring preload adjustment".
Kan justeres mellem "høj" og "lav". Er fabriksindstillet til "lav".
Betyder "lav" at fjederen ikke giver så meget modstand = der bliver mere
"gyngehest" over den?

Forgaflen har ingen justeringsmuligheder.
Kan jeg gøre den hårdere ved at hælde lidt mere olie på?
Hvori består forskellen mellem mere olie eller en hårdere fjeder?

mvh
OKR



 
 
Ukendt (27-05-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-05-07 21:55

On Sun, 27 May 2007 21:24:37 +0200, OK wrote:

> Jeg er ved at se på opsætningen af affjedringen på min CBR1000F.
> Bagdæmperen har 2 justeringsmuligheder:
>
> "Rebound damping force adjustment"
> Hvad betyder det når man forøger dæmpningen? Bliver dæmperen hårdere, eller
> bliver den bare langsommere til at rette sig ud igen (som vel egentlig så
> vil føles blødere)?

Det handler, som Du selv siger, om hvor hurtigt fjederen får lov til at
strække ud. For lidt dæmpning, og Du får en gyngehest, for meget dæmpning,
og fjeden "pakker" over hurtige ujævnheder, altså bagenden sænker sig, for
til sidst at gå i bund. Brug mindst mulig dæmpning, det giver den hurtigste
reaktion fra fjedersystemet.

> "Spring preload adjustment".
> Kan justeres mellem "høj" og "lav". Er fabriksindstillet til "lav".
> Betyder "lav" at fjederen ikke giver så meget modstand = der bliver mere
> "gyngehest" over den?

Fjederen giver lige meget modstand, hvilket er let at forstå, den skal
"kun" modvirke din og cyklens vægt. Fjederen vil altid være lige meget
trykket sammen for en given vægt. Justeringen bruges til at justere hvor
højt Du sidder, OG, til at skabe den rigtige ballance, á ca. 1/3 indfjedret
med dig i sadlen.

> Forgaflen har ingen justeringsmuligheder.
> Kan jeg gøre den hårdere ved at hælde lidt mere olie på?
> Hvori består forskellen mellem mere olie eller en hårdere fjeder?

Mere olie = mindre luftrum at komprimere = stammere fjeder. Men, hvis ikke
der samtidig kompenceres med en anelse tykkere olie, så kan dæmpningen
blive for ringe. Wilbers har fjedre, med dertilhørende olie, og det
fungerer fremragende.

I første omgang så skift olien hvis den er over to år gammel, det gør en
forskel. Sæt dig på cyklen, mål indfjedringen på forgaflen, den skal også
være ca. 1/3 af total vandring. Dykker forenden ned til over halvdelen af
total vandring, så skift fjedre. Fjedre slides, og bliver generelt
"langsommere" til at optage ujævnheder, og netop det kan ikke bedres med
shims, eller mere olie.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Armand (28-05-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-05-07 10:48


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:vjlankvcxguw.1p48kzk4s6u62.dlg@40tude.net...
>
> Sæt dig på cyklen, mål indfjedringen på forgaflen,.......
>
Hottip:
- Med motorcyklen på sidestøtteben - Sæt en strips omkring det forkromede
inderrør helt nede hvor det går ind i yderrøret.
- Rejs motorcyklen og og sæt dig roligt i sædet!
- Stil motorcyklen på centralstøtteben og løft forenden fri (vha. svigermor
på bagsædet?), og mål afstanden mellem yderrør og den position stripsen nu
er skubbet op i! Ved hjælp af andenmand kan man også trække forgaflen ud ved
brug af sidestøttebenet: Makker#1 trækker i styret over mod støttebenet
imens makker#2 måler på inderrøret.
Alt efter årgang er den totale arbejdslængde 115-130 mm og 1/3, eller
snarere 40% af dét, giver et middelmål på 45mm, som er optimalt som statisk
sammenpresning!

--
Armand.



Thomas Jensen (28-05-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 28-05-07 17:26


> Jeg er ved at se på opsætningen af affjedringen på min CBR1000F.
> Bagdæmperen har 2 justeringsmuligheder:
>
> "Rebound damping force adjustment"
> Hvad betyder det når man forøger dæmpningen? Bliver dæmperen hårdere,
> eller bliver den bare langsommere til at rette sig ud igen (som vel
> egentlig så vil føles blødere)?

der er en lille vejledning her:
http://www.ducati.dk/teknik/affjedringtouringnyt.html

jeg ved godt af CBR1K ikke har justerbar affjedring, men måske kan den
stadig hjælpe.

--
mvh

Thomas Jensen
Kawasaki ZX9R ´98 & DT125 ´88
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=3099



OK (28-05-2007)
Kommentar
Fra : OK


Dato : 28-05-07 18:55


"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse
news:465b0277$0$2090$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Jeg er ved at se på opsætningen af affjedringen på min CBR1000F.
>> Bagdæmperen har 2 justeringsmuligheder:
>>
>> "Rebound damping force adjustment"
>> Hvad betyder det når man forøger dæmpningen? Bliver dæmperen hårdere,
>> eller bliver den bare langsommere til at rette sig ud igen (som vel
>> egentlig så vil føles blødere)?
>
> der er en lille vejledning her:
> http://www.ducati.dk/teknik/affjedringtouringnyt.html
>
> jeg ved godt af CBR1K ikke har justerbar affjedring, men måske kan den
> stadig hjælpe.
>
> --
> mvh
>
> Thomas Jensen
> Kawasaki ZX9R ´98 & DT125 ´88
> http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=3099
>

Meget informativ artikkel - tak for det.
Nu venter jeg bare på tørvejr.

mvh Ole



Jacob Bunk Nielsen (28-05-2007)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 28-05-07 20:34

"OK" <ole_k@tele2adsl.dk> writes:

> Jeg er ved at se på opsætningen af affjedringen på min CBR1000F.

Check evt. også <http://pmc.dk/Affjedring.pdf>

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Jes Vestervang (28-05-2007)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 28-05-07 21:52

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> "OK" <ole_k@tele2adsl.dk> writes:
>
>> Jeg er ved at se på opsætningen af affjedringen på min CBR1000F.
>
> Check evt. også <http://pmc.dk/Affjedring.pdf>

Fin guide, den må jeg hellere forsøge at justere SV'en ind efter - den
har jo fuldt justerbar affjedring, hvilket jeg ikke har prøvet at rode
med før. Forenden føles ikke helt som om at japanerne kalkulerer med
100 kg fører

Der er vist en fejl i guiden i øvrigt:
----
Problem: Den går i jorden under nedlægning. Mulig årsag: Enten kører
du for hurtigt, eller også er dæmpningen for blød. Mulig løsning: Øg
forspænding foran og bag, evt. hæv cyklen.
----

Med dæmpning i årsagen menes der vist fjederforspænding.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Jes Vestervang (28-05-2007)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 28-05-07 23:21

"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> writes:

> Jes Vestervang skrev:
>> Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:
>>
>>> "OK" <ole_k@tele2adsl.dk> writes:
>> Fin guide, den må jeg hellere forsøge at justere SV'en ind efter -
>> den har jo fuldt justerbar affjedring, hvilket jeg ikke har prøvet
>> at rode med før. Forenden føles ikke helt som om at japanerne
>> kalkulerer med 100 kg fører
>
> Jeg har en udmærket guide (på eng.)til at ligge som pdf, til
> opsætning af effjedring, hvis det har nogen interesse,

Det har det bestemt.

> man bør nok være to når dette justeres ind, hvis det skal gøres
> ordentligt efter "bogen"
>
> måske et "samarbejde" kunne komme på tale?, jeg har aldrig liige
> fået min SV'er ordentligt sat op....

Det kunne da godt være, men der er lige et afgangsprojekt der skal
laves færdigt først (det æder lidt meget tid) :-/
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste