On Sun, 27 May 2007 21:24:37 +0200, OK wrote:
> Jeg er ved at se på opsætningen af affjedringen på min CBR1000F.
> Bagdæmperen har 2 justeringsmuligheder:
>
> "Rebound damping force adjustment"
> Hvad betyder det når man forøger dæmpningen? Bliver dæmperen hårdere, eller
> bliver den bare langsommere til at rette sig ud igen (som vel egentlig så
> vil føles blødere)?
Det handler, som Du selv siger, om hvor hurtigt fjederen får lov til at
strække ud. For lidt dæmpning, og Du får en gyngehest, for meget dæmpning,
og fjeden "pakker" over hurtige ujævnheder, altså bagenden sænker sig, for
til sidst at gå i bund. Brug mindst mulig dæmpning, det giver den hurtigste
reaktion fra fjedersystemet.
> "Spring preload adjustment".
> Kan justeres mellem "høj" og "lav". Er fabriksindstillet til "lav".
> Betyder "lav" at fjederen ikke giver så meget modstand = der bliver mere
> "gyngehest" over den?
Fjederen giver lige meget modstand, hvilket er let at forstå, den skal
"kun" modvirke din og cyklens vægt. Fjederen vil altid være lige meget
trykket sammen for en given vægt. Justeringen bruges til at justere hvor
højt Du sidder, OG, til at skabe den rigtige ballance, á ca. 1/3 indfjedret
med dig i sadlen.
> Forgaflen har ingen justeringsmuligheder.
> Kan jeg gøre den hårdere ved at hælde lidt mere olie på?
> Hvori består forskellen mellem mere olie eller en hårdere fjeder?
Mere olie = mindre luftrum at komprimere = stammere fjeder. Men, hvis ikke
der samtidig kompenceres med en anelse tykkere olie, så kan dæmpningen
blive for ringe. Wilbers har fjedre, med dertilhørende olie, og det
fungerer fremragende.
I første omgang så skift olien hvis den er over to år gammel, det gør en
forskel. Sæt dig på cyklen, mål indfjedringen på forgaflen, den skal også
være ca. 1/3 af total vandring. Dykker forenden ned til over halvdelen af
total vandring, så skift fjedre. Fjedre slides, og bliver generelt
"langsommere" til at optage ujævnheder, og netop det kan ikke bedres med
shims, eller mere olie.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr