Underligt gulv?
Fra : AV

Dato : 27-05-07 19:10

Hej
I forbindelse med en mindre ombygning skal jeg til at hugge gulv op i
bryggers, køkken, toilet og hall.
For at undersøge om indervæggene står på et funduament ville jeg lave en
lille prøve i bryggers.
Jeg banker gulvet op imod en indervæg, banker 10 cm. beton af, kommer ned
til noget sand og mærke,
glædeligt, at der er fast grund her, inde ved væggen.
For lige at sikre mig at det ikke bare er en sten, eller en flise banker jeg
af til begge side og ud fra væggen,
stor er min forundring over at den store flade stadig er at mærke 50+
centimer fra væggen.
Hvad er det der er i mit gulv?
Det skal siges at det ligger 15-17 centimeter nede, lyder henad beton (kunne
godt være armeret).

Vores hus er fra begyndelsen af 70'rne.
Det er i to etager.
De to etager har en beton adskillelse, kan det være sådan en plade der også
ligger under hele huset?
I givet fald, hvad i alverden skal jeg så gøre?
Jeg ville gerne grave ned så jeg kunne lægge ordentlig gulvvarme (nu har vi
lidt gulvvarme, men det virker ikke så godt).

Nogen der har en god ide? Både om hvad det er, og hvad jeg kan gøre?

Lige lidt ekstra info.
På soklen af vores hus har der altid været nogen kalkudtrækninger.
Jeg bekymrede mig for om det var vand/gulvvarme der var utæt og trak ud, men
vi har aldrig haft overdrevent vandforbrug,
og vi har fået trykprøvet installationen uden at der var noget galt.
Kan disse kalkudtrækninger skyldes konstruktionen ovenfor?

mvh og på forhånd tak
Anton

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-05-07 20:24

AV wrote:

> Nogen der har en god ide? Både om hvad det er, og hvad jeg kan gøre?

Jeg ville starte med at gå ned i Teknisk Forvaltning på kommunen og høre, om
de ligger inde med byggetegninger på dit hus. Det må kunne give en
forklaring på det, du finder.

> På soklen af vores hus har der altid været nogen kalkudtrækninger.

Sikker på, at det er kalk og ikke salpeter?

Hvis det er salpeter, skal soklen stryges over med en let syreopløsning. Det
fjerner udsvdningerne her og nu, men hvis der stadig trækker fugt ud gennem
soklen, vil der komme nye salpeterudsvedninger, så årsagen skal fjernes
først.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : AV

Dato : 28-05-07 06:54

> Jeg ville starte med at gå ned i Teknisk Forvaltning på kommunen og høre,
> om de ligger inde med byggetegninger på dit hus. Det må kunne give en
> forklaring på det, du finder.

Det vil jeg så gøre.

> [...]
> Det fjerner udsvdningerne her og nu, men hvis der stadig trækker fugt ud
> gennem soklen, vil der komme nye salpeterudsvedninger, så årsagen skal

Om det er kalk eller salpeter ved jeg så ikke lige, men afvaskning med let
syre hjælper.
Jeg er klar over at jeg skal have fjernet problemet, men hvad er problemet,
hvor kommer vandet fra.
I min vildskab har jeg filosoferet mig frem til følgende.

Udtrækningerne er faktisk kun i carporten, som er varmere end resten af
huset det meste af året.
Hvis huset er bygget på en armeret betonplade hvorpå der ligger 5 cm. sand
med 10 cm betongulv ovenpå
kan dette lag vel egentlig fungere som transportør for fugt hvis der ikke er
sat nogen form for dampspærre
op i væggen. Jeg ved ikke om det er skidt eller godt!
Og endnu værre, jeg har ingen anelse om hvad jeg skal gøre ved det.
Nogen med lidt viden om byggeprincipper i 70'erne der kender konstruktionen?

mvh
Anton

Fra : Ivan

Dato : 28-05-07 11:10

"AV" <a@b.c> skrev i en meddelelse
> [...]
> centimer fra væggen.
> Hvad er det der er i mit gulv?
> Det skal siges at det ligger 15-17 centimeter nede, lyder henad beton

Dav

Jeg har en kammerat der har samme problem. Det viste sig at huset var bygget
oven på et gammelt sikkersrum/beskyttelserum. Han kan ikke komme længere ned
som du har beskrevet.
Det kunne være en mulighed, men det ved de på kommunen.

Fra : AV

Dato : 28-05-07 12:10

> [...]
> længere ned som du har beskrevet.
> Det kunne være en mulighed, men det ved de på kommunen.
Har han så støbt nyt gulv ovenpå betondækket uden isolering?

/Anton

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 29-05-07 08:10

"AV" <a@b.c> skrev i en meddelelse

> Nogen der har en god ide? Både om hvad det er, og hvad jeg kan gøre?

er det et tybehus.

ligger det på en blød grund Gammel mose eller lignende.

er der kun trditionel sokkel eller er der pilotreret.

er huset akitekt tegnet.

er du sikker på at det er støbt beton og ikke murbrokker fra da man bygede
huset ved siden af.

Jeg har en gang været med til at skulle støbe en sokkel i kassetter fordi
grundvandet stod så højt at man ikke kunne støbe normalt, men da vi fik
gravet ud til det, var der så pløret i hullet at vi var nød til at smide 40
m3 peton i for ikke at synke i når vi gik rundt med de tunge kassetter,
dette beton blev så bare liggende under gulvet på det færdige hus.
Hvis folk i det hus begynder at brække gulvet op, vil de nok undre sig en
del.

Jens

Fra : AV

Dato : 29-05-07 09:05

> er det et tybehus.
Ikke så vidt jeg ved.

> ligger det på en blød grund Gammel mose eller lignende.
Det ved jeg heller ikke.

> er der kun trditionel sokkel eller er der pilotreret.
Igen, jeg må blive dig svar skyldig.

> er huset akitekt tegnet.
Tjaa.. Jeg ved det ikke.

> er du sikker på at det er støbt beton og ikke murbrokker fra da man bygede
> huset ved siden af.
Det er ikke murbrokker.
Vi har fundet en lille smule i haven, men ikke noget nævneværdigt.
Måske kunne det være bunden af en mødding der efter sigende skulle have
ligget her.

> [...]
> dette beton blev så bare liggende under gulvet på det færdige hus.
> Hvis folk i det hus begynder at brække gulvet op, vil de nok undre sig en

Idag drager jeg til teknisk forvaltning for at søge efter en tegning eller
forklaring.

Jeg snakkede med en byggesagkyndig igår.
Han sagde at hvis laget er hårdt skulle jeg bare lade det blive og nøjes med
50 mm isolering.

/Anton