Isolering
Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 27-05-07 08:06

Hej kloge gør-det-selv-folk,

Som nybagt husejer står jeg over for at skulle (om)isolere hele
hytten. Der var flere rum, der slet ikke var isolerede, og nogle, der
var isoleret med lidt blandede ting og sager.

Vi har fået at vide, at Varmvæg er det optimale til alle rum (undtagen
vådrum, hvor der ikke skal isoleres i denne omgang). Kan det skrues
direkte på pudslaget? Er der andre ting, vi bør være opmærksom på?

Jeg går ud fra, Varmvæg kan skæres til med en stiksav - måske man skal
bruge særlig klinge til gips?

Vi har både mursten og gasbetonsten, som alt sammen er pudset, og i
går rev vi al tapet, vægbekl. mm af indtil pudslaget, som har det
rigtig fint i det meste af huset.

Bør krybekælderen under dagligstuen isoleres? I givet fald, hvordan?
(så vidt jeg kan se er der nu blot brædder mod jorden og så 1m høj
krybekælder direkte op til gulvkonstruktionen til dagligstuen.

Under resten af huset er der "rigtig" kælder, hvor der tidligere
grundet dårlige pladevalg har stået fugt i et enkelt rum. Bør Varmvæg
dømmes ude hér? Hvis ja, hvad kan vi så isolere med i stedet?

Kan det lave loftrum isoleres blot ved at lægge et tæt lag af
Rockwool? Kan det "ånde", når der stiger varme op fra stuen?

Tak for enhver hjælp!

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Anders Majland

Dato : 29-05-07 15:14

> Vi har fået at vide, at Varmvæg er det optimale til alle rum (undtagen
> vådrum, hvor der ikke skal isoleres i denne omgang). Kan det skrues
> direkte på pudslaget? Er der andre ting, vi bør være opmærksom på?

Varmvæg er produktet med et "flamingo lignende" materiale limet på en
gipsplader, hvor limen fungerer som dampspærre ?
Det sættes op på jernskinner med isolering bag og giver ikke en særlig stærk
overflade.

De har også "isoleringsvæg" hvor det er et mineraluldsprodukt bag gipsen
isdedet.

Sidtnævnte har jeg brugt, og skulle jeg gøre det igen ville jeg vælge at
lave det tradionelt med et træskelet, 100mm isolering og 2lag gips eller
kombinationen spånpladeførst og gips yderst.

I badeværelse bruger du bare vådrumsgips istedet for alm. gips.

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Henk

Dato : 30-05-07 12:45

edelvang@gmail.com wrote:
> [...]
> vådrum, hvor der ikke skal isoleres i denne omgang). Kan det skrues
> direkte på pudslaget? Er der andre ting, vi bør være opmærksom på?

Varmvæg er fint nok. Du må ikke skrue dem fast da det laver en (lille)
kuldebro der hvor skruen sidder. Det betyder ikke noget for varmen men du
får med tiden mørke pletter på væggen. Brug i stedet skinner.

> Jeg går ud fra, Varmvæg kan skæres til med en stiksav - måske man skal
> bruge særlig klinge til gips?

Det er bare at gå i gang med en fukssvans.

> [...]
> (så vidt jeg kan se er der nu blot brædder mod jorden og så 1m høj
> krybekælder direkte op til gulvkonstruktionen til dagligstuen.

Varmemæssigt vil det betyde enormt (meget mere end væggene), MEN du skal
lægge dampspærre hvis du isolerer mod krybekælder. Hvordan du havde du
forestillet dig at anbringe isoleringen uden at brække gulvet op?

> Under resten af huset er der "rigtig" kælder, hvor der tidligere
> grundet dårlige pladevalg har stået fugt i et enkelt rum. Bør Varmvæg
> dømmes ude hér? Hvis ja, hvad kan vi så isolere med i stedet?

Du må aldrig lukke fugt inde i en væg, så ja. Du er nødt til at løse
problemet med fugt først.

> Kan det lave loftrum isoleres blot ved at lægge et tæt lag af
> Rockwool? Kan det "ånde", når der stiger varme op fra stuen?

Det kan sagtens lade sig gøre men igen, husk dampspærre.