Havetraktor
Fra : Henrik Ø

Dato : 26-05-07 13:46

Jeg overvejer at købe en Havetraktor - MTD RS180/107.

Den skulle være lavet i tyskland - hvilket burde være ensbetydende med god
kvalitet. Er der nogen der har erfaring med MTD traktorer?

Den er på 18 HK og prisen er ca. 11.000 kr.

De andre modeller de laver i øjeblikket har mindre HK men er dyrere??
hvordan hænger det sammen ?

Med håb om svar

Henrik

Fra : Ths

Dato : 26-05-07 14:02

> De andre modeller de laver i øjeblikket har mindre HK men er dyrere??
> hvordan hænger det sammen ?

En hestekraft kan ikke være mindre - det er en standard måleenhed. Antal
hestekræfter er ikke nødvendigvis aflæseligt i prisen. Forskellige priser
kan skyldes medfølgende udstyr, bedre (kvalitet) motor, bedre stel på
traktoren o.s.v. En Peugeot 207 er billigere end en Golf - også selv om den
har flere heste. Kvalitet koster.

/Ths.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 26-05-07 14:12

Ths wrote:

> En Peugeot 207 er billigere end
> en Golf - også selv om den har flere heste. Kvalitet koster.

Hvd koster en Golf havetraktor?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-05-07 18:00

On Sat, 26 May 2007 15:12:27 +0200, "Erik Olsen DK" <me@privacy.net>
wrote:

>Hvd koster en Golf havetraktor?

Den er dyr - og så hedder den godt nok Schanzlin - men det er efter
sigende en Golf-motor som er i den.
Min Schanzlin af meget gammel årgang har dog en Audi-motor.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Armand

Dato : 28-05-07 14:04

"Ths" <qq@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> En Peugeot 207 er billigere end en Golf - også selv om den har flere
> heste. Kvalitet koster.

Hæ!
Sjovt at du lige skulle bruge dén sammenligning

--
Armand.
(VW-skptiker)

Fra : Ths

Dato : 29-05-07 12:41

> Hæ!
> Sjovt at du lige skulle bruge dén sammenligning
>
> --
> Armand.
> (VW-skptiker)

Har nu heller ikke VW - jeg har ikke råd til alle de eftersyn og reservedele
. Peugeot er bare endnu værre.

/Ths

Fra : Henrik Ø

Dato : 26-05-07 15:32

Nu mente jeg færre Heste - og ikke mindre.

Her er et link til det som jeg hentyder til:
http://www.1godttilbud.dk/group.asp?group=5

Jeg Troede at kvaliteten var den samme - men at der blot var forskel på HK -
altså når det nu er samme mærke og de ligner hinanden på en prik.

Hilsen Henrik.

Fra : JJ

Dato : 26-05-07 15:56

"Henrik Ø" <Oland@moos.dk> wrote in message
> [...]
> HK -
> altså når det nu er samme mærke og de ligner hinanden på en prik.

Prøv at se på siden igen, der er 1 som er dyre, men det er også en anden
model, den ligner bestemt ikke den du vil købe på en prik, forenden ser
anderledes ud, forklaringen er sikkert at den bureste er en nyre model.

JJ

Fra : Martin Bak

Dato : 26-05-07 16:54

> [...]
> HK -
> altså når det nu er samme mærke og de ligner hinanden på en prik.

Tecumseh er såvidt jeg ved en italiensk motor. De har ikke det bedste ry.
Den dyrere model har en mindre maskine, men det er en B&S.

Martin

Fra : Armand

Dato : 28-05-07 14:15

> Tecumseh er såvidt jeg ved en italiensk motor.
http://www.tecumseh.com/aboutus.htm

En enkelt måde at efterkontrollere fra hvilken side af atlanten sagerne er
fra er at forsøge at få en topnøgle på div. bolthoveder: Passer den på =>
Metriske bolte = Ikke amerikansk!

--
Armand.

Fra : Harald Blaatand

Dato : 29-05-07 21:31

"Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote in message

> [...]
> fra er at forsøge at få en topnøgle på div. bolthoveder: Passer den på =>

En anden måde kunne være at læse hvad de skriver

http://www.tecumseh.com/engines.htm

Since the 1960's Tecumseh has been the leading private label manufacture of
small engines and has grown to be the second largest manufacturer of small
engines in North America. In the northern United States and Canada consumers
know Tecumseh as the brand for powerful and reliable snow blower engines and
depend on us for starting in even the most extreme conditions.

Steen

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 26-05-07 17:05

du skal sikrer dig den harBRIGGS-STRATTON MOTOR sælges også med tecumseeh.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-05-07 18:02

On Sat, 26 May 2007 18:05:26 +0200, "Stig Rasmussen"
<stig.rasmussen@get2net.dk> wrote:

>du skal sikrer dig den harBRIGGS-STRATTON MOTOR sælges også med tecumseeh.

Hvorfor absolut vælge B&S fremfor Tecumseh?

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Henrik Ø

Dato : 26-05-07 18:33

Ja jeg har også læst at Tecumseh har et godt ry....

Jeg har en almindelig plæneklipper med B&S motor - og den har aldrig kørt
optimalt...

Er det fordi B&S har markedsført deres motor bedre end Tec... at folk
"mener" den er bedre ?? (forstå mig ret)

Nå men jeg ville egentlig bare høre om der var nogen der kunne anbefale den
omtalte model jeg har kigget på.

Henrik

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 26-05-07 20:35

Jeg har haft MURRAY traktorer 2 stk med B OG S 12,5hk motorer i 15 år aldrig
problemer.

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 26-05-07 20:39

Jeg talte med Harald Nyborg postorderafd de sagde at alle deres MTD modeller
lev med B og S motorer altså
også RS 180/107

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 27-05-07 11:24

Hos MTD importøren er det begge fabrikater motorer
der bruges på maskinerne men der er Harald Nyborg ikke forhandler så de
importerer åbenbart selv. Jeg ville købe 12.5 hk og så i Hillerød den var
med tecumseh
motor og ringede derfor til hovedafdelingen og fik bekræftiget at alle deres
modeller nu blev solgt med B og S
motorer, kender ikke den italienske men har haft B og S
derfor har jeg tillid til den.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-05-07 08:16

On Sat, 26 May 2007 21:34:40 +0200, "Stig Rasmussen"
<stig.rasmussen@get2net.dk> wrote:

>Jeg har haft MURRAY traktorer 2 stk med B OG S 12,5hk motorer i 15 år aldrig
>problemer.

Jeg ved godt der kører masser af B&S motorer rundt som har kørt i mange
år.
Min traktor med Tecumseh, den har også kørt problemfrit - er motorerne
så lige gode?

De gange jeg har snakket havetraktor med min maskinpusher giver han også
indtrykket at har en maskine enten Kawasaki, Kohler eller allerbedst,
Honda-motor, så er det virkelig kvalitet. (As in: bedre end B&S).

En overgang for ca. 2 år siden, var alle de plæneklippere han havde som
nye i butikken med ... tror det var Kohler-motorer. B&S kunne ikke
overholde et støjregulativ som var på vej, så flere producenter var
allerede ved at skifte motortype.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Henrik Ø

Dato : 27-05-07 08:36

Hvis postordre afdelingen hos Harald Nyborg siger at alle deres MTD
traktorer leveres med B&S motorer så tror jeg ikke de ved hvad de taler om.
Et hurtigt blik på MTD, s danske hjemmeside viser at det er Tecumseh motorer
der er på 180,eren.

Henrik

Fra : tom jensen

Dato : 27-05-07 18:33

> [...]
> indtrykket at har en maskine enten Kawasaki, Kohler eller allerbedst,
> Honda-motor, så er det virkelig kvalitet. (As in: bedre end B&S).

hej
ja jeg ville helst have en 2 cylindret kawasaki eller en honda motor ,de 2
vil jeg mene er de bedste.

men har selv en b&s på min husqvarna .

--
slet ged i emailadresse ved svar

Fra : Bjarne K.

Dato : 27-05-07 08:31

> [...]
>
> Den er på 18 HK og prisen er ca. 11.000 kr.
>
> De andre modeller de laver i øjeblikket har mindre HK men er dyrere??

Jeg ved ikke hvorfor andre modeller koster mere, men vil bare lige tilføje
at jeg har sådan en fætter, bare med 20 hypprt. Hvis jeg skulle købe idag,
ville jeg dog bare købe en af de helt billige med 8-10 hk. En have traktor
kan alligevel kun bruges til en ting (slå græs)

Bjarne K.

Fra : Henrik Ø

Dato : 27-05-07 08:42

> [...]
> ville jeg dog bare købe en af de helt billige med 8-10 hk. En have traktor
> kan alligevel kun bruges til en ting (slå græs)

Hej Bjarne.

Jeg bor på et lille landsted hvor jeg også skal bruge den til at rive
ridebane og transporterer diverse have affald i form af mindre træstammer
osv. Så det bliver til lidt mere en bare lidt græs

Henrik

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-05-07 15:46

On Sun, 27 May 2007 09:31:02 +0200, "Bjarne K." <ej@neit.nej> wrote:

> [...]
>ville jeg dog bare købe en af de helt billige med 8-10 hk. En have traktor
>kan alligevel kun bruges til en ting (slå græs)

Arh... min kan da en del mere. Den er god til at trække en lille vogn.
Det er praktisk når jeg skal køre flere m3 jord 200 meter ned i engen.
Den var også vældig praktisk til at "tromle" jorden på et sted jeg
skulle have planeret. Køre frem og tilbage med traktorens brede dæk for
at trykke jorden sammen, og bagefter bruge traktoren til at slæbe rundt
med en europalle med en tung flise ovenpå, for at jævne helt ud.
Benævnte palle kan også bruges når vejen skla jævnes ud.
Når gårdspladsen skal rives, er traktoren også guld værd.

Men ja, den bliver da hovedsageligt brugt til at klippe græs med....
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Bjarne K.

Dato : 29-05-07 09:06

> [...]
> Benævnte palle kan også bruges når vejen skla jævnes ud.
> Når gårdspladsen skal rives, er traktoren også guld værd.

Ja, det er selvfølgelig overdrevet at sige at de kun kan slå græs, men har
læst et eller andet sted, at deres koblig kun er beregnet til at trække en
person, og ikke ret meget mere.
Der er nogle af modellerne, der godt kan. Mener at man kan få bl.a. en lille
plov mm. til dem med mindst 24hk
Og jeg havde lige overset det der med at rive gårdspladsen.

Bjarne K.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-05-07 18:01

> ville jeg dog bare købe en af de helt billige med 8-10 hk. En have traktor
> kan alligevel kun bruges til en ting (slå græs)

Og man skal have mere end 3.000 kvm før det kan betale sig rent tidsmæssigt.
Men den er faktisk god, når man som os har lagt have om i årevis. Alle
fliserne, de mange (alt for mange) marksten der findes rundt omkring,
opbevaring af grus, flytning af store planter og kæmpe sten. Men var det
ikke lige for den lille, der leveres en af dagene, så skulle vi ikke have en
ny traktor- børn elsker dem.

Mvh Maria

Fra : tom jensen

Dato : 27-05-07 18:31

> Og man skal have mere end 3.000 kvm før det kan betale sig rent
tidsmæssigt.
> Mvh Maria

hej

undskyld men det er da en slem gang vrøvl

mvh tom

--
slet ged i emailadresse ved svar

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-05-07 20:10

> tidsmæssigt.
>>

> undskyld men det er da en slem gang vrøvl

Du behøver ikke undskylde, jeg har hørt det før. Vi har 3.000 kvm græs og vi
bruger knap 2 timer på at slå den med en rotorklipper. Før det blev den
slået med en traktor - på 1½ time. Dertil kom hyggejobbet med at rende rundt
og tage de sidste kvm med en anden klipper, som kunne komme ind-forbi-tæt
på, hvor havetraktoren ikke kunne.

Skulle jeg vælge, så vil jeg hellere bruge 15.000 kr på en robot i stedet
for en havetraktor. Så sparede jeg tiden
Nu vil vi hellere have motionen.

Mvh Maria

Fra : tom jensen

Dato : 27-05-07 21:02

> [...]
rundt
> og tage de sidste kvm med en anden klipper, som kunne komme ind-forbi-tæt

hej

hvilken havetraktor havde i ?

jeg har en som denne :

http://www.husqvarna.skov-have.dk/node2158.asp?pid=45&cid=59

og det passer i hvertfald ikke med denne model.

ellers er det fordi i selv er skyld i det ved at anlægge jeres græsplæne
besværlig.

mvh tom

--
slet ged i emailadresse ved svar

Fra : Henning Lund

Dato : 27-05-07 21:03

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> time. Dertil kom hyggejobbet med at rende rundt og tage de
> sidste kvm med en anden klipper, som kunne komme ind-forbi-tæt

Nu findes der frontmonterede klippere der klarer den slags, ikke
om så det var lægeanbefalet, slog jeg 3000 kvm med en
rotorklipper.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-05-07 22:21

> Nu findes der frontmonterede klippere der klarer den slags, ikke om så det
> var lægeanbefalet, slog jeg 3000 kvm med en rotorklipper.

Det tager altså stadig næsten lige lang tid.
20 minutter i forskel er alt, og så sparer jeg motionscenteret og tiden på
løbeture (ikke at jeg ville gøre det, men alligevel).

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-05-07 07:04

On Sun, 27 May 2007 23:21:11 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>Det tager altså stadig næsten lige lang tid.
>20 minutter i forskel er alt, og så sparer jeg motionscenteret og tiden på
>løbeture (ikke at jeg ville gøre det, men alligevel).

Jeg klippede min kløvermark med den manuelle klipper sidste år. Marken
er ca. 1200 m2 og klipperen er selvkørende. Det var et ulideligt job -
marken skråner lidt, så det var op ad bakke halvdelen af tiden. Og så
kørte min plæneklipper med en træls hastighed - sådan en form for meget
hurtigt gang. Ikke løb, og ikke almindelig ganghastighed. Så jeg blev
ekstremt træt af det. Men det er nok lige præcis den hastighed der gør
man taber sig ......

Nu har jeg så havetraktor, med chauffør - så kan jeg få tid til at løbe
en tur i stedet. Det vil jeg nemlig hellere
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Henrik Ø

Dato : 28-05-07 08:55

Nå men for at vende tilbage til starten - så må jeg konkludere at det er
nærmest underordnet om det er en B&S motor eller en Tecumseh motor. Mærket
MTD skulle der ikke være noget i vejen med.

Jeg har 3 tdr land og skal bruge den til nogenlunde det samme som Mads. Så
er det vel bedre med 18 hk fremfor 10 hk??

Over and out

Henrik

Fra : tom jensen

Dato : 28-05-07 18:21

> [...]
>
> Jeg har 3 tdr land og skal bruge den til nogenlunde det samme som Mads. Så
> er det vel bedre med 18 hk fremfor 10 hk??

hej
ja jeg ville også vælge den med 18 hk så , men husk at tjekke med din
forsikring om de dækker den .
nogle forsikringer dækker kun til 12 hk og der ud over skal man tegne en
speciel forsikring.
mvh tom

--
slet ged i emailadresse ved svar

Fra : Anders Majland

Dato : 29-05-07 14:58

> ja jeg ville også vælge den med 18 hk så , men husk at tjekke med din
> forsikring om de dækker den .
> nogle forsikringer dækker kun til 12 hk og der ud over skal man tegne en
> speciel forsikring.

Hos GF fik jeg den bare tilføjet på policen uden merpris - så det behøver
ikkke være nogen showstopper ...

Men ellers så fungere MTD's kilremgear faktisk ganske udemærket - men kan
nemt justere hastigheden op og ned så det passer til at få derejet rundt om
buske og lign.

Men jeg valgte alligevel en med hydrostatisk fremdrift sidste år da den
gamle simplicity gav op - Jeg købte så en nyere brugt craftsman istedet for
en ny.

Og jeg har allerede kvadret det første lejehus til den ene kniv Sådan et
koster vist 500kr

Fra : Bjarne K.

Dato : 29-05-07 09:16

> [...]
>
> Jeg har 3 tdr land og skal bruge den til nogenlunde det samme som Mads. Så
> er det vel bedre med 18 hk fremfor 10 hk??

Jeg har 5 tønder land, og ville stadig vælge den lille model. Men igen, det
er kun fordi at jeg har fået den opfattelse, at koblingen ikke kan holde til
at drøne rundt med tunge ting i en trailer.
(og så har jeg også en alm. traktor)

Du kan selvfølgelig bare spørge hos en forhandler der ved noget om det.

Jeg bruger som sagt kun min til græsplænen. Har prøvet at skulle slå en
græsmark (i højeste position), med det resultat at kileremmen røg.

Bjarne K.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-05-07 16:29

On Tue, 29 May 2007 10:15:38 +0200, "Bjarne K." <ej@neit.nej> wrote:

> [...]
>er kun fordi at jeg har fået den opfattelse, at koblingen ikke kan holde til
>at drøne rundt med tunge ting i en trailer.

Man bør nok også kigge på hvor stor selve klipperen er. Der er noget
forskel på en 38" eller 42" klippebord. Men et bredt klippebord er ikke
nødvendigvis det bedste, man kunne jo have mange smalle steder.
Jeg har eet sted min (42") ikke kan komme pænt igennem. Men det bliver
der gjort noget ved - den busk som står i vejen bliver flyttet.

>Jeg bruger som sagt kun min til græsplænen. Har prøvet at skulle slå en
>græsmark (i højeste position), med det resultat at kileremmen røg.

Det klarer min nu ok. Men her er det rart med lidt ekstra motorkraft, og
jeg kan finde på at klippe meget langt græs (50-60 cm) flere gange over
sommeren.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Bjarne K.

Dato : 30-05-07 14:53

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> Det klarer min nu ok. Men her er det rart med lidt ekstra motorkraft, og
> jeg kan finde på at klippe meget langt græs (50-60 cm) flere gange over
> [...]

Når jeg siger græsmark, er det også noget af en tilsnigelse. Det var nogle
brændenælder, jeg forsøgte af få bugt med. De havde ret tykke stængler.
Burde nok have stoppet første gang, knivene satte sig fast, og det begynte
at ryge fra kileremmen

Bjarne K.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-05-07 17:44

On Wed, 30 May 2007 15:53:10 +0200, "Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote:

> [...]
>Burde nok have stoppet første gang, knivene satte sig fast, og det begynte

Det er kun tøsedrengene som stopper første gang den ryger fra kileremmen

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 30-05-07 20:44

> Det er kun tøsedrengene som stopper første gang den ryger fra kileremmen

Vi andre skifter rem istedet ....

Men til brændenælder er det nemmere med en buskrydder - selvom jeg ikke vil
anbefale at slå dem ned med bare ben og/eller mave ...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-05-07 07:56

On 30 Maj, 21:43, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Vi andre skifter rem istedet ....
>
> Men til brændenælder er det nemmere med en buskrydder - selvom jeg ikke vil
> anbefale at slå dem ned med bare ben og/eller mave ...

Det sviner bare sådan. En le er faktisk også ret god.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : redneckguy@gmail.com

Dato : 29-05-07 14:05

On 27 Maj, 09:15, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
> indtrykket at har en maskine enten Kawasaki, Kohler eller allerbedst,
> Honda-motor, så er det virkelig kvalitet. (As in: bedre end B&S).

Den bedste havetraktor jeg har prøvet var en diesel Honda. Den kunne
d**** klippe noget langt græs

Fra : redneckguy@gmail.com

Dato : 29-05-07 14:10

On 27 Maj, 21:10, "Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> wrote:

> [...]
> og tage de sidste kvm med en anden klipper, som kunne komme ind-forbi-tæt

Hvis man forudsætter at jeres klipper klipper 50 cm bredt og jeres
græsplæne er 3 km lang og 1 m bred, det er den næppe, den er nok endnu
mere ukurant , så skal i frem og tilbage.
Så går I med ca. 3 km/t når I slår græs, rimeligt godt gået