Plankeværk - klink... [igen]
Fra : Uni Bull

Dato : 26-05-07 13:20

Hej igen.

Jeg har tidligere spurgt lidt til plankeværk af beklædningsbrædder
i klink. Oprindeligt kiggede jeg i retning af lærketræ, men jeg tror
jeg er tilbage ved trykimpr.

Anyway. Min tanke var at montere beklædningsbrædder på alm.
100*100mm stolper. Men så kørte jeg forbi et sted i dag hvor de
lavede deres "egen klink". De anvendte H-stolper og almindelige
høvlede brædder. Brædderne blev så lagt på skrå ned i stolperillen.

Fordelen, som jeg ser det, er at begge sider at plankeværket får klink -
omend bagsiden er "omvendt". Men det er formodentlig stadig pænere
ud end bagsiden af beklædningstræ.
Endvidere får begge sider "opdelt" et langt stakit af stolper - jeg
forestiller
mig at fladen derved bliver mindre bastant at se på...

Hvad er ulempen? Jeg mener... det er formodentlig billigere... Der er ingen
nævneværdig forskel i udseende?
Det er muligvis en anelse sværere at få helt lige, men jeg har nivellerings-
udstyr tilrådighed så det er ikke noget problem.

What's the catch?
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Armand

Dato : 28-05-07 14:03

"Uni Bull" <Noway@here.nu> skrev i en meddelelse

> [...]
> høvlede brædder. Brædderne blev så lagt på skrå ned i stolperillen......
> Hvad er ulempen? Jeg mener... det er formodentlig billigere... Der er

Jeg tror at H stolperne er for dyrt købte i forhold til en sandwich af en
50X50 stok mellem to stk. 100 mm brædder, ikke mindst når det kommer til
holdbarhed :-/

--
Armand.