Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
formatere memorycardet?
Fra : JcLind

Dato : 26-05-07 05:41

Jeg har købt mit første digitale kamera. I menuen kan jeg vælge at formatere
kortet.
I gamle dage skulle man formatere disketter, når de var nye.
Skal jeg også formatere kortet før jeg kan bruge det?
Hvis ikke, i hvilke tilfælde er det nødvendigt at skulle formatere kortet?

VH jakob

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-05-07 05:47

"JcLind"
> [...]
> Skal jeg også formatere kortet før jeg kan bruge det?
> Hvis ikke, i hvilke tilfælde er det nødvendigt at skulle formatere kortet?

Formater kortet hver gang du har tømt det, spørg mig ikke hvorfor,
det er noget vi bare gør, det kunker og tager et sekund - kun i kameraet
vel at mærke - -max-

Fra : JcLind

Dato : 26-05-07 05:53

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i en meddelelse

> Formater kortet hver gang du har tømt det, spørg mig ikke hvorfor,
> det er noget vi bare gør, det kunker og tager et sekund - kun i kameraet
> vel at mærke - -max-

Så det næsten er det samme som at isætte en ny film? Jeg kan godt følge
tankegangen om at man så har et "rigtigt" kamera

VH jakob

PS og mange tak for det hurtige svar

Fra : emj

Dato : 26-05-07 06:44

-max- skrev:

>Formater kortet hver gang du har tømt det, spørg mig ikke hvorfor,

Vel for at tømme det, så det er klart til brug igen.

Jeg "formatterer" nu sjældent mine kort, for jeg henter som regel
billederne fra kortet med ctrl+x og indsætter dem i en mappe på min PC
med ctrl+v

Hilsen emj
--
http://lamaguf.dk/

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-05-07 07:11

emj skrev:

> [...]
>
> Jeg "formatterer" nu sjældent mine kort, for jeg henter som regel
> billederne fra kortet med ctrl+x og indsætter dem i en mappe på min PC

ctrl+x giver vel større risiko for at miste billeder i tilfælde af fejl
end ctrl+c gør

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, April, 2007

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-05-07 08:14

Ole Larsen wrote:

> ctrl+x giver vel større risiko for at miste billeder i tilfælde af
> fejl end ctrl+c gør

I praksis ikke. Hvis ellers man kigger på billederne på computeren, før
man tager flere billeder med kameraet, kan man blot køre en undelete på
kortet, hvis man opdager overførselsfejl.

Jeg foretrækker klart flytning, frem for kopiering, da der aldrig er
tvivl om hvorvidt billederne er overført eller ej. Kopiering kalder på
fejl med at man tror man har overført og derfor formaterer og begynder
at tage nye billeder.
--
JPEGCrops 0.7.4 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : emj

Dato : 26-05-07 08:26

Toke Eskildsen skrev:

> Kopiering kalder på
>fejl med at man tror man har overført og derfor formaterer og begynder
>at tage nye billeder.

Uanset om man sletter sine filer direkte på kortet eller vælger
"formater" i kameraet, så kan billederne let findes igen, hvis kortet
ikke er overskrevet af nye filer.

Hilsen emj
--
http://lamaguf.dk/

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-05-07 08:48

Toke Eskildsen skrev:

> [...]
> tvivl om hvorvidt billederne er overført eller ej. Kopiering kalder på
> fejl med at man tror man har overført og derfor formaterer og begynder

Jeg er ikke sikker på dette, men tror, at sker der en fejl undervejs,
kan en eller flere filer ødelægges. Derfor kopierer jeg og da jeg gør
det v hj a 2 stifinder vinduer, glemmer jeg ikke noget.

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-05-07 09:22

Ole Larsen skrev den 26-05-2007 08:10:

> ctrl+x giver vel større risiko for at miste billeder i tilfælde af fejl
> end ctrl+c gør

Hvorfor ikke de der billedoverførsels-funktioner som findes i stort set
alle billedstyrings-programmer. Der kan man vælge at overføre til
computeren og efterfølgende slette på hukommelseskortet.
Så får man fordelene fra både ctrl+x og ctrl+c i en og samme arbejdsgang.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : emj

Dato : 26-05-07 10:06

Carsten Riis skrev:

>Hvorfor ikke de der billedoverførsels-funktioner som findes i stort set
>alle billedstyrings-programmer. Der kan man vælge at overføre til
>computeren og efterfølgende slette på hukommelseskortet.

Fordi der ikke er nogen grund til at slæbe billederne gennem et
program, for at få dem på harddisken.

>Så får man fordelene fra både ctrl+x og ctrl+c i en og samme arbejdsgang.

Åh jo, men hvis man ikke ønsker at billedbehandle i
billedstyringsprogrammet, så har man bare bøvlet efterfølgende.

Hilsen emj

--
http://lamaguf.dk/

Fra : Niels Andersen

Dato : 26-05-07 12:09

-max- wrote:
> Formater kortet hver gang du har tømt det, spørg mig ikke hvorfor,

Den korte, unøjagtige men tilstrækkeligt præcise forklaring:

Når man opretter og sletter filer bliver FAT-tabellen mere og mere
rodet. Med tiden kan det gå ud over performance. Hvor lang tid der går
og om forskellen kan mærkes kommer meget an på ... mange ting. :)

Når du formaterer sletter du FAT-tabellen og laver en ny, og så er rodet
væk. Det tager nogle få millisekunder, plus den tid der går i brugerfladen.

At formatere hver gang skulle ikke være nødvendigt, men hvis det er en
vane husker man det da. Jeg tror jeg gør det et par gange om året i mit
kamera, og mærker ikke nogen forskel.

(Mit memory-card i mobil-telefonen er der imod ekstremt følsom for
dette, og bliver formatteret jævnligt. Men den bliver aldrig tømt helt,
så nye og gamle filer skal blandes hele tiden, og det er det der
virkelig giver problemer.)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 26-05-07 15:02

"JcLind" <Svar-her@i.gruppen> wrote in message
> [...]
> Skal jeg også formatere kortet før jeg kan bruge det?
> Hvis ikke, i hvilke tilfælde er det nødvendigt at skulle formatere kortet?

Hej Jakob.

Du kan roligt formatere dit kort før brug, så er du sikker på at det spiller
med kameraet bagefter. Det tager kun et øjeblik, og så er dit kort klar til
brug.

Derudover kan jeg anbefale følgende:
Jeg plejer at kopiere mine billeder over på pc'en efter en fototur, og derpå
indsætter jeg så kortet i kameraet igen med det samme og formaterer det.
Så er kameraet klar til at blive hevet med ud af døren - eller bare blive
brugt - i en fart (du ved - i tilfælde af, at familie eller/og husdyr lige
laver noget sjovt), og jeg risikerer ikke det store ved fejl i
billedoverførslen til computeren, når jeg kopierer billederne over.

Jeg har tidligere oplevet med eksens Ricoh RDC-7, at der blev mindre og
mindre plads på kortet, fordi det ikke blev formateret hver gang, så nu er
det efterhånden blevet gjort til en vane.
Jeg har ligeledes oplevet at få fejl på kortet, dette kunne klares ved en
formatering og efterfølgende billedoverførsel med et lille program, der kan
bruges til at grave slettede filer frem igen, så længe kortet ikke bliver
overskrevet først med nye billeddata.

God fornøjelse, god pinse - og tillykke med dit nye kamera.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - under opbygning.