Hvilket vrag?
Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-05-07 18:06

Hej,

Der ligger noget vrag på den her position: 55° 29,394´ N 14° 48,896 er
der nogen der ved hvad det er?

mvh
Jonas

Fra : Allan Jensen

Dato : 27-05-07 18:55

.....det er det svenske motorskib Saivo, som sank efter kollision i 1955.
Vraget ligger på en skrænt på omkring 60 meter og lodder helt op til 40
meter i agterenden.

mvh. Allan Jensen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-05-07 19:24

Hej Allan,

On 27 Maj, 19:54, "Allan Jensen" <a...@vrag.dk> wrote:
> ....det er det svenske motorskib Saivo, som sank efter kollision i 1955.
> Vraget ligger på en skrænt på omkring 60 meter og lodder helt op til 40
> meter i agterenden.

Jeg havde på fornemmeren det nok var den, tak for info.

mvh
Jonas

Fra : Johnny Christensen

Dato : 28-05-07 00:40

> [...]

> meter i agterenden.

Jeg havde på fornemmeren det nok var den, tak for info.

Og omkring det summer lystigt alverdens tunge fragtskibe. Ved flytningen af
sejlruten og separering blev trafikken ledt lige hen over vragstedet. Da vi
kiggede forbi sidste år for at ville lave et enkelt dyk, var der 11
fragtskibe i den umiddelbare nærhed...

Fra : Kalle

Dato : 28-05-07 09:55

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Da vi kiggede forbi sidste år for at ville lave et enkelt dyk, var der 11

De må jo ikke nærme sig når vi ligger i vores lille gummibåd med hejst
dykkerflag

Fra : Johnny Christensen

Dato : 28-05-07 11:24

"Kalle" <KalleD@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> De må jo ikke nærme sig når vi ligger i vores lille gummibåd med hejst
> dykkerflag

Et eller andet siger mig at man ser på forholdet som hedder gummi viger for
tungt rusten stål. Eller fornøjelse viger for erhverv.
Gad vide om man ikke kan få en heftig bøde for at ligge til gene i en
international trafikrute. Specielt når den lige er blevet separeret for at
mindske uhelds risikoen.

Svenskerne statuerer jo nogen gange et eksempel i Øresund når nogle af
lystfiskebådene opfører sig åndsvagt i trafiksepareringen. Det er bødebeløb
som godt kan mærkes.
Danskerne er jo fløjtende ligeglade, de venter bare på svensk handling.

Fra : Allan Jensen

Dato : 28-05-07 21:55

.....det er noget helt andet i Øresund, idet større skibe der kan have
begrænset manøvreevne, pga. deres dybgang.

Dette problem kan de ikke have nord for Bornholm og et hejst dykkerflag skal
respekteres ifølge søvejsreglerne, selvom det er fra en mindre gummibåd.

Man har flyttet T-ruten lidt nordligere om Bornholm, men der er ikke tale om
nogen "trafikseparering".

mvh. Allan Jensen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-05-07 08:31

Hej,

On 28 Maj, 01:40, "Johnny Christensen" <johnny_c...@hotmail.com>
wrote:
> [...]
> sejlruten og separering blev trafikken ledt lige hen over vragstedet. Da vi
> kiggede forbi sidste år for at ville lave et enkelt dyk, var der 11

Ja jeg læste det godt på havgus hjemmeside, der var det dog kun 8
fragtskibe :).. men der er jo også så mange andre vrag i det område
der skal dykkes :)

mvh
Jonas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-05-07 11:32

On 28 Maj, 12:24, "Johnny Christensen" <johnny_c...@hotmail.com>
wrote:
> Gad vide om man ikke kan få en heftig bøde for at ligge til gene i en
> international trafikrute. Specielt når den lige er blevet separeret for at
> mindske uhelds risikoen.

Så skal der jo være en regel om at du ikke må være der, fritid viger
for erhverv er jo ikke en lov men bare godt sømandskab.

mvh
Jonas

Fra : Johnny Christensen

Dato : 29-05-07 18:14

wrote:
> [...]

Så skal der jo være en regel om at du ikke må være der, fritid viger
for erhverv er jo ikke en lov men bare godt sømandskab.

Jeg kiggede lige igennem de udemærkede links der kom (tak for det)
Og der var en formulering under "Trafikseparerings systemer"

"(j) Et skib under 20 m i længde eller et sejlskib må ikke vanskeliggøre
sikker passage for et maskindrevet skib, der følger en trafikrute."

Så hvis man sejler ind i en trafikseparering med en gummibåd, smider
ankeret, hejser dykkerflaget og bliver liggende stationært i et stykke tid,
vil jeg da mene at man vanskeliggører sikker passage for de maskindrevne
skibe som benytter ruten.

Tricket må så være at sejle i et skib der er over 20m længde...

Fra : anders

Dato : 28-05-07 12:39

wrote:

> [...]
> Gad vide om man ikke kan få en heftig bøde for at ligge til gene i en
> international trafikrute. Specielt når den lige er blevet separeret for at

Tjo, men vraget ligger jo ikke i _selve_ separeringen - den ligger
"bare" midt i den umiddelbare i forlængelse af det indadgående
løb...

mvh
Anders

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-05-07 13:40

On 28 Maj, 13:38, anders <anders.bomho...@gmail.com> wrote:
> Tjo, men vraget ligger jo ikke i _selve_ separeringen - den ligger
> "bare" midt i den umiddelbare i forlængelse af det indadgående
> løb...

Jah så det er ikke direkte ulovligt men bare rigtig ubehageligt, men
FSH ligger da LAAAANGT fra både DW zonen og trafik separeringen. Så
jeg kan ikke se at de skulle have flyttet zonen af den grund,
derudover så flytter man jo ikke lige en DW zone, der er jo nogle krav
til dybden :)

Men det kunne se ud som om elsa martini kommer i meget tæt på
separerings zonen :(

mvh
Jonas

Fra : bystrup@gmail.com

Dato : 29-05-07 07:41

> Så skal der jo være en regel om at du ikke må være der, fritid viger
> for erhverv er jo ikke en lov men bare godt sømandskab.

Faktisk kan det pakkes ind under regel 2 i de internationale
søvejsregler, se f.eks. http://www.trygsejlads.dk/Default.asp?ID=2676

Mvh Anders

Fra : bystrup@gmail.com

Dato : 29-05-07 07:45

> ....det er noget helt andet i Øresund, idet større skibe der kan have
> begrænset manøvreevne, pga. deres dybgang.

Nitpick: "Begrænset manøvreevne" og "hæmmet af dybgang" er to
forskellige ting i søvejsreglerne, har hver deres dag- og natsignaler
og hver deres afsnit i søvejsreglerne og håndteres også (lidt)
forskelligt.

Groft sagt er en optimistjolle og en coaster i samme
"klasse" (begrænset manøvreevne) mens en VLCC nok snarere vil være
hæmmet af dybgang (eller på grund og dermed "ikke under kommando"
i Øresund.

Mvh Anders

Fra : Allan Jensen

Dato : 29-05-07 17:54

.....jeg synes det fremgår tydeligt af mit indlæg, at jeg mener den
begrænsning der ligger i at et skib er hæmmet af sin dybgang og ikke
"begrænset manøvreevne" som jo er noget helt andet.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 29-05-07 08:07

Hej Allan,

On 28 Maj, 22:55, "Allan Jensen" <a...@vrag.dk> wrote:
> Man har flyttet T-ruten lidt nordligere om Bornholm, men der er ikke tale om
> nogen "trafikseparering".

Man har faktisk 1. Juli 2006 lavet trafik separering nord for
bornholm, den hedder TSS Bornholms gat. Men det berører ikke nogle af
vragene undtagen Bris så vidt jeg kan se.

http://www.fomfrv.dk/efterretning/2006/H25.PDF

Du kan se en tegning af den på pdf-side 9.

Mvh
Jonas

Fra : Jesper Munk

Dato : 02-06-07 11:37

> [...]

vragene undtagen Bris så vidt jeg kan se.

http://www.fomfrv.dk/efterretning/2006/H25.PDF

Du kan se en tegning af den på pdf-side 9.

Hej Jonas. jeg ved ikke helt hvilke vrag du hentyder til, men jeg kender da
omkring 10 vrag der ligger i separeringen som ikke er til at
dykke mere. så jeg må se at skaffe en større båd.......
mvh Jesper

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 29-05-07 08:17

On 29 Maj, 09:07, Jonas Lüttichau <jluttic...@gmail.com> wrote:

hej var lige et link mere der er lidt mere overskueligt.

http://www.web4sailors.com/pages/navigation/trafiksep.html

Fra : bystrup@gmail.com

Dato : 29-05-07 18:16

> ....jeg synes det fremgår tydeligt af mit indlæg, at jeg mener den
> begrænsning der ligger i at et skib er hæmmet af sin dybgang og ikke
> "begrænset manøvreevne" som jo er noget helt andet.

Sådan læste jeg det også - men når man nu en sjælden gang kan få lov
at bidrage med noget faktuel viden her i gruppen skal man jo springe
til

Mvh Anders

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 29-05-07 20:37

On 29 Maj, 19:13, "Johnny Christensen" <johnny_c...@hotmail.com>
wrote:
> [...]
> skibe som benytter ruten.
>
> Tricket må så være at sejle i et skib der er over 20m længde...

Jeg tror man som fritidssejler skal holde sig ude af de separerings
zoner og kun krydse på tværs, men det er godt nok et kæmpe areal de
lige pludselig har indhegnet.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 02-06-07 21:13

Hej Jesper,

On 2 Jun., 12:36, "Jesper Munk" <jesper.m...@privat.dk> wrote:
> Hej Jonas. jeg ved ikke helt hvilke vrag du hentyder til, men jeg kender da
> omkring 10 vrag der ligger i separeringen som ikke er til at
> dykke mere. så jeg må se at skaffe en større båd.......

Ok, så er det måske meget godt at jeg ikke kender til vragene :)

mvh
Jonas