Klub med bedste hjemmeside ???
Fra : Runefys

Dato : 26-05-07 13:51

Jeg er den ene af to som er i gang med at lave en hjmmeside til vores
klub. Og nu sidder jeg og ser på klubsider fra så mange andre klubber.
Hvilken synes i er bedst og hvad gør den god ?

Rune

www.DykkerklubbenBunden.dk

Fra : Seerup

Dato : 26-05-07 14:12

[...]

Der er mange ting som gør en side god. Men der er endnu mere, der gør den ......
dårlig er et grimt ord, men rodet og kedelig måske.

En god side er overskuelig, og uden for meget "bling-bling". En god og
gennemført menustruktur, et godt og overskueligt layout, dét er sagen for mit
vedkommende.

Og så skal den selvfølgelig holdes opdateret. En side, der sidst er opdateret
for 1½år siden er spild af tid.

Seerup *der håndkoder*

Fra : N/A

Dato : 27-05-07 10:49

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 27-05-07 07:12

Hejsa

Husk at menuer og grafik ikke er alt. Indhold er langt det vigtigeste.
Uden indhold er hjemmesiden ikke meget værd.

> Præcis. Det er efter min mening det allervigtigste. Opdatér, opdatér, opdatér!

Ja, og uden opdateret indhold er hjemmesiden slet ikke noget værd.
Prøv at indvolvere brugerne i informationsstrømmen!

Det jeg altid går efter på en klub's hjemmeside er:

Generel præsentation/Åbenhed/Certifikataccept
Vedtægter
Aktivitetskalender
Arkiv af medlemsblade
Indmeldelsesoplysninger

Altså, har I ikke noget at sige så 'hold kæft'. Folket kommer ikke for
at blive underholdt af jeres grafik m.v. De vil have oplysninger!

Mvh
Lars Svov-Dethlefsen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-05-07 09:37

Hej,

On 27 Maj, 08:12, Lars Skov-Dethlefsen <l...@skov-dethlefsen.dk>
wrote:
> [...]

Nu har i alle 3 skrevet at det er vigtigt med en hjemmeside der er
opdateret, mener i dermed at man ikke skal have indhold der er
forældet eller at det har en værdi i sig selv at have en side hvor man
har ændret et eller andet og dermed er "opdateret". Eller mener i det
er vigtigt at have indhold på siden der er nyt, altså blog, billeder,
nyheder og den slags?

mvh
Jonas

Fra : Seerup

Dato : 27-05-07 10:49

> [...]
har ændret et eller andet og dermed er "opdateret". Eller mener i det
er vigtigt at have indhold på siden der er nyt, altså blog, billeder,

-------------

Det gamle indhold, i relation til en klubside, såsom gamle turbeskrivelser,
forhenværende bestyrelser - hvad ved jeg, er en del af klubbens historie, og
skal naturligvis bevares.

Hvad jeg mener er, at kommer jeg til en side, hvor jeg kan se der intet er sket
i lang tid, så mister jeg interessen for den. så er alt jo "yesterdays news" og
hvis det er sådan klubben markedsfører sig, så må det jo tages som udtryk for
klubben generelt - altså en klub der er gået i stå.

Kommer jeg derimod til en klubside, hvor der er nye opslag, nye turbeskrivelser,
måske en opdateret aktivitetskalender, så giver jeg mig til at rode og grave
rundt på siden, for så er den, og klubben, spændende - i mine øjne.

Seerup

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 27-05-07 10:51

Hejsa

Det er skam vigtigt nok at der stadig kan vindes historiske data der
stadig har relevans. Der er ikke noget værre end at prøve at finde en
oplysning der engang var online, men som nu er dømt for gammel - på
trods af at den stadig har værdi.

Jeg mener at det er vigtigt at få involveret brugerne så meget som
muligt. Det kan være vha. blogs, forum, ukoordineret turplanlægning
etc.

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 27-05-07 23:07

hej,

"Runefys" <Rune@dykning.eu> skrev i en meddelelse
Jeg er den ene af to som er i gang med at lave en hjmmeside til vores
klub. Og nu sidder jeg og ser på klubsider fra så mange andre klubber.
Hvilken synes i er bedst og hvad gør den god ?

du er velkommen til at hente inspiration på vores side som jeg er den ene af
to som har lavet.
http://www.balticdyk.dk/

de ting som vi har lagt vægt på da vi lavede den var flg.

* simpel
* let overskuligt
* ingen "pop smarte ting"
* let at opdatere via eget udviklet CMS system.
* hurtig adgang fra forsiden til vores kalender som altid er opdateret og
fyldt med ting.
* hurtig oversigt over vejret
* hurtig og let adgang til de oplysninger der er interasante for kommende
elever / medlemmer
* en god medlems del (under log ind)

medlems delen som i så ikke kan se, er faktisk et ret stærkt værktøj, som
bruges flitigt af alle medlemmer i det daglige og under planlægning af ture.

hver medlem har sit personlige bruger navn og password, når man er ligget
ind for man adgang til medlems liste hvor man kan søge i medlems databasen,
når man finder et medlem kan man se alverdens oplysninger på medlemmet,
f.eks.
navn, adresse, tlf, mobil, et billede, uddannelse, posisjon i klubben (feks
kasser, festudvalg, instruktør, dykker leder, bådføre osv), hvilke flasker
medlemmet har og alle data på disse flasker.
alle medlemmer har ret til at opdatere sine egne data, når der rettes bliver
kasseren automatisk adviseret via mail.

så er der en vrag seksion, med info om alle de vrag vi plejer at dykke på,
til gavn for turledere og tur deltagere.

så er der et billede arkiv. Og en mail funktion, hvor man kan skrive en mail
en en web form og trykke send, så bliver den sendt til alle der har mail i
klubben, og da folk selv holder deres data opdateret så kommer de altid
rigtig. så er der en flaske sektion hvor man kan lave nogle udtræk på hvilke
flasker der skal til trykprøvning, ikke er blevet efter set og godkendt i år
osv.
så er der et download område og til sidst et kalender admin system så alle
nedlemmer kan ligge ting ind i kalenderen hvis de vil, dog er det sjældent
det sker, det er primær nogle få stykker der opdater og så har vi en
bestemdt der står for at indskrive selve dykker turene.

alt er lavet fra bunden. så det er blevet præsis som vi vil have det, (eller
som vi har haft tid til at lave det ))
i stedet for at prøve med at tilrette et eller andet standart.
alle sider alle data ALT ligger i en database, og alle sider bliver så
genereret ud fra databasen, hvilket nettop gør at det er utrolig let at
ændre indhold eller desigen. og dermed give mange medlemmer, som ikker er it
nørder adgang til at opdatere på siderne og derved så godt som muligt søre
for at siden er rimelig opdateret.
hvis det kun er en eller to der skal søre for at holde en side opdateret har
det, det med at slide vedkommende op og på sigt bliver det tit til en
uopdateret og side.

ja det er vel stort set hvad jeg lige kan komme i tanke om.

jeg håber det giver dig lidt inspiration.

mvh Morten Dall Darmer

Fra : Søren Reinke

Dato : 27-05-07 23:28

Morten Dall Darmer wrote:
> [...]
> to som har lavet.
> http://www.balticdyk.dk/
>
> de ting som vi har lagt vægt på da vi lavede den var flg.

Udseendes mæssigt ser den fin ud, men kigger man nedenunder overfladen
dukker der en del ting op.

Hvad er årsagen til i ikke har Javascript's i en fil for sig ?

Det giver ikke meget mening at brugeren for hver eneste side, skal loade
>300 linier javascript, når browseren kunne cache det

I mangler også at angive DOC type, hvilket kan medfører hurtigere og
mere korrekt rendering af siden, i mange browsere.

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 04-06-07 17:35

hej Søren,

> [...]

> I mangler også at angive DOC type, hvilket kan medfører hurtigere og mere
> korrekt rendering af siden, i mange browsere.

tak for de input, det vil vi tage med i en senere version, den er jo
konstandt under udvikling

mvh Morten

Fra : KC

Dato : 28-05-07 18:25

Ingen tvivl....

www.narhvalen.dk er da Danmarks absolut bedste dykkerklubhjemmeside (Henrik,
du skylder nu)

KC
www.kcdk.com

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 29-05-07 17:04

Runefys wrote:
> Jeg er den ene af to som er i gang med at lave en hjmmeside til vores
> klub. Og nu sidder jeg og ser på klubsider fra så mange andre klubber.
> Hvilken synes i er bedst og hvad gør den god ?

Jeg ved ikke hvilken der er bedst, vores egen er ikke optimal
(aalborgdyk.dk) men løser alligevel opgaven udemærket (IMO ) Der vil
nok altid være plads til forbedringer, men som så meget andet i klubben,
så afhænger det af at der er nogen som har viden, kompetence, lyst og
tid til at lave det.

Et par kommentarer om den side du har gang i:
- Generel info om klubben, tilholdssted osv.
- info om kontingent
- info om udstyr og medlemsskare
- alt hvad der kan være med til at lokke en dykker ind i klubben
(såsom mig, der evt. kunne være interesseret i medlemsskab)

Desuden er det et ufravigeligt krav at den skal kunne redigeres af alle
i klubben, selv dem som ikke har ekspertviden på computerområdet. Vores
(baseret på Mediawiki) var et godt skridt i den rigtige retning, men der
er stadig plads til forbedring. Dette er med til at opfylde kravet om at
den skal være opdateret, hvis ikke det er nemt for alle at lave nye
sider, så bliver den aldrig opdateret og dermed bliver den kedelig.

Dernæst kommer der lidt teknik:
- stabilitet, den skal ikke være offline i tide og utide
- browser-uafhængighed, ikke noget med 'designed for blidder-bladder'
- tilpas med features der gør det til en interessant side.

Mvh
Thomas

Fra : TT

Dato : 30-05-07 14:40

[...]

Jeg kan godt lide at man får et hurtigt overblik over hvilke faciliteter
klubben har, det er oftest svært at grave frem ..

-Torben