Apples nye Airport Extreme 802.11n
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-05-07 17:38

Total forvirring!

<http://www.apple.com/wireless/80211>

En Pre-N trådløs router fra Apple.

Der står (i linket) at Apples trådløse router (udover 802.11b/g) er
compatible med 802.11a. Iflg en omtale i Macworld (US udgave) fra april,
side 52 ff, bruger den kun 40 MHz båndbredden fra kanalerne i 5 GHz
båndet. Det skulle være en af mulighederne (foruden MIMO) for at opnå
større hastigheder med 802.11n. Til gengæld bruger den kun 8 af de 23
kanaler der er tilgængelige for 802.11a i USA. Det må vel være de "lave"
8 på 5 GHz UNII båndet?

Når 802.11a tillader (iflg Macworld) 23 kanaler i USA, hvad gælder så for
Apples (nye - den tidligere hed sgu' osse Airport Extreme) Airport
Extreme i DK?

Der er ikke hjælp at hente hos forhandlerne.

Jeg har selv brændt mig mht et køb. En USB trådløs 802.11a/b/g adapter
fra Trendnet anskaffet i DK. Den viste sig kun at understøtte de 8
kanaler på det lave UNII bånd. Den tilsvarende access point - osse fra
Trendnet og købt samme sted - understøttede både det lave og det
midterste UNII bånd. Altså 8 + 11 = 19 kanaler. Det betød så at der ikke
var forbindelse når min AP var sat på automatic mht valg af kanal og stod
til det midterste UNII bånd. Det opdagede jeg først efter at USB
adapteren var blevet byttet tre gange. APen virker ellers fint med en
Philips (SNN6500) eller ZyXEL (AG-120) PC Card adapter på alle 19
kanaler.

Og hvad med det sidste 4 kanaler på 5 GHz båndet, det øvre UNII bånd? Er
de så ikke tilladt i DK? Min Trendnet AP bruger som sagt kun de 19
kanaler.

FUT: dk.edb.netvaerk.traadloest.

--
The American Psychological Association has found the sexual
objectification of girls leads to academic failure, depression, eating