Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Beskæring ved fremkaldelse !!!!
Fra : Torsten Tejlmand Ras~

Dato : 05-07-01 14:51

Fra : Kim Østrup

Dato : 05-07-01 18:53

Hej Torsten

Nyhedsgrupper gentager sig selv mange gange og det er da også helt i
orden. Du har sikkert ikke set, at der den 22/6 kl. 14.06 er startet en
tråd med emnet "Beskæring i fremkaldelsen" som omhandler samme
problemstilling som du har oplevet.

Hvis du mener den ikke afklarer dine spørgsmål, så er du selvfølgelig
velkommen til at fortsætte denne tråd med de uafklarede spørgsmål.

Med venlig hilsen

Kim

Torsten Tejlmand Rasmussen <torsten@tejlmand.dk> skrev i en
Hej.

Jeg håber at nogen kan hjælpe mig med at forklare mig grunden til
følgende
og vurdere om det er noget man skal finde sig i, og om de kender steder
det ikke sker (helst i Aalborg)

Jeg fik lavet et kopi af et billede hos en fotoforretning og undrede mig
over at det ikke lignede mit "originale" billede, det havde mere med i
top
og mindre i bund ??

Dette studsede jeg over, og begyndte at undersøge andre billeder.

Her opdagede jeg, at der var billeder, hvor folk manglede det nederste
af
benene (troede i første omgang at jeg havde været en klovn da jeg tog
billedet , men det viste sig at det er fotoforretningen der har
skåret
benene af folk, da de er med på negativet.

Så ringer jeg og får at vide at det er normal procedure at beskære folks
billeder !!!! STOR UNDREN

De vil da gerne lave de billeder om hvor folk mangler benene, hvis de
kan.

Jeg undrer mig over at når man har et SLR kamera, hvor man ser HELE
billedet at man så skal tage højde for at butikken beskærer det, da de
siger at det er fremkalde maskinen der gør, det skal her nævnes at
billederne er fremkaldt til butikkens luksus fremkaldelse og IKKE
butikkens discount fremkaldeldelse til 50,-
Desuden er det forskelligt hvormeget og hvor der beskæres, da det
billede
jeg fik lavet en kopi af jo var forskelig fra det "originale" billede,
det
skal her siges at BEGGE billeder er beskåret, men på forskellig vis.

Har andre oplevet tilsvarende, eller kender folk steder hvor dette IKKE
sker med garanti.

Jeg vil tro at det drejer sig om 0.5-1 cm der er beskåret på det
endelige billede det vil sige mindre på negativet i den yderste kant
nogen steder.

Mvh.

Torsten Tejlmand

Fra : Torsten Tejlmand Ras~

Dato : 05-07-01 22:35

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-07-01 00:58

Torsten Tejlmand Rasmussen <torsten@tejlmand.dk> wrote:

> Desuden har butikken fucket i farverne således at en hvid dåbskjole er
> blevet blålig. Fik som nævnt i tidligere mail lavet en ny kopi i en anden
> butik, hvor jeg bemærkede den forskellige beskæring af samme billede. I
> den nye kopi er kjolen helt hvid kontra en let blålig kjole i det første
> billede.

Jeg har masser af gange bemærket, at der kan være meget stor
forskel på farvebalancen i det samme billede, hvis man får lavet kopier
af det flere gange. Jeg formoder, at det har noget at gøre med, at det
er lidt af en skønsspørgsmål, hvilken farvebalance billedet skal have.
Da der jo ikke er nogen tidligere kopi af billedet at sammenligne med,
justerer personen ved forstørrelsesapparatet bare, så det passer med det
vedkommendes skøn. Ja eller også gøres det automatisk nu om dage. Det
ved jeg ikke. I hvert fald har jeg prøvet at blive både meget skuffet og
glædeligt overrasket, når jeg i flere omgange fik lavet kopier af samme
negativ.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Karsten Olesen

Dato : 05-07-01 19:19

"Torsten Tejlmand Rasmussen" <torsten@tejlmand.dk> skrev i en meddelelse

[...]

________________________

Fotohandleren lægger en linial med 'rammer' over negativet.
Så kan man se hvordan udsnittet vil se ud.

Man kan så sammen med kunden se, hvilken
udsnit man vil ha', eks. udsnit 21 osv....

Herefter er det op til laboratoriet at finde
den pæneste beskæring, og dette er håndarbejde,
og der er flere faktorer som skal spille ind.

Du skal nok regne med, at sådan ER det bare.
Men påtal ved næste indlevering, at det HELE
skal med. Dette kan skrives på fotoposen, som
operatør så ser når han går i gang.

MVH