presentation
Fra : makko

Dato : 21-05-07 07:41

hej jag är en troande man i sverige som har gått med i eran grupp.
jag har så många frågår kring tron,men först vill jag presentera mej.
jag är född baptist hmm låter tokigt för att använda ett annat ord jag
är baptist sedan barnsben.hoppas att jag kan finna nya troande vänner
genom denna grupp.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 21-05-07 10:52

makko skrev:
> [...]
> jag är född baptist hmm låter tokigt för att använda ett annat ord jag
> är baptist sedan barnsben.hoppas att jag kan finna nya troande vänner

Goddag og velkommen til!

Det er altid rart at møde nye gruppedeltagere, og så endda folk fra
andre nordiske lande.

Jeg er medlem af Den Danske Folkekirke, som jo er Luthersk-Evangelisk (i
alle fald af navn, da! )

Jeg opfatter mig selv som kristentroende og jeg interesserer mig desuden
både "professionelt" (som historiestuderende ved Københavns
Universitet) som mere personligt-trosmæssigt anskuet meget (men dog
altså dog heller ikke fanatisk eksklusivt! ) for Martin Luthers
fortolkninger og udlægninger af Kristendommen, som jeg finder meget
spændende og inspirererende.

Anders Peter Johnsen

Fra : Harald Mossige

Dato : 21-05-07 15:35

makko wrote:
> [...]
> jag är född baptist hmm låter tokigt för att använda ett annat ord jag
> är baptist sedan barnsben.hoppas att jag kan finna nya troande vänner

Babtist?
Buskungens religion?
Religionen med den forkorta bibelen?
Religionen med to guder, mammon først, så gud?
Religionen uten omtanke for de svake i samfunnet?

Det skal bli interessant.

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-05-07 15:32

Harald Mossige skrev i 4651aaa1$0$15302$8404b019@news.wineasy.se:

[ ... ]
> Babtist?
> Buskungens religion?
> Religionen med den forkorta bibelen?
> Religionen med to guder, mammon først, så gud?
> Religionen uten omtanke for de svake i samfunnet?

Som sædvanlig skal fjellaben Harald Mossige straks være der med nedladende
udgydelser.

Efter som han aldrig har noget seriøst eller sagligt at sige i forbindelse
med dialog om kristne, kristendom og Bibelen kan man vitterlig undre sig
over hvad han i det hele taget laver i denne gruppe. Han overtræder jo
ustandelig gruppens fundats med sine nedladende bemærkninger.

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : jørgen

Dato : 23-05-07 19:15

"Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i en meddelelse

> Babtist?
> Buskungens religion?
> Religionen med den forkorta bibelen?
> Religionen med to guder, mammon først, så gud?
> Religionen uten omtanke for de svake i samfunnet?

Hvad bygger du dine vilde anklager på, Harald?
Jeg har selv særdeles gode oplevelser med baptister som virkelig hjalp mig
og satte tid af til mig og intet krævede af mig igen dengang jeg var for syg
til at komme til regulære møder. Jeg fik en masse støtte, opmærksomhed og
kærlighed da jeg virkelig trængte det, senere blev jeg så døbt i en
pinsekirke og det var helt fint.

mvh jørgen.

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-05-07 19:50

jørgen wrote:
> "Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i en meddelelse
>
> Hvad bygger du dine vilde anklager på, Harald?

Er du lesesvak?
Jeg kommer med spørsmål, jeg anklager ikke.

> Jeg har selv særdeles gode oplevelser med baptister som virkelig hjalp mig
> og satte tid af til mig og intet krævede af mig igen dengang jeg var for syg
> til at komme til regulære møder.

Jeg tror deg når du forteller det, men /det/ forteller lite om
religionens trosmessige innhold.

> Jeg fik en masse støtte, opmærksomhed og
> kærlighed da jeg virkelig trængte det,

> senere blev jeg så døbt i en
> pinsekirke

Mener du med dette å fortelle at babtismen er en del av pinsebevegelsen?

HM

Fra : jørgen

Dato : 24-05-07 14:24

> Er du lesesvak?
> Jeg kommer med spørsmål, jeg anklager ikke.

Du må da indrømme at dine spørgsmåls forudsætning er i form af en anklage.
Dine spørgsmål giver jo heller ikke meget mening i og med at du godt kender
svaret da mekko jo allerede har sagt han er baptist. Så det er næsten som
med spørgsmålet : "Er du holdt op med at slå din kone?" Hvis mekko svarer ja
til dine spørgsmål så siger han jo også (ufrivilligt) ja til de negative
påstande i dine spørgsmål, alternativet er så at svare nej, men så siger han
jo at han ikke er baptist, hvilket også er forkert.

> Jeg tror deg når du forteller det, men /det/ forteller lite om religionens
> trosmessige innhold.

Hviket trosmæssigt indhold er det du finder kritisabelt?

> Mener du med dette å fortelle at babtismen er en del av pinsebevegelsen?

Nej. Baptistsamfundet er jo noget ældre, dog finder jeg ikke at der i
praksis er den store forskel på pinsekirken og baptistkirken. Måske taler
man noget mere i tunger i pinsekirken, men også i baptistkirken tror man på
nådegavernes funktion.

mvh jørgen.

Fra : Harald Mossige

Dato : 25-05-07 01:15

jørgen wrote:
> "Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i en meddelelse

> Du må da indrømme at dine spørgsmåls forudsætning er i form af en anklage.

Nei.

> Dine spørgsmål giver jo heller ikke meget mening i og med at du godt kender
> svaret da mekko jo allerede har sagt han er baptist.

Er buskungen /også/ babtist?

> [...]
> til dine spørgsmål så siger han jo også (ufrivilligt) ja til de negative

Det er en raljering med buskungens religionsforståelse, så viss
buskungen også er babtist, så skjønner jeg at noen blir ille berørt av å
bli påminnet om det. Da ville det være mer relevant å angripe buskungen
en det er å angripe meg.

> alternativet er så at svare nej, men så siger han
> jo at han ikke er baptist, hvilket også er forkert.

Det du implisitt forteller, er at buskungen er babtist.

Jeg har forsøkt å google meg frem etter "babtist" for å finne ut av
hovedlinjene i den praktiske babtismen, men jeg finner omtrent ingenting.

> Hviket trosmæssigt indhold er det du finder kritisabelt?

Buskungens praktisering av religionen.

> [...]
> man noget mere i tunger i pinsekirken, men også i baptistkirken tror man på

Det skulle innebære at pinsebevegelsen i Europa godt kan arbeide for å
innføre buskungens politikk her?

Utgyt gjerne din vrede over meg, men jeg mener at det er like relevant å
gjennomgå din egen religion med et kritisk tankesett.

HM

Fra : jørgen

Dato : 25-05-07 11:46

> Er buskungen /også/ babtist?

Jeg ved ikke hvad en Buskunge er. Jeg kender ikke det ord. Måske er det
derfor jeg har svært ved at forstå dit indlæg?

mvh jørgen.

Fra : Harald Mossige

Dato : 25-05-07 17:37

jørgen wrote:
> "Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i en meddelelse
>
> Jeg ved ikke hvad en Buskunge er. Jeg kender ikke det ord. Måske er det
> derfor jeg har svært ved at forstå dit indlæg?

Har det aldrig fallt deg inn, som kristen, og be om unskyldning?

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-05-07 17:49

Harald Mossige skrev i 46570d23$0$1433$8404b019@news.wineasy.se:

[ ... ]
> Har det aldrig fallt deg inn, som kristen, og be om unskyldning?

Hva' ska' Jørgen be om undskyldning for? At *du* konsekvent fordrejer og
forvansker alt hvad der har med kristendom at gøre?

Fra : jørgen

Dato : 25-05-07 17:56

> Har det aldrig fallt deg inn, som kristen, og be om unskyldning?

Undskyld for hvad, Harald? Fordi jeg ikke ved hvad buskongen er? Du bruger
norske ord, så er det vel ikke så underligt at der er nogen som jeg som
dansker ikke er bekendt med.

Så jeg spørger igen : hvad betyder buskongen? Jeg har desværre ikke en
norsk-dansk ordbog.

mvh jørgen.

Fra : Harald Mossige

Dato : 25-05-07 19:03

jørgen wrote:
> "Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i en meddelelse
>
> Undskyld for hvad, Harald? Fordi jeg ikke ved hvad buskongen er?

Du følger med på news, og da har normale mennesker oppfattet at USAs
nuværende president, Bush junior, ofte blir omtalt som "buskungen".
Dersom du ikke skjønner skjønte det, så burde du spørre etter /før/ du
du kommer med personangrep isteden for å komentere saken. Slik det nå er
blitt, er det klart at du ikke har skjønt poenget med spørsmålene mine.

Det er /det/ du burde be om unskyldning for.

> Du bruger
> norske ord, så er det vel ikke så underligt at der er nogen som jeg som
> dansker ikke er bekendt med.

Den unskyldningen holder ikke, og det er der mange grunder til.
   - det var en svenske som åpnet tråden.
   - der finnes gode ordbøker på nett, så det er bare å slå opp.
   - Google eksisterer
Ellers bør du være klar over at /alle/ religiøse retninger har noe som
språkvitenskapelig blir kalt: "stammespråk". Det er en lukket språkkodex
der med spessielle ord som /skal/ være uforståelig blant dem utenfor. I
tillegg har helt vanlige ord fått spesielle betydninger. "Tungetale" er
et slikt ord.

Når det gjelder ord du ikke skjønner, så spør, men vær likevell
oppmerksom på at mitt spesielle forhold til slike spørsmål fra "en
spesiell" her i gruppen har en forhistorie.

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-05-07 18:58

Harald Mossige skrev i 46572132$0$1432$8404b019@news.wineasy.se:

[ ... ]
> Dersom du ikke skjønner skjønte det, så burde du spørre etter /før/ du
> du kommer med personangrep

Hvor skulle Jørgen vide fra at nordmænd kalder USA's præsident for
buskungen, og hvor ser du at Jørgen laver personangreb mod dig?

Det er nærmere dig der hetzser Jørgen - men det er jo den sædvanlige adfærd
fra din side.

Fra : jørgen

Dato : 25-05-07 19:12

> Du følger med på news, og da har normale mennesker oppfattet at USAs
> nuværende president, Bush junior, ofte blir omtalt som "buskungen".

OK.

> Dersom du ikke skjønner skjønte det, så burde du spørre etter /før/ du du
> kommer med personangrep isteden for å komentere saken.

Ja, jeg burde have spurgt hvad det betød i min første kommentar.
Undskyld for det.

mvh jørgen.

Fra : Harald Mossige

Dato : 25-05-07 19:34

jørgen wrote:
> "Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i en meddelelse
>
> OK.

> Ja, jeg burde have spurgt hvad det betød i min første kommentar.
> Undskyld for det.

Du har erkjent.
Du har opprettet "skadevirkningene".
Du er unskyldt.

Men så, det ville være interessant om du komenterte saken

HM

Fra : Vidal

Dato : 25-05-07 19:22

Harald Mossige wrote:

> [...]
> du kommer med personangrep isteden for å komentere saken. Slik det nå er
> blitt, er det klart at du ikke har skjønt poenget med spørsmålene mine.

Hehe, det må vist være et norsk fænomen, undskyld
Harald, vi ikke er nordmænd.

> [...]
> der med spessielle ord som /skal/ være uforståelig blant dem utenfor. I
> tillegg har helt vanlige ord fått spesielle betydninger. "Tungetale" er

Igen, undskyld, vi ikke forstår dine norske
specialiteter. Vi å vist konstatere, du hylder
tesen om, at et angreb er det bedste forsvar?

> Når det gjelder ord du ikke skjønner, så spør, men vær likevell
> oppmerksom på at mitt spesielle forhold til slike spørsmål fra "en
> spesiell" her i gruppen har en forhistorie.

Jeg tror, og unskyld mit stammesprog, du er et fjols
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Vidal

Dato : 25-05-07 19:16

Harald Mossige wrote:

> Har det aldrig fallt deg inn, som kristen, og be om unskyldning?

Jeg ved heller ikke, hvad en buskunge er, skal
jeg også undskylde, som kristen?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : jørgen

Dato : 25-05-07 19:28

"Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i en meddelelse

> Er buskungen /også/ babtist?

Ifølge denne her :
http://www.adherents.com/people/pb/George_W_Bush.html
er George Bush Metodist.

mvh jørgen.

Fra : jørgen

Dato : 21-05-07 15:25

"makko" <emanuel.nilsson@swipnet.se> skrev i en meddelelse
[...]

Hej makko. Velkommen i gruppen.

Lidt om mig selv:

Jeg er mand 43, lever alene, bor på Falster. Jeg blev døbt i pinsekirken
1991 men har kommet i forskellige karismatiske frikirker.

Jeg kommer ikke for tiden i nogen menighed, mest pga. sygdom, depression og
tinnitus. Men jeg håber det ændrer sig og jeg igen en dag kan blive en del
af et levende menigheds-fællesskab.

mvh jørgen.