78'ere - kulturperler, skrald eller et ste~
Fra : Bruno

Dato : 23-05-07 16:16

Jeg har hjulpet en af mine venner med at ryde op i hans kælder og blandt
skramlet var en lille bunke 78'ere. Han mente det bare var skrald, mens
jeg synes det var synd at smide dem ud så nu er de, midlertidigt, endt
hos mig.

Jeg tænker at hjælpe dem til at finde et hjem hvor de blive påskønnet,
men er der overhovedet interesse for den slags? Musikken på skiverne er
noget blandet med både dansk og udenlandsk, de få navne jeg kan genkende
er Vera Lynn*, Ib Schønberg og Ella Fizgerald. I alt er der vist små 30
skiver.

Hvad gør jeg?

Mvh
Bruno

*Noget glæde har man da haft af Pink Floyd

Fra : Max

Dato : 23-05-07 18:20

Hej Bruno

> Hvad gør jeg?

Laver en liste over dem og sætter dem til salg
i dk.marked.privat.musik så får du en indikator
på om de er klenodier eller skrald.

--
Mvh Max

Fra : Hans Henrik Pedersen

Dato : 23-05-07 22:52

On Wed, 23 May 2007 17:15:48 +0200, Bruno <dont.use@this.address.ever>
wrote:

>Jeg tænker at hjælpe dem til at finde et hjem hvor de blive påskønnet,
>men er der overhovedet interesse for den slags?

Vi, der samler på gamle, historiske optagelser på de originale medier,
er ikke så mange længere, men der findes da stadig nogle, og til min
store glæde er nogle af de nye samlere, jeg lærer at kende, yngre end
jeg selv, der er 50.

> [...]
>noget blandet med både dansk og udenlandsk, de få navne jeg kan genkende
>er Vera Lynn*, Ib Schønberg og Ella Fizgerald. I alt er der vist små 30

En liste over kunstnere og titler var handy at have, men ellers post
mig en mail med dit telefonnummer, så skal jeg nok give dig et ærligt
svar på, om du har "guld" eller gods til nærmeste genbrugsbutik.

Mvh. Henrik.

http://home6.inet.tele.dk/pedipsen/Audio/78/

Fra : Bruno

Dato : 24-05-07 13:45

Hans Henrik Pedersen wrote:

> [...]
> mig en mail med dit telefonnummer, så skal jeg nok give dig et ærligt
> svar på, om du har "guld" eller gods til nærmeste genbrugsbutik.

Tak for tilbudet, jeg sender dig lige en mail.

Uanset så poster jeg lige en liste, det er jo helt hyggeligt at bladre
bunken igennem

Der var da også flere navne jeg kunne kende efter at været systematisk,
ligesom at der viste sig at være flere plader end jeg troede (37 stk.).

Harald Mortensen og hans glade drenge: Amanda - samba, I del
Harald Mortensen og hans glade drenge: Amanda - samba, II del

Birte Buch med Bent Fabricius-Bjerres orkester: Masser af røde roser
Birte Buch med Bent Fabricius-Bjerres orkester: Den dag du vender hjem

Blue Boys m. Jørn Grauengårds orkester: Rambling Cowboy
Blue Boys m. Jørn Grauengårds orkester: Oppe på bjerget

Paul Whiteman and his orchestra: Three O'Clock in the Morning Waltz
Paul Whiteman and his orchestra: Oriental Fox Trot

Jørgen Lønberg + orkester: Flyv i nat til Paris
Jørgen Lønberg + orkester: Den gamle diligence

Ib Schønberg med Kai Ewans + orkester: Aldrig fået noget
Ib Schønberg og lille Dorte med Kai Ewans + orkester: Du og jeg vil
altid være venner

Walter Bødker med rytmeensemble: Populære Ønsker nr. 2 Potpurri - I del
Walter Bødker med rytmeensemble: Populære Ønsker nr. 2 Potpurri - II del

Birgitte Bruun og Jørgen Reenberg med Sid Merrimans orkester og kor: Den
første forårsdag
Poul Reichhardt med Sid Merrimans orkester og kor: Det er sommer, det er
sol og det er søndag

Wivex´ danseorkester med sang af Gustav Winkler: Mandolino - Mandolino
Wivex´ danseorkester med sang af Gustav Winkler: Hør på min sang

Ella Fitzgerald med Sy Oliver og hans orkester: The Hot Canary
Ella Fitzgerald med The Skylarks og rytme akkomp.: The Beanbag Song

Bodil Steen med Poul Olsens ensemble: Min bedstefar var cowboy
Bodil Steen med Poul Olsens ensemble: Det skal være en cowboy

Bruno Henriksens Danseorkester og sang. Johs. Wahl: For mig er alt forbi
Bruno Henriksens Danseorkester og sang. Johs. Wahl: Lille duftende buket

Peter Kreuder: Karnaval der Liebe
Peter Kreuder: Liebesgeschichten

Peter Kreuder med rytmefolk: Toselli Serenade
Peter Kreuder med rytmefolk: Stundchen

Peter Kreuder med danse-rytmefolk: "Die Lustige Witwe"
Peter Kreuder med danse-rytmefolk: "Ziegeunerliebe"/"Friederike"/"Das
Land des Lächelns"

Peter Kreuder med Horst Hans Sieber på Wurlitzer: Franz Doelle, 1 Teil
Peter Kreuder med Horst Hans Sieber på Wurlitzer: Franz Doelle, 2 Teil

Woody Herman og hans orkester: Blowin up a storm
Woody Herman og hans orkester: Wild root

Jan Tromp med orkesterledsagelse: Torna a surriento
Jan Tromp med orkesterledsagelse: Beautiful dreamer

Vera Lynn med Author Young på Novacord: A mother's prayer at twilight
Vera Lynn med Author Young på Novacord: Wish me luck

Vera Lynn med Rae Jenkins og hans kvartet: The Bells of St. Mary's
Vera Lynn med Mantovani og hans orkester: When the lights go on again

Vera Lynn med soldater og flyvere fra H.M. styrker dirigeret af Roland
Shaw: From the time you say goodbye
Vera Lynn med soldater og flyvere fra H.M. styrker dirigeret af Roland
Shaw: Auf wiederseh'n Sweetheart

Bing Crosby med kor og orkester: White Christmas
Bing Crosby med kor og orkester: Silent night, holy night

Louis Armstrong og hans orkester: Basin Street Blues
Louis Armstrong og hans orkester: St. Louis blues

Count Basie og hans orkester: One o'clock jump
Count Basie og hans orkester: John's idea

Gy Holdorf med Carl Martins kvartet: Bella Musica
Gy Holdorf med Carl Martins kvartet: Hej-Lilli - Hej-lo

Grete Klitgaard og Jan Arnholtz m. Willy Sørensens orkester: Liselotte
Grete Klitgaard og Jan Arnholtz m. Willy Sørensens orkester: Vores
drømmeslot

Teddy Petersen og hans orkester, sang Valdemar Davids: Tango Barcarole
Teddy Petersen og hans orkester, sang Valdemar Davids: Der kommer en dag

Teddy Petersen og hans orkester, sang Valdemar Davids: Destiny
Teddy Petersen og hans orkester, sang Valdemar Davids: Chagin d'amour

Reiard Svensson; hammondorgel, Einar Groth; violin: Song of Paradise
Reiard Svensson; hammondorgel, Einar Groth; violin: Song of son? (Etiket
beskadiget)

Sid Merriman's danseorkester, sang Helge Leonhard: Chason d'amour
Sid Merriman's danseorkester, sang Helge Leonhard: En gang vil fuglene synge

Victor Cornelius: Maanedens Melodier nr. 24 (Sømanden og stjernen, Der
kommer en Baad med Bananer, Farvel Honolulu)
Victor Cornelius: Maanedens Melodier nr. 24 (Hjerterne taler det samme
sprog, Hvordan ligger det med kærlighed idag), Amor! Amor!

Herrrekoret "Bel canto": Kongernes konge
Guldbergs akademiske kor: Dejlig er jorden, pilgrimssang

Elsa Sigfuss med strygekvartet: Kimer, i klokker
Elsa Sigfuss med strygekvartet: Glade jul

Elsa Sigfuss, orgel Johs. Viggo-Pedersen: Et Barn er født i Bethlehem
Elsa Sigfuss, orgel Johs. Viggo-Pedersen: Det kimer nu til Julefest

Valdemar Davids m. Elo Magnussen og hans strygeorkester: Den danske sømand
Valdemar Davids m. Elo Magnussen og hans strygeorkester: Nu skinner
solen igen paa vor lille jord

Taylor Trio: My old Kentucky home
Taylor Trio: Old folks at home

Georges Boulanger med orkester og orgel: Largo
Georges Boulanger med orkester: Ave Maria

Axel Schiøtz m. Aage Juhl-Thomsens orkester: Tonørna
Axel Schiøtz m. Aage Juhl-Thomsens orkester: I de lyse nætter

Mvh
Bruno

Fra : Hans Henrik Pedersen

Dato : 24-05-07 17:56

On Thu, 24 May 2007 14:45:03 +0200, Bruno <dont.use@this.address.ever>
wrote:

> [...]
>
>Count Basie og hans orkester: One o'clock jump
>Count Basie og hans orkester: John's idea

Hej, Bruno.

Der er et par udmærkede jazzplader imellem, men ikke noget af egentlig
samlerinteresse, så målt i kroner og ører er der næppe noget at hente
på pladerne.

Forær dem fx til evt. interesserede eller start selv en samling -
måske du ligefrem bliver bidt af den nye og interessante hobby at
samle på gamle plader?

Mvh. Henrik.

Fra : Bruno

Dato : 24-05-07 20:40

Hans Henrik Pedersen wrote:

> Der er et par udmærkede jazzplader imellem, men ikke noget af egentlig
> samlerinteresse, så målt i kroner og ører er der næppe noget at hente
> på pladerne.

Kroner er slet ikke noget jeg har forventning om, det handler kun om at
finde ud af hvorvidt pladerne mon kan finde et godt hjem et sted. Det er
mig simpelthen i mod at smide musik ud

> Forær dem fx til evt. interesserede eller start selv en samling -
> måske du ligefrem bliver bidt af den nye og interessante hobby at
> samle på gamle plader?

Jeg vil skrive i dk.marked.privat.musik og se om ikke der er en aftager
som melder sig, i forvejen har jeg selv en masse musik det er bare vinyl
og ikke lak da jeg mest er til det fra 1960-70 og frem.

Mvh
Bruno