R&B (Macy Gray etc.)
Fra : iSteen

Dato : 21-05-07 14:36

Jeg har lånt et album med Macy Gray on How Life is, jeg lytter normalt
overhovedet ikke til R&B, men Macy Gray fik mig alligevel lidt
interesseret.
Jeg kan godt lide de numre med hende, der banker en groovy bas ud, men
ikke de stille numre, der er lidt pop-orienterede.
Hvad kan jeg kigge efter i samme stil - eller hvad består en R&B top
10 albums af?

Gode bud?

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 21-05-07 22:46

iSteen skrev:

> Jeg har lånt et album med Macy Gray on How Life is, jeg lytter
> normalt overhovedet ikke til R&B, men Macy Gray fik mig alligevel
> lidt interesseret.

Det er også en fin plade.

> Jeg kan godt lide de numre med hende, der banker en groovy bas ud,
> men ikke de stille numre, der er lidt pop-orienterede.

Min smag er egentlig omvendt, men når det svinger, er det jo altid
fedt.

> Hvad kan jeg kigge efter i samme stil - eller hvad består en R&B top
> 10 albums af?

Det sidste er et stort spørgsmål, så du får et par bud på det første.

Angie Stone er en ret cool sangerinde med et par solide album bag sig.
Meget af det er mere stille end beskrevet, men der er også stærke
uptemponumre.

Alicia Keys er jo ret poppet, men har numre for de flestes smag.

Lauryn Hills debutsoloplade var en lidt blandet sag, men med groovy
numre, der stadig holder.

Hvis det er den lidt gammeldags, akustiske stil, der tiltaler dig, kan
du selvfølgelig også gå tilbage til de gamle souldronninger.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : iSteen

Dato : 22-05-07 17:39

On 21 Maj, 23:45, "Peter Brandt Nielsen"
<peterbrandtniel...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Alicia Keys er jo ret poppet, men har numre for de flestes smag.
>
> Lauryn Hills debutsoloplade var en lidt blandet sag, men med groovy

Tak for tips - den første Lauryn Hill er allerede røget ind på hylden,
en ganske udmærket skive.
Prøvede mig lidt frem, med andre kunstnere, jeg havde hørt skulle
levere fin R&B:
Gadd - ikke noget for mig....det mindede mig om min diskofile ungdom.
Beyoncé - heller ikke noget for mig,
J Lo - ikke hvad jeg vil kalde R&B
Lauryn Hill - se, DET var godt

På biblioteket er reserveret Angie Stone, Blue og Alicia Keys - så
arbejder jeg mig ud derfra
Ifølge wikipedia er R&B dårligt nok en selvstændig genre - men sådan
er der jo så meget

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 25-05-07 19:31

iSteen skrev:

> Tak for tips - den første Lauryn Hill er allerede røget ind på
> hylden, en ganske udmærket skive.

Nogle flere navne:

TLC, som på de bedste plader leverer noget af den nyere R&B's bedste,
på CrazySexyCool i en lidt jazzet, akustisk tone, på Fanmail i en mere
poleret og futuristisk stil.

John Legend, et nyere navn, som søger tilbage til et ældre souludtryk
og får en masse godt ud af det.

Usher er tidens fremmeste eksponent for det mere kontante, poppede
udtryk. Det er nok det, du mindst kan lide, men der er nu mange gode
numre på de tre seneste plader.

Der er også de såkaldte neosoulnavne, blandt andre D'Angelo, Erykah
Badu, India Arie og Jill Scott. Med undtagelse af enkelte højdepunkter
bliver det let lidt kedeligt, synes jeg.

Og igen - jeg fokuserer på det nyere.

> Ifølge wikipedia er R&B dårligt nok en selvstændig genre - men sådan
> er der jo så meget

Det er jo altid svært med genrebetegnelser. Men du har i din lytning
allerede fat en god bredde - fra det poppede og polerede til det mere
rå og akustiske.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : iSteen

Dato : 26-05-07 10:27

On 25 Maj, 20:30, "Peter Brandt Nielsen"
> [...]
> Badu, India Arie og Jill Scott. Med undtagelse af enkelte højdepunkter
> bliver det let lidt kedeligt, synes jeg.

Yes, jeg er allerede blevet vild med Erykah Badu, så mellem en stribe
mainstream skiver, har jeg lokaliseret enkelte perler som fxm Erykah,
Macy Gray, Angie Stone, Cee-Lo (som samtidigt ekselerer i diverse
andre stilarter), Jill Scott, Prince (ja, utroligt, jeg er blevet helt
hooked på Prince's 3121), Rihanna - og så har Ray Charles lavet en
skive ved navn Genius and Friends, som er ganske fin