/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Køleproblemer volvo MD 5A
Fra : Lars


Dato : 25-05-07 16:55

Hej gruppe.
Vi har i år massive problemer med køling på vores volvoo MD 5A

Sidste år (vores første år med båden) kølede motoren fint. Den er blevet
vinterordnet med glykol, ny impeller osv.
Vi har desuden skiftet termostaten samt skiftet ventilen ved sejldrevet.
Når ventilen pilles af, så står der en stråle på ca 15 cm. ind gennem
indtaget, det er vel ok?

Men motoren køler stadig ikke nok - og løber varm efter 15 - 20 min.
Er der nogen her i gruppen der har gode råd?

Lars



 
 
Lars (26-05-2007)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 26-05-07 14:26

> Hej gruppe.
> Vi har i år massive problemer med køling på vores volvoo MD 5A

Hej alle.
I min almindelige desperation over, at der ikke var nogle geniale løsninger
fra gruppen tog jeg ned til båden igen i dag.
Jeg forsøgte at gå meget systematisk frem!
Først afmonterede jeg slangen før pumpen. Smed slangen ned i en spand vand
og startede motoren - den gav alt for lidt vand, så det er altså ikke
saltvandsindteget i drevet det er galt med!
Herefter afmonterede jeg "igen" termostathuset og medfølgende rør, alt blev
renset igen.
Impelleren blev igen checket - her var heller ingen problemer.
Jeg afmonterede slangen fra antihæverten lige inden motoren - her kom
bestemt ikke meget vand ud!
Antihæverten blev adskilt. I min forårsklargøring havde jeg antihæverten
adskilt, men kun den øverste del for at checke den lille pakning.
Nu blev det hele adskilt og det viste sig at det ene rør var stoppet!
Da jeg fik skidtet kradtet ud med en skruetrækker viste det sig, at der sad
2 afbrækkede vinger fra en impeller!!!!
Da vi overtog båden sidste år var impelleren komplet og da jeg skiftede den
i foråret manglede der ingen vinger på den gamle.
Så det er altså en gammel skade. Impellervingerne har tilsyneladende
langsomt bevæget sig gennem systemet - og så heldigvis blevet fanget i
antihæverten.

Da det hele var samlet igen kølede motoren helt perfekt

Fra nu af, er adskillelse at antihæverten et fast punkt på
forårsklargøringen.

Lars



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste