/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Måling af motoreffekt???
Fra : Niels Mølgaard Peder~


Dato : 24-05-07 12:03

Hej alle

Jeg står med et mindre problem ang. måling af effekt på en 25år gammel
2-taktsmotor monteret på en dykkerbåd med aluskrog.

Vi skal have skiftet motoren, men pga nye regler skal det være en
4-takts, der - hvis den skal have samme nominelle effekt, 110hk,
bliver tungere end den gamle - og derved overskrider vi (selvfølgelig)
den tilladelige vægt på traileren.

Det er der nogle, der hænger sig voldsomt meget i.

Jeg og andre har dog en kraftig formodning om, at vores gamle motor
kun yder 70-80hk og at det derfor er tilstrækkeligt at få monteret en
90hk motor. Da motorerne idag slides i langt mindre grad end tidligere
vil den nye kunne holde effekten, så vi ikke, når den bliver slidt,
vil ryge endnu længere ned i ydelse og mangle kræfter til at komme op
at plane.

Er der nogle, der ved, hvordan vi kan måle os frem til, hvad sådan en
fætter yder? Jeg har tænkt på at pille skruen af og så få lavet en
måling hos...?

Håber nogen kan hjælpe

VH Niels


 
 
ena (24-05-2007)
Kommentar
Fra : ena


Dato : 24-05-07 16:04

Frem til 1982 blev effekten opgivet på krumtapaksel - efter på
propelleraksel så det afhænger af hvor gammel din bådmotor er.
"Niels Mølgaard Pedersen (slet 1IA5Q)" <nmp@1IA5Qbusiness.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:11800049150.571083562199533@dtext.news.tele.dk...
> Hej alle
>
> Jeg står med et mindre problem ang. måling af effekt på en 25år gammel
> 2-taktsmotor monteret på en dykkerbåd med aluskrog.
>
> Vi skal have skiftet motoren, men pga nye regler skal det være en
> 4-takts, der - hvis den skal have samme nominelle effekt, 110hk,
> bliver tungere end den gamle - og derved overskrider vi (selvfølgelig)
> den tilladelige vægt på traileren.
>
> Det er der nogle, der hænger sig voldsomt meget i.
>
> Jeg og andre har dog en kraftig formodning om, at vores gamle motor
> kun yder 70-80hk og at det derfor er tilstrækkeligt at få monteret en
> 90hk motor. Da motorerne idag slides i langt mindre grad end tidligere
> vil den nye kunne holde effekten, så vi ikke, når den bliver slidt,
> vil ryge endnu længere ned i ydelse og mangle kræfter til at komme op
> at plane.
>
> Er der nogle, der ved, hvordan vi kan måle os frem til, hvad sådan en
> fætter yder? Jeg har tænkt på at pille skruen af og så få lavet en
> måling hos...?
>
> Håber nogen kan hjælpe
>
> VH Niels
>



Varly Fich Jespersen (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Varly Fich Jespersen


Dato : 24-05-07 22:29

Køb en 90 hk Evinrude e-tec totakt maskine.
"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse
news:4655a97f$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Frem til 1982 blev effekten opgivet på krumtapaksel - efter på
> propelleraksel så det afhænger af hvor gammel din bådmotor er.
> "Niels Mølgaard Pedersen (slet 1IA5Q)" <nmp@1IA5Qbusiness.tele.dk> skrev i
> en meddelelse news:11800049150.571083562199533@dtext.news.tele.dk...
>> Hej alle
>>
>> Jeg står med et mindre problem ang. måling af effekt på en 25år gammel
>> 2-taktsmotor monteret på en dykkerbåd med aluskrog.
>>
>> Vi skal have skiftet motoren, men pga nye regler skal det være en
>> 4-takts, der - hvis den skal have samme nominelle effekt, 110hk,
>> bliver tungere end den gamle - og derved overskrider vi (selvfølgelig)
>> den tilladelige vægt på traileren.
>>
>> Det er der nogle, der hænger sig voldsomt meget i.
>>
>> Jeg og andre har dog en kraftig formodning om, at vores gamle motor
>> kun yder 70-80hk og at det derfor er tilstrækkeligt at få monteret en
>> 90hk motor. Da motorerne idag slides i langt mindre grad end tidligere
>> vil den nye kunne holde effekten, så vi ikke, når den bliver slidt,
>> vil ryge endnu længere ned i ydelse og mangle kræfter til at komme op
>> at plane.
>>
>> Er der nogle, der ved, hvordan vi kan måle os frem til, hvad sådan en
>> fætter yder? Jeg har tænkt på at pille skruen af og så få lavet en
>> måling hos...?
>>
>> Håber nogen kan hjælpe
>>
>> VH Niels
>>
>
>



Leon Hulstroem (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 24-05-07 22:46


"Varly Fich Jespersen" <varly@ny-post.dk> skrev i en meddelelse
news:465603b0$0$52172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Køb en 90 hk Evinrude e-tec totakt maskine.

Tohatsu 90 TLDI... sammenlígn vægten

-Leon



Ivar (27-05-2007)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 27-05-07 12:23

Varly Fich Jespersen skrev:

> Køb en 90 hk Evinrude e-tec totakt maskine.

Det hjælper ikke meget, hvis de skal bruge en firtakts.
(Husk at skrive under det du sarer på og slet reten)


Ivar magnusson

--
Lidt sjov: http://lexinfo.dk/detandet.html

Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/



Harding E. Larsen (25-05-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 25-05-07 17:14

Hej Niels,

Måling af motoreffekt er normalt ikke "et mindre problem".
Denne kontrol udføres ofte i forbindelse med
produktionsforsøgene med en ny motortype på fabrikken. Prøven
går i almindelighed kun ud på at konstatere, at motoren udvikler
den normale og maksimale effekt, den er bygget til, samt
forbruget af brændstof, kølevand og smøreolie ikke overstiger de
forventede værdier.
Efter DIF´s normer skal motoren kunne yde den normale hentekraft
ved varighedsprøven på mindst 2 timer og den skal straks
herefter kunne udvikle den maksimale hestekraft i en halv time
uden væsentlig nedgang i omdrejningstal eller forbrændingens
fuldstændighed. normalt vil den maksimale ydelse være mindst 20%
større end den normale. Den angivne normalydelse skal gælde ved
en lufttemperatur på 20 gr. C og et tryk på 1 ata (735,5 mm HG).
Motoreffekten måles afhængig af ydelsen med enten mekanisk
bremse, vandbremse luftbremse ellerelektrisk afbremsning.
Der er kun ganske få firmaer der kan udføre denne prøve.

Mvh/Harding

Niels Mølgaard Pedersen <nmp@1IA5Qbusiness.tele.dk> (slet 1IA5Q)
skrev:
>Hej alle
>
>Jeg står med et mindre problem
>ang. måling af effekt på en 25år gammel
>2-taktsmotor monteret på en
>dykkerbåd med aluskrog.
>
>Vi skal have skiftet motoren, men
>pga nye regler skal det være en
>4-takts, der - hvis den skal have
>samme nominelle effekt, 110hk,
>bliver tungere end den gamle - og
>derved overskrider vi
>(selvfølgelig)
>den tilladelige vægt på traileren.
>
>Det er der nogle, der hænger sig
>voldsomt meget i.
>
>Jeg og andre har dog en kraftig
>formodning om, at vores gamle motor
>kun yder 70-80hk og at det derfor
>er tilstrækkeligt at få monteret en
>90hk motor. Da motorerne idag
>slides i langt mindre grad end tidligere
>vil den nye kunne holde effekten,
>så vi ikke, når den bliver slidt,
>vil ryge endnu længere ned i
>ydelse og mangle kræfter til at komme op
>at plane.
>
>Er der nogle, der ved, hvordan vi
>kan måle os frem til, hvad sådan en
>fætter yder? Jeg har tænkt på at
>pille skruen af og så få lavet en
>måling hos...?
>
>Håber nogen kan hjælpe
>
>VH Niels



... (27-05-2007)
Kommentar
Fra : ...


Dato : 27-05-07 14:29

Du ska have fat i nogen, med en motorbremse, du kan prøve på.
Der er en del traktorforhandlere der har sådan en. De bruges f.eks. i
forbindelse med montering af turbo, eller anden motorjustering.
Der må også være andre der har sådan en.......

MEN.........
Det er da lidt utroligt, hvis ikke din motorforhandler, vil hjælpe dig med
at finde en løsning....
Det simpleste vil jo være at prøve med en 90 HK, og hvis det virker, så
køber i bare den.
Mit gæt vil være, at de sidste 20 hk, ikke betyder det store....


"Niels Mølgaard Pedersen (slet 1IA5Q)" <nmp@1IA5Qbusiness.tele.dk> skrev i
meddelelsen news:11800049150.571083562199533@dtext.news.tele.dk...
> Hej alle
>
> Jeg står med et mindre problem ang. måling af effekt på en 25år gammel
> 2-taktsmotor monteret på en dykkerbåd med aluskrog.
>
> Vi skal have skiftet motoren, men pga nye regler skal det være en
> 4-takts, der - hvis den skal have samme nominelle effekt, 110hk,
> bliver tungere end den gamle - og derved overskrider vi (selvfølgelig)
> den tilladelige vægt på traileren.
>
> Det er der nogle, der hænger sig voldsomt meget i.
>
> Jeg og andre har dog en kraftig formodning om, at vores gamle motor
> kun yder 70-80hk og at det derfor er tilstrækkeligt at få monteret en
> 90hk motor. Da motorerne idag slides i langt mindre grad end tidligere
> vil den nye kunne holde effekten, så vi ikke, når den bliver slidt,
> vil ryge endnu længere ned i ydelse og mangle kræfter til at komme op
> at plane.
>
> Er der nogle, der ved, hvordan vi kan måle os frem til, hvad sådan en
> fætter yder? Jeg har tænkt på at pille skruen af og så få lavet en
> måling hos...?
>
> Håber nogen kan hjælpe
>
> VH Niels
>


Jonas Lüttichau (27-05-2007)
Kommentar
Fra : Jonas Lüttichau


Dato : 27-05-07 15:15

Hej,

On 24 Maj, 13:03, Niels Mølgaard Pedersen <n...@1IA5Qbusiness.tele.dk>
(slet 1IA5Q) wrote:
> Da motorerne idag slides i langt mindre grad end tidligere
> vil den nye kunne holde effekten, så vi ikke, når den bliver slidt,
> vil ryge endnu længere ned i ydelse og mangle kræfter til at komme op
> at plane.

Er det rigtigt at nye motorer slides mindre over tid end motorer af
ældre design eller konstruktion? Hvor ny skal motoren være for at
undgå denne reduktion af ydeævne? Hvor stor vil reduktionen af ydeævne
være hvis man sammenligner en motor af gammelt design/konstruktion i
forhold til en ny? Er der forskel på 2-takt, 4-takt, 2-taks efi?

Mvh
Jonas



Ivar (27-05-2007)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 27-05-07 15:44

Jonas Lüttichau skrev:

> Er det rigtigt at nye motorer slides mindre over tid end motorer af
> ældre design eller konstruktion?

Det tror jeg ikke man kan sige noget generelt om. Slidstyrke er
afhængig af mange ting. Hvis blot en enkelt ting er uheldig designet,
kan levetiden være reduceret.


Ivar Magnusson

--
Lidt sjov: http://lexinfo.dk/detandet.html

Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste