Kæde, Ukendt type.
Fra : Michael Dahlberg

Dato : 21-05-07 16:17

Nu er jeg på den.
Knægten har en kinøjser-crosser, og kæden er knækket (i samle-led). Kæden er
de sidste ganke han har kørt på den, faldet af igen og igen.. Der er MEGET
sideslør i kæden, og jeg vil gerne skaffe en ny, men nu er problemet , at
jeg ikke har en pind forstand på kæder, (Kører selv BMW), Der er ingen
mærker , tal, eller andet indgraveret i kæden. Jeg har naturligvis både
skydelærer, målebånd, og andet, men hvilke mål er nødvendige? Hvordan finder
jeg ud af, hvad jeg skal bestille hos f.eks Louis.de?

På forhånd tak.

(Måske kan det slet ikke svare sig til sådan en "maskine", skal jeg hellere
tage den gamle kæde med til den lokale MC-pucher, og bede om en magen til?)

Venlig hilsen

Michael Dahlberg
(BMW K75C)
Og
Frederik
(Kinøjsercrosser)

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-07 16:33

Michael Dahlberg skrev:
> [...]
> tage den gamle kæde med til den lokale MC-pucher, og bede om en magen til?)

Du kan finde svaret på http://www.kinojserklubben.dk/ under Tips og
vejledninger.
Hvad er det for en Kineser, han kører på?

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 21-05-07 20:10

"Dadyw" <"wassar <at> skrev i en meddelelse

> Du kan finde svaret på http://www.kinojserklubben.dk/ under Tips og
> vejledninger.
> Hvad er det for en Kineser, han kører på?

Tak for forsøget, nu må jeg se om det duer.
Det er en Postordre-ting.
Købt for lidt over et år siden. Ingen Mærke eller andet.
I manualen(8 sider A6, fotokopieret), står at motoren er en 70 ccm
OEM-mitsubishi.
Den er købt som legetøj, og det er det argeste møj, jeg nogensinde har smidt
penge ud til..
Foreste kædehjul "vrikker" på akslen. Alting falder af, og støbegodset er
revnet.
Det eneste der egentlig er godt, er at motoren har en ualmindelig fin gang,
og trækker jævny og fint.

Michael

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-07 06:35

Michael Dahlberg skrev:
> [...]
> revnet.
> Det eneste der egentlig er godt, er at motoren har en ualmindelig fin gang,

Ok - så forstår jeg det bedre. Jeg kender ikke den lille maskine, men
kører selv på en kinersermc. Det er en Regal Raptor 250cc med
vandkøling. Den har kørt 7.000 km nu, og jeg har ikke haft problemer med
den. Men nogle af de første kinesermc'er var noget værre møg.

Fra : Armand

Dato : 22-05-07 23:16

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> ....................... Jeg har naturligvis både skydelærer, målebånd, og
> andet, men hvilke mål er nødvendige? Hvordan finder jeg ud af, hvad jeg
> skal bestille hos f.eks Louis.de?

Kædestørrelsen er i grunden stadig i tommer (akkurat som fælgdimensioner),
bortset fra den detalje at japanerne har omregnet dem til andre normer, men
her it goes:
Afstanden mellem nitterne (=ledlængden) i tommer hhv. indvendig bredde af de
smalleste led i tommer - Derefter omregnes begge mål til ottendedele tommer
uanset om det bliver et helt tal - Fjern slutteligt /8 og brug de resterende
tal á et ciffer for første mål og to ciffre for sidste mål!
En meget almindelig motorcykelkæde er en 5/8 x 3/8 som omregnet til japansk
norm bliver en 5-30 => 530'er kæde. En 5/8 x 5/16 bliver til sammenligning
til 525 (á 5/16 2,5 ottendedele).
Din dimension er givetvis meget mindre, men definitionen er den samme - Ud
og mål!

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 23-05-07 16:07

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sammenligning til 525 (á 5/16 2,5 ottendedele).
> Din dimension er givetvis meget mindre, men definitionen er den samme - Ud

Nu har jeg været ude med måleren. Jeg får afstand mellem led 1/2 tomme og
indvendig bredde af smalt led til 1/4 tomme altså 1/2 x 1/4. Lyder det som
noget der findes?
Hedder den så 420 på Japansk?

Har jeg opfattet det rigtigt?

Michael

Fra : Armand

Dato : 24-05-07 17:54

> [...]
> indvendig bredde af smalt led til 1/4 tomme altså 1/2 x 1/4. Lyder det som

Jup!
Og 420 er en ganske gængs størrelse som kan bestilles etvert sted!

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 26-05-07 01:46

> [...]
>

> Jup!
> Og 420 er en ganske gængs størrelse som kan bestilles etvert sted!

Tusinde tak. Den lokale K.B. i Skive) havde en 420 på lager.
Den passer!
Jet takker og sønnike bukker, nu kan hans legetøj nogle timer igen.

Michael