"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:465231b6$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
> Casper wrote:
>>> At en bil bremser bedre end en MC? Det ved de fleste vel?
>>
>> Det kommer an på forholdene, på lige tør vej med varme dæk vil jeg
>> gerne se den bil der stopper hurtigere end en MC.
>>
> Der er ikke så meget at rafle om!
> Sammenligner du den absolut hurtigste tid på jyllandsringen for
> superbikes,
> så er den 1.13,08
> mens DTC-bilerne gør det på 1.11.30 - taget ud fra de sidste tider via
> DTC's
> officielle hjemmeside.
> ( Casper Elgaard- BMW 320)
> Du ka være helt sikker på, at det ikke er på accelerationen, bilernen
> vinder
> over MC'erne, så er der kun bremserne og farten gennem sving.
> Jeg har også tidligere læst en test i et gammelt motorblad, hvor forsøget
> blev gjort mellem bil og Mc.
> Bilen vandt på at kunne bremse senere og hårdere. Mc-køreren mente helt
> sikkert, at han var hurtigst i acceration og på topfart.
>
> På en teknisk sværere bane som Ring Djursland vil forskellen være endnu
> mere
> markant, og tager man så superkarts'ene med så nakker de bilerne med
> næsten
> 6 sekunder pr omgang på Ring Djursland. nok 8-10 sekunder hurtigere end
> 1000
> ccm MCerne
De er altså vilde
>
> Man kan argumentere om en eller anden Mc versus en eller anden mormorbil,
> men man kan jo så også gå den anden vej. Der er rigeligt med gamle MC'er,
> der bremser hurtigst ved at smide den i gruset
>
> Skal man sammenligne må det være det bedste mod det bedste. En anden årsag
> skal også ses i, at moderne biler i et eller andet omfang designes, så der
> er opstår negativ opdrift. altså faconen på slæden presser bilen mod
> vejen.
> Det er især sportsvognene, der specifikt designes på den måde. Det kan man
> kun i begrænset opfang gøre på en MC.
>
topgear havde en lille test mellem en "bil" og en mc.
http://www.youtube.com/watch?v=WaWoo82zNUA
mvh
Bendt