hængeplanter til udvendig brug
Fra : Armand

Dato : 25-05-07 19:04

Jeg er kommet på at altankasser med hængeplanter kan udgøre den visuelle
barriere som vi aldrig har fået lavet på vores hævede (á 85 cm) terrasse;
men en søgning på emnet har ikke gjort mig klogere.
Der må være mange alternativer, så kan jeg lokke navne i flæng ud af
almenviddet?

En anden detalje er om det er for sent at så selv, eller der skal
udplantnings-planter til og hvorvidt der tales om flerårige planter!?

På forhånd tak!

--
Armand.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-05-07 19:13

"Armand" <kim-armand@mail.dk> writes:

> [...]
>
> En anden detalje er om det er for sent at så selv, eller der skal
> udplantnings-planter til og hvorvidt der tales om flerårige planter!?

Mine klare favoritter er tyrolerpelargonier eller hængepetunier.

Jeg ved ikke om du kan nå at så selv, men de kan tit fås ret billigt.
Egentlig er det ikke flerårige planter, men jeg har selv en
hængepetunia fra sidste år, som er liiige ved at åbne de første
blomster. Da den havde overlevet indtil midt i januar, klippede jeg
den ned og satte den ind i vores skur, der normalt holder omkring 4
grader når det er koldest. I slutningen af februar tog jeg den ud igen
og nu blomstrer den altså.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Armand

Dato : 25-05-07 21:59

> Mine klare favoritter er tyrolerpelargonier eller hængepetunier.

Umiddelbart ser de ikke så vandfalds-agtige ud som min indre havearkitekt
havde forestillet sig - Det er jo mit håb at de kan gøre det ud for et mere
end ½-meter højt (langt?) hænge-hegn omkring terrassen!

> Jeg ved ikke om du kan nå at så selv, men de kan tit fås ret billigt.

OK!
Jeg har 8 meter altankasser at fylde, så i år må det så af nød blive
udplantnings' og næste år må jeg så bare være tidligere ude og så selv i
terrassekarmen til budgettets fordel!

> Egentlig er det ikke flerårige planter, men jeg har selv en
> hængepetunia fra sidste år, som er liiige ved at åbne de første
> blomster. Da den havde overlevet indtil midt i januar, ............

Det har vist været en meget mild vinter for den slags "overlevelser". Vores
altankasse-timian har også overlevet imod forventning

Endelig har jeg et spørgsmål til den hjerteranke, som min forudgående
søgning gav hit omkring: Jeg finder ingen billeder af den - Hvad er det
latinske navn (som må give flere hits end det danske)??

--
Armand.

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-05-07 10:54

In news:46574d0c$0$5013$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Armand <kim-armand@mail.dk> typed:

> [...]
> forudgående søgning gav hit omkring: Jeg finder ingen billeder af
> den - Hvad er det latinske navn (som må give flere hits end det

Hjerteranke hedder på latin Ceropégia Woodii.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-05-07 21:56

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men en søgning på emnet har ikke gjort mig klogere.
> Der må være mange alternativer, så kan jeg lokke navne i flæng ud af

Hængelobelia, diverse 'puder', Vedbend, Hængepelargonia og vistnok
også -Begonia, der er masser.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 25-05-07 22:22

> Hængelobelia, diverse 'puder', Vedbend, Hængepelargonia og vistnok
> også -Begonia, der er masser.

A la latinum for google-image research, please.

--
Armand.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-05-07 00:39

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev

> A la latinum for google-image research, please.

Vedbend kender du, fås i alle str. og farver næsten.

De øvrige e r latinske navne undtagen Puder der hedder Aubrieta.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-05-07 07:29

> [...]
> men en søgning på emnet har ikke gjort mig klogere.
> Der må være mange alternativer, så kan jeg lokke navne i flæng ud af

F.eks. pengebladet fredløs, der er flerårig (og jo, du kan google billeder
på det danske navn).

Hilsen Inger