Sygdom i ferskentræ.
Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 24-05-07 16:52

½øjs@

Vi har et ferskentræ i kolonihaven. Der er noegt sygdom i det, nogle af
bladene ser ret mystiske ud, så jeg har postet et par billeder i
news:dk.binaer med samme subj. som her

Jeg er ikke lige verdens største botaniker, så er der nogle, der har et bud
på, hvad der kan være i vejen, og hvordan, man slipper af med det?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-05-07 18:12

On Thu, 24 May 2007 17:52:29 +0200, "/Ole \(6000\)" <x@xx.xxx> wrote:

> [...]
>
>Jeg er ikke lige verdens største botaniker, så er der nogle, der har et bud
>på, hvad der kan være i vejen, og hvordan, man slipper af med det?

Jeg har ikke set billedern (endnu), men det er helt sikkert
ferskenbladblæresyge. Det slipper du desværre kun af med ved at have
ferskentræet i drivhus eller tilsvarende.

Man kan dog få sorter som er ret resistente overfor sygdommen.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Anette

Dato : 24-05-07 21:12

Mads Lie Jensen wrote:
> Jeg har ikke set billedern (endnu), men det er helt sikkert
> ferskenbladblæresyge. Det slipper du desværre kun af med ved at have
> ferskentræet i drivhus eller tilsvarende.

Det ser det ud til at være. Ifølge
http://plante-doktor.dk/ferskenblaeresyge.htm
kan man, i de tidlige forårs/sommermåneder, begrænse udviklingen/skaderne
ved hurtigst muligt at fjerne de angrebne blade.

/ Anette

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 24-05-07 21:51

"Anette" <abc@def.es> wrote in message

> [...]
> kan man, i de tidlige forårs/sommermåneder, begrænse udviklingen/skaderne
> ved hurtigst muligt at fjerne de angrebne blade.

Mange tak for hurtigt svar. Vi vil plukke alle angrebne blade af med det
samme, ok, jeg venter nok lige til i morgen

/Ole