Fugesand?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-05-07 09:14

Min bedre halvdel er træt af at fjerne ukrudt mellem stenene på vores måske
20 år gamle terasse, så jeg sagde "Fugesand!" - men lidt søgning giver
resultater som dette:

http://www.dansand.dk/index.asp?id=2814

hvoraf det fremgår at det virker bedst på nye sten og at der skal renses en
5 cm. ned, hvilket er umuligt hér da stenene ligger tæt.

Hvad gør man?
Hans

Fra : plykkegaard@gmail.co~

Dato : 24-05-07 09:53

Hans Paulin wrote:
> Min bedre halvdel er træt af at fjerne ukrudt mellem stenene på vores måske
> 20 år gamle terasse, så jeg sagde "Fugesand!"

Tjo umiddelbart ser det da pænt ud når man er færdig, men problemet
kommer igen året efter
Jeg havde alle stenene oppe og fjernede rødde mv under stenene

> Hvad gør man?

1) Brug en gasbrænder
2) Omlæg stenene + nyt sand + dug under stenene + fugesand - og brug
grasbrænder efterfølgende
3) Roundup og gasbrænder efterfølgende

- Peter

PS fugesandet er fremragende til at "rense" overfladen på stenene -
det holder faktisk i rimelig lang tid og forhold så mange midler

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-05-07 10:16

plykkegaard@gmail.com skrev:

> Tjo umiddelbart ser det da pænt ud når man er færdig, men problemet
> kommer igen året efter
> Jeg havde alle stenene oppe og fjernede rødde mv under stenene

Okay!

Dét er nok mere end vi orker

> 1) Brug en gasbrænder
> 2) Omlæg stenene + nyt sand + dug under stenene + fugesand - og brug
> grasbrænder efterfølgende
> 3) Roundup og gasbrænder efterfølgende

Lyder som et probat middel!

> PS fugesandet er fremragende til at "rense" overfladen på stenene -
> det holder faktisk i rimelig lang tid og forhold så mange midler

Okay

Vi har overvejet strandsand
Hans

Fra : Leonard

Dato : 24-05-07 10:07

On Thu, 24 May 2007 10:13:43 +0200, Hans Paulin (6310) wrote:

> Hvad gør man?

Ukrudt imellem fliser kommer for den største del oppefra, dvs frø, der
sår sig selv i fugerne. Ved at feje fliserne jævnligt undgår man at
frøene når at få fat og de få, der alligevel når at skyde kan man med
fordel svitse med en lille gasbrænder.

Fugesand, ukrudtsdug osv har jeg ingen fidus til.

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:16 sælges

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-05-07 10:17

Leonard skrev:

> de få, der alligevel når at skyde kan man med
> fordel svitse med en lille gasbrænder.

Fruen er ikke til gasbrænder
Hans

Fra : Leonard

Dato : 24-05-07 10:21

On Thu, 24 May 2007 11:17:03 +0200, Hans Paulin (6310) wrote:

> Fruen er ikke til gasbrænder

Heller ikke en lille model "spadserestok"?
Jeg gider heller ikke slæbe rundt på det store tunge udstyr, men den
lille er så handy, at jeg er blevet helt glad for den.
Ellers må hun bare feje noget oftere.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-05-07 10:26

Leonard skrev:

> Heller ikke en lille model "spadserestok"?

Det er for at undgå at riste alt muligt kravl.

> Jeg gider heller ikke slæbe rundt på det store tunge udstyr, men den
> lille er så handy, at jeg er blevet helt glad for den.

> Ellers må hun bare feje noget oftere.

Dét blir enden på det
Hans

Fra : Kåre

Dato : 24-05-07 10:23

> [...]
> fordel svitse med en lille gasbrænder.
>
> Fugesand, ukrudtsdug osv har jeg ingen fidus til.

Hvorfor ikke?
Jeg har anlagt en terasse hvor jeg har brugt fugesand. Den er godt nok kun
et år gammel, men der vokser absolut intet i fugerne. Jeg har tidligere
anlagt ny terasse bare med almindelig sand i fugerne, og her groede ukrudtet
lystigt efter et år.

Ja ukrudt kommer ovenfra. Derfor har jeg mest fidus til fugesand.
At du ikke lige kan komme 5 cm ned mellem fugerne, fordi det ikke er en
nyanlagt terasse betyder nok bare et det ikke er helt optimalt, men jeg tror
stadig du kan have nytte hvis du kan komme et par cm ned.

mvh
Kåre

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-05-07 10:25

Kåre skrev:

> men jeg tror stadig du kan have nytte hvis du kan komme et par cm ned.

Selv dét kniber de fleste steder.
Hans

Fra : Leonard

Dato : 24-05-07 10:53

On Thu, 24 May 2007 11:22:39 +0200, Kåre wrote:

> Hvorfor ikke?

Fordi det bare udsætter pinen. Fugesandet gror der måske ikke noget i,
men efterhånden kommer der alligevel jord ind på fliserne og ned i
fugerne.
Jeg tror bare mere på at holde rent og feje jævnligt.
Jeg anlægger snart 400 kvm fliseareal og det bliver så stort, at jeg
alle steder kan køre over det med min store fejemaskine, så det bliver
ikke noget problem at feje det hver 14. dag eller hvorofte jeg nu synes.

Fra : Kåre

Dato : 24-05-07 11:40

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> alle steder kan køre over det med min store fejemaskine, så det bliver
> ikke noget problem at feje det hver 14. dag eller hvorofte jeg nu synes.

Jo, men nu er det ikke alle der har en fejemaskine...

Fugesand udsætter pinen, ja. det er jo lige netop det det går ud på!
Og ja, der kommer lidt jord og sand ind på fliserne også. Men fejer man en
gang imellem, og fylder op med nyt fugesand, så er det stadig meget brgænset
hvad der vokser i fugerne.
Jeg vil ikke afvise at der kan dukke en lille grøn tingest op en gang
imellem, men kan man holde 90 procent grønt væk, så er dman rigtig godt
hjulpet.

Kåre

Fra : Leonard

Dato : 24-05-07 17:39

On Thu, 24 May 2007 12:40:23 +0200, Kåre wrote:

> Jo, men nu er det ikke alle der har en fejemaskine...

Næh, men du spurgte, hvorfor jeg ikke havde fidus til det, og jeg
svarede
Vi er heldigvis forskellige og har forskellige behov og fortrukne
metoder osv.

Fra : Martin Petersen

Dato : 24-05-07 15:34

> [...]
>
> hvoraf det fremgår at det virker bedst på nye sten og at der skal renses
> en 5 cm. ned, hvilket er umuligt hér da stenene ligger tæt.

Et godt link: http://www.belaegningsfraktionen.dk/publika.html

- Martin

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-05-07 22:51

Martin Petersen skrev:

> Et godt link: http://www.belaegningsfraktionen.dk/publika.html

Er videresendt til fruen
Hans

Fra : Birgitte Sembach Lau~

Dato : 24-05-07 23:07

Vi spoolede alt sandet og ukrudet væk med en højtrygsrenser sidste år (pas
på med vinkelen på strålen så der ikke spooles mere væk end sandet mellem
fugerne) og derefter fyldte vi fugerne op med basisk fugesand.

Det virker super.

Hilsen Birgitte

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-05-07 23:10

Birgitte Sembach Lauridsen skrev:

> [...]
> (pas på med vinkelen på strålen så der ikke spooles mere væk end
> sandet mellem fugerne) og derefter fyldte vi fugerne op med basisk

Videresendt til fruen (så ka jeg endelig få mig en højtryksrenser )
Hans