højtaler ledning trukket udvendigt på hus?~
Fra : Ukendt

Dato : 24-05-07 07:38

Hej,

Det klasiske problem med at højtalerne står det ene sted og hifi anlægget
står laaangt væk i stuen. Til og med er der vindues partier fra gulv til
loft der forceres på vejen. Det optimale ville være at bore et hul i gennem
muren og trække kablerne udvendigt på huset... men så er der jo regn, sne,
frost og slud...

Men kan højtaler kabler ( af mellem kvalitet fra hifi klubben) overhovet
tåle det? Og hvis ja, er der nogen kabl typer der er særligt velegnet eller
andet man skal passe på?

Anders

Fra : Mr. D

Dato : 24-05-07 07:53

Hvad med loftet?

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-07 07:58

> Hvad med loftet?

Kan ikke lade sig gøre,

Anders

Fra : el_serpiente

Dato : 24-05-07 08:01

On 24 Maj, 08:57, "Anders" <XXX> wrote:

> Kan ikke lade sig gøre,
>
> Anders

Jeg ville nok vælge at føre HT kablet inden i et flexrør evt. af denne
type:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6211&n=10&KundeID=

Jacob

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-05-07 10:30

"el_serpiente" <jjensen@phys.au.dk> wrote in message

> Kan ikke lade sig gøre,
>
> Anders

Jeg ville nok vælge at føre HT kablet inden i et flexrør evt. af denne
type:

Dur ikke, kan ikke tåle UV lys.. Så skal røret være sort i det mindste

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 24-05-07 15:00

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
> type:
>
> Dur ikke, kan ikke tåle UV lys.. Så skal røret være sort i det mindste

nu tror jeg ikke der kommer meget lys ind i hulmuren på et hus...
jeg er sikker på det var det "el_serpiente" mente med flex-rør...

Rasmus

Fra : Max

Dato : 24-05-07 08:31

Hej Anders

> Men kan højtaler kabler ( af mellem kvalitet fra hifi klubben)
> overhovet tåle det? Og hvis ja, er der nogen kabl typer der er
> særligt velegnet eller andet man skal passe på?

Almindelige plastisolerede ledninger kan uden problemer monteres
udendørs, jeg har nogle der er over 25 år gamle derude uden problemer.

--
Mvh Max

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 24-05-07 15:04

Max wrote:
> Hej Anders

> Almindelige plastisolerede ledninger kan uden problemer monteres
> udendørs, jeg har nogle der er over 25 år gamle derude uden problemer.

hmm... det er nu altså en sandhed med modifikationer... især hvis kablet
kommer til at sidde et sted med masser af sol...
sidder det altid i skygge er det en anden snak...
"almindelige" kabler har normalt en isolering af PVC, hvilket ikke er
UV-bestandigt... så sidder sådan et kabel i sollys vil isoleringen blive
nedbrudt... er isoleringen der i mod lavet af PE kan det sagtens holde til
at sidde udendørs... PE bliver ikke nedbrudt af solens UV stråler...

Rasmus

Fra : Karsten H.

Dato : 24-05-07 16:22

Rasmus M. Jensen wrote:

> [...]
> nedbrudt... er isoleringen der i mod lavet af PE kan det sagtens holde til
> at sidde udendørs... PE bliver ikke nedbrudt af solens UV stråler...

Altså, 2,5# til kr. 129,- for 25 m. hos både jem&f... og HN, så er der vel
råd til at skifte det tid efter anden - altså hvis isolationen skulle
nedbrydes så kobberet irrer.

Jeg har i øvrigt brugt præcis det samme kabel som antenneledning til
HF-antenner uden problemer - og også som højttalerkabel.

Men selvfølfgelig, det kan da være, at super-duper, hifidejlig til alt for
mange penge og uden fordel til formålet ikke er slet så robust. Det er jo
også en måde at spilde penge på.

Nå, ikke mere religion. Vi skulle jo nødig udløse en intifada.
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 24-05-07 22:04

Karsten H. wrote:
> [...]
> robust. Det er jo også en måde at spilde penge på.
>
> Nå, ikke mere religion. Vi skulle jo nødig udløse en intifada.

jamen jeg er skam ikke kabel-fanatiker... udover at vælge et egnet kabel til
den opgave det nu skal løse...
derfor undres/ryster jeg lidt på hovedet af dit valg af kabel mellem antenne
og radio... det er da et helt åbentlyst sted at benytte coax kabel af så
mange grunde... har du regnet på mismatch mellem antenne og kabel og kabel
og radio?
EMC mæssigt er det også ret dårligt design og dit system bliver jo meget
mere følsom overfor udefrakommende støjkilder...

ovenstående syns jeg ikke har noget med kabel-religion at gøre... det er ren
og skær "fornuft"...
men om kablet er lavet af sølv fra himmalaya-bjergene eller månestøv
omviklet med lin-olie vædet kinesisk silke eller 98% ren kobber med plastic
kabbe er jeg ret ligeglad med... - det er nemlig religion...

Rasmus

Fra : Karsten H.

Dato : 24-05-07 22:37

Rasmus M. Jensen wrote:

> jamen jeg er skam ikke kabel-fanatiker... udover at vælge et egnet kabel
> til den opgave det nu skal løse...

....og lige, hvad jeg altid har advokeret for.

Fanatiker har jeg nu ikke anset dig for at være manglende fantasi?).

> [...]
> antenne og radio... det er da et helt åbentlyst sted at benytte coax
> kabel af så mange grunde... har du regnet på mismatch mellem antenne og

Nu er en antenne lidt mere end et stykke coaxkabel. F.eks. en antenne til
3,7 MHz kan bestå i en dipol, hvor elementet - altså ledningen er ca. 18,65
m. lang til hver sin side fra fødepunktet. Fra fødepunktet tilsluttes et
coaxkabel evt. med en balun 75/50 Ohm fra symetrisk til asymetrisk. Det er
denne ledning i dette teksempel, jeg referer til, og den er lavet af et
stykke HN eller jem&fu.. højttalerledning på 2,5#x2. De to ledere splittes
op til en på 2x18, 65. ...og så det vigtigste i denne tråd, isolationen
holder i flere år i det danske vejrlig, ganske givet også brugt som
højttalerledning

> [...]
> omviklet med lin-olie vædet kinesisk silke eller 98% ren kobber med
> plastic kabbe er jeg ret ligeglad med... - det er nemlig religion...

Så har du alligevel "fattet" de difinitioner, nogle af os har gentaget
utallige gange.

> --
> mvh
> Rasmus
Karsten H. (7870) = OZ1GB

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 24-05-07 22:45

Karsten H. wrote:

> [...]
> vigtigste i denne tråd, isolationen holder i flere år i det danske
> vejrlig, ganske givet også brugt som højttalerledning

huh... jeg håber da ikke coax'en virker som antenne... nej... ved godt hvad
du mener...
ok... jeg misforstod dog så... jeg opfattede det ikke som at det var selve
antennen du havde lavet med HN kablet...

ja ja da...

Rasmus

Fra : Karsten H.

Dato : 24-05-07 22:53

Rasmus M. Jensen wrote:
> Karsten H. wrote:
>
> --
> mvh
> Rasmus

I øvrigt er denne NG en markeds-NG, så vi må hellere stoppe skydningen. Jeg
køber alligevel antenne- højttaler og stærksstrømskabler andre og flere
forskellige steder.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 26-05-07 23:37

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> huh... jeg håber da ikke coax'en virker som antenne... nej... ved godt
> hvad du mener...

En coax hvor strømpen ikke er jordet er da en glimragende antenne.

--
mvh Uffe

Fra : Karsten H.

Dato : 27-05-07 00:01

Uffe Bærentsen wrote:
> "Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> En coax hvor strømpen ikke er jordet er da en glimragende antenne.
>

> --
> mvh Uffe

Jamen så bruger du da bare det. Jeg vil stadig kalde det en luftkølet dummy
load.

Fra : Karsten H.

Dato : 24-05-07 22:42

Rasmus M. Jensen wrote:
> omviklet med lin-olie vædet kinesisk silke eller 98% ren kobber med
> plastic kabbe er jeg ret ligeglad med... - det er nemlig religion...

> [...]

Så er jeg ateist.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 24-05-07 22:47

Karsten H. wrote:

> Så er jeg ateist.

haha... også mig... kabel-ateist... eller nææ.. bare ateist...

Rasmus

Fra : Karsten H.

Dato : 25-05-07 09:02

Rasmus M. Jensen wrote:

> haha... også mig... kabel-ateist... eller nææ.. bare ateist...
>
> --
> mvh
> Rasmus

SSSSYYYHHH - ellers står der bare nogen og banker på din dør søndag
morgen.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-05-07 16:28

Rasmus M. Jensen wrote:

> [...]
> nedbrudt... er isoleringen der i mod lavet af PE kan det sagtens holde til
> at sidde udendørs... PE bliver ikke nedbrudt af solens UV stråler...

Plus - at bare _1_ enkelt dråbe vand, der trænger gennem et
mørnet/nedbrudt kabel vil være nok til at futte et udgangstrin af på en
forstærker.....

mvh. Erik Richrd

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-07 19:02

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev :

>Plus - at bare _1_ enkelt dråbe vand, der trænger gennem et
>mørnet/nedbrudt kabel vil være nok til at futte et udgangstrin af på en
>forstærker.....

Nahhhh.... det kan da vist kun være hvis bemeldte forstærker er en 25
kroners tingest "aus taiwan"

hint : vand's ledningsevne er nok noget ringere end du antyder ;)

--
Jan_stevns

Fra : Max

Dato : 24-05-07 20:48

Hej jan

> hint : vand's ledningsevne er nok noget ringere end du antyder ;)

Vand er jo faktisk en isolator :)

--
Mvh Max

Fra : Karsten H.

Dato : 24-05-07 22:17

Max wrote:
> Hej jan

> Vand er jo faktisk en isolator :)
>
> --
> Mvh Max

Hej Max

Siden hvornår?

Fra : Max

Dato : 24-05-07 22:55

Hej Karsten

> Siden hvornår?

Siden det blev dannet.

--
Mvh Max

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-05-07 09:09

Anders skriver:

> Men kan højtaler kabler ( af mellem kvalitet fra hifi klubben) overhovet
> tåle det? Og hvis ja, er der nogen kabl typer der er særligt velegnet eller
> andet man skal passe på?

Hvor tykt er dit nuværende kabel ?

Gummikabel 5x2,5mm2 kan fås, alternativt koster 50 meter 3x2,5mm2 498
kr, hos Harald-Nyborg og du kan trække seperate kabler til hver
højttaler. Det kan tåle at sidde udendørs længere tid end du kan tænke
dig til.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 24-05-07 11:21

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> [...]
> kr, hos Harald-Nyborg og du kan trække seperate kabler til hver
> højttaler. Det kan tåle at sidde udendørs længere tid end du kan tænke

Det vil også umiddelbart være mit bud.

--
mvh.
Kim Frederiksen

Alkohol i din rødvin, koffein i din kaff' - og smøgerne er fyldt med
tobak! Skal du ikk' ha' en livsforsikring? (Revoltage)

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 24-05-07 15:30

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
> kr, hos Harald-Nyborg og du kan trække seperate kabler til hver
> højttaler. Det kan tåle at sidde udendørs længere tid end du kan tænke

Gummikabel kan da sagtens mørne...
citat fra tilfældig el-hjemmeside (www.el4you.dk) "Ledningstypen er ikke
oliebestandig eller egnet til langvarig anvendelse i det fri."
læg især mærke til sidste del af sætningen...

det er vigtigt at købe det gummikabel der er oliebestandigt... citat fra
samme side: "Anvendes som tilledning til brugsgenstande i overensstemmelse
med SB afsnit 6:2001, hvor der er risiko for kortvarige påvirkninger fra
olie, benzin o.l. Ledningstypen er egnet til langvarig anvendelse i det
fri."

Rasmus

Fra : Karsten H.

Dato : 24-05-07 16:23

Rasmus M. Jensen wrote:

> [...]
> med SB afsnit 6:2001, hvor der er risiko for kortvarige påvirkninger fra
> olie, benzin o.l. Ledningstypen er egnet til langvarig anvendelse i det

Det skal være neoprengummi.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-05-07 11:29

> Det klasiske problem med at højtalerne står det ene sted og hifi

Hvad vil du købe, du poster i en markedsgruppe?

Claus

Fra : Leonard

Dato : 24-05-07 17:46

On Thu, 24 May 2007 12:29:23 +0200, Claus Tersgov wrote:

> Hvad vil du købe, du poster i en markedsgruppe?

Hvad vil du sælge, du poster i dk.fritid.hus-og-have ?

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:16 sælges

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-05-07 17:52

Leonard skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Hvad vil du sælge, du poster i dk.fritid.hus-og-have ?

Problemet er at det oprindelige indlæg var krydspostet til et
lille udvalg af forskellige grupper - både hvor det hører til og
i markedsgruppen, hvor det overhovedet ikke har noget, at
gøre......

Og så ryger svarene ud i de samme grupper, ;-((

Jan

Fra : Leonard

Dato : 24-05-07 18:06

On Thu, 24 May 2007 18:51:42 +0200, Jan Vestergaard wrote:

> [...]
> lille udvalg af forskellige grupper - både hvor det hører til og
> i markedsgruppen, hvor det overhovedet ikke har noget, at

Det ved jeg godt, det sker jo ret ofte, når folk tror de får bedre svar
ved at sprede spørgsmålet.
Problemet er så, at der sjældent sættes et FUT til den mest relevante
gruppe.

> Og så ryger svarene ud i de samme grupper, ;-((

Og det bliver de så ved med, helt uden at nogen gør noget.
Jeg sætter nu FUT til dk.admin, da det vist er der denne slags indlæg
hører til, men den gruppe følger jeg ikke, så jeg ser ikke svarene på
mit indlæg. Det er vist heller ikke god opførsel.

Fra : Frits Mikaelsen

Dato : 24-05-07 12:00

hvad med under gulvet, eller under gulvtæppet - trægulvet med fladkabel (
hvis kaldet båndkabel )
eller trådløse højtalere....... bare nogle bud

Mvh. Frits Mikaelsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-05-07 16:22

Hej Anders

Anders wrote:
> [...]
> muren og trække kablerne udvendigt på huset... men så er der jo regn, sne,

Selvom dit spørgsmål nok hører mere hjemme i dk.teknik.lyd, vil jeg
alligevel give et forslag...

Køb de her el-skinner, hvori du kan trække kablerne. De kan fås i mange
bredder fra 10mm og op og i længder på op til 4m/stk.. Jeg har selv
højttalerne i den ene ende og anlæg i den anden. - Jeg har ikke
vinduespartier, men både alm. dør og skydedøre.

Læg skinnen helt nede langs gulvet ind mod fodliste/underkant af
nederste karm ved vinduespartierne. Skinnerne kan både stiftes og/eller
limes på. Effektiv og diskret.

> Men kan højtaler kabler ( af mellem kvalitet fra hifi klubben) overhovet
> tåle det? Og hvis ja, er der nogen kabl typer der er særligt velegnet eller
> andet man skal passe på?

Jeg ville ikke gøre det udvendigt. Og hvis det skulle gøres, så skal de
ligge i lukkede el-rør, og der skal fuges godt efter ved ud- og
indføringenger - af hensyn til fugt m.m.. Den 'indvendige løsning' er
den bedste.

mvh. Erik Richard