Potentilla ser sølle ud
Fra : Bent Fer

Dato : 23-05-07 18:59

Hej alle

Jeg synes mine potentillabuske ser meget sølle ud i år, flere af dem ser ud
som om de er gået ud, og andre er kun lige begyndt at skyde, er det kun hos
mig eller er der andre som oplever det samme ?

mvh Bent

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-05-07 19:48

In news:a4faa$465480c4$551812a5$13992@news.arrownet.dk,
Bent Fer <bent@FJERNMEDSTORTfernet.dk> typed:
> [...]
> dem ser ud som om de er gået ud, og andre er kun lige begyndt at
> skyde, er det kun hos mig eller er der andre som oplever det samme

Min mand var ude i går og klippe alle de visne grene bort (og der
var en hel del). Det kan en Potentilla godt lide. Der er masser af
grene der er sprunget ud, altså kun bladene for blomsterne kommer jo
først senere på sommeren. Så alt i alt så er de lige så pæne og
udsprungne som de plejer.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Bent Fer

Dato : 23-05-07 20:29

Tove Krieger wrote:
> [...]
> grene der er sprunget ud, altså kun bladene for blomsterne kommer jo
> først senere på sommeren. Så alt i alt så er de lige så pæne og

Hmm hvis jeg fjerner alle de grene som ser visne ud, bliver det ikke noget
kønt syn, tror sgu de har fået for meget vejsalt de sidste par år.

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-05-07 20:58

In news:8416d$465495f2$551812a5$25478@news.arrownet.dk,
Bent Fer <bent@FJERNMEDSTORTfernet.dk> typed:

> Hmm hvis jeg fjerner alle de grene som ser visne ud, bliver det
> ikke noget kønt syn, tror sgu de har fået for meget vejsalt de
> sidste par år.

Hvis de står i nærheden af hvor der er saltet så er det nok en
overvejende sandsynlighed. Vores befinder sig midt i haven. Du må i
gang med nogle nye.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-05-07 07:16

On Wed, 23 May 2007 21:58:22 +0200, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

>Hvis de står i nærheden af hvor der er saltet så er det nok en
>overvejende sandsynlighed. Vores befinder sig midt i haven. Du må i
>gang med nogle nye.

Men det er ikke nok at sætte nye det samme sted - salten er i jorden, så
nye planter vil heller ikke trives der. Hvis altså det er pga. salt,
hvilket dog lyder overvejende sandsynligt.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-05-07 07:15

On Wed, 23 May 2007 20:47:34 +0200, "Tove Krieger"
> [...]

>grene der er sprunget ud, altså kun bladene for blomsterne kommer jo
>først senere på sommeren. Så alt i alt så er de lige så pæne og

Jeg har faktisk en lille gruppe af potentil ude i gårdspladsen som
allerede blomstrer. Og det er ikke få blomster den har - der er en del
efterhånden.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-05-07 17:48

> Jeg synes mine potentillabuske ser meget sølle ud i år, flere af dem ser
> ud som om de er gået ud, og andre er kun lige begyndt at skyde, er det kun
> hos mig eller er der andre som oplever det samme ?

Ja, også her - og mine er ikke i nærheden af salt. Jeg har 3 steder i haven,
og de er noget sølle. Næsten ingen blade, små blade og visne grene. Måske er
vi bare for tidligt på den?

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-05-07 18:07

On Thu, 24 May 2007 18:47:36 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>Ja, også her - og mine er ikke i nærheden af salt. Jeg har 3 steder i haven,
>og de er noget sølle. Næsten ingen blade, små blade og visne grene. Måske er
>vi bare for tidligt på den?

Potentilla har taget skade rundt omkring i denne vinter. Men de burde
være i god vækst nu, de grene som stadig lever.

Hvilken farve er dine? Jeg har indtryk af at især de røde typer har det
skidt for tiden.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-05-07 18:47

> Hvilken farve er dine? Jeg har indtryk af at især de røde typer har det
> skidt for tiden.

2 forskellige gule og en rød - som sjovt nok er dem, der ser ud til at have
klaret sig bedst, men de er også kun et år gamle. Er det barfrosten, der har
ødelagt dem?

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-05-07 07:08

On Thu, 24 May 2007 19:46:32 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>2 forskellige gule og en rød - som sjovt nok er dem, der ser ud til at have
>klaret sig bedst, men de er også kun et år gamle. Er det barfrosten, der har
>ødelagt dem?

Måske.
Heroppe har vi haft saltluft langt inde i landet, meget længere end
normalt. Men det ses mest på stedsegrønne planter.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 25-05-07 09:03

> [...]

Vi havde en lang række med røde potentilla. De saa skrækkelige ud. Vi drog
konsekvensen og gravede dem alle op - og plantede georginer i stedet.
Mvh
Aksel