Erfaringer med hvidmalede RATIONEL vinduer~
Fra : Preben Kaas

Dato : 21-05-07 13:58

Hej

Står for at skulle købe nye vinduer til huset og vil i den forbindelse
gerne høre om jeres positive og/eller negative erfaringer med
Rationels sprossevinduer.

Har haft kontakt til en odenseansk forhandler af Rationel og han
frarådede køb fra Rationel for som han sagde, så havde han erfaring
for, at man indenfor en 10 års periode skulle forvente kraftige
harpiksudtræk og mørke aftegninger af knaster på grund af at Rationel
ikke anvender fingerskarret træ, hvor de fleste knaster er fjernet.

Nogen som har hørt om dette.

På forhånd tak for nogle gode svar.

mvh
Preben

ved mail fjern xxxx

www.prebenkaas.dk

Fra : Mads

Dato : 21-05-07 17:15

On Mon, 21 May 2007 14:58:16 +0200, Preben Kaas
<prebenkaas@xxxxhjallesenet.dk> wrote:

> [...]
>harpiksudtræk og mørke aftegninger af knaster på grund af at Rationel
>ikke anvender fingerskarret træ, hvor de fleste knaster er fjernet.

Jeg ser på skidtet hver eneste dag.

Alle vinduer i mit hus er fra Rationel.
Allerede efter 6 måneder begyndte malingen at boble
flere steder og man kan tydeligt se adskillige knaster
igennem malingen, som endda er antrazitgrå.

Desuden falder gummilisterne omkring ruderne ud.

Så nej, jeg kan bestemt ikke anbefale Rationel vinduer.

mvh Mads

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 21-05-07 21:10

Preben Kaas skrev:
> [...]
> harpiksudtræk og mørke aftegninger af knaster på grund af at Rationel
> ikke anvender fingerskarret træ, hvor de fleste knaster er fjernet.

Det er korrekt at Rationel's vinduer ikke bliver lavet af skarret træ.
Det de gør for at hindre udtræk fra knasterne er, at der bliver trukket
noget filler over knasterne, som -- efter hvad de selv siger -- skulle
hindre udtræk fra knasterne. Jeg har selv set et dobbelt terassedør, der
ikke ligefrem var særlig pæn mht. udtræk fra de omtalte knaster. Særlig
galt er det, hvis døren får meget sol. Varmen er det, der får knasterne
til at "svede". Jeg ville nok også betænke mig på at købe vinduer fra
Rationel, og skulle jeg endelig til det, så ville jeg vælge deres Aldus-
serie, som så er beklædt med alu på ydersiden. Det gør selvfølgelig ikke
indersiden pænere, eller mere knastfri for den sags skyld, så leder du
efter et vindue i træ der skal være pænt i mange år, så er det ikke
Rationel´s vinduer du skal købe.

Jeg har for øvrigt også selv været ansat på Rationel, og reparerede
del-elementer, inden de blev malet, så jeg ved godt, hvordan de ser ud
inden malingen. Hvilke fabrikker der anvender skarret træ, ved jeg ikke,
så der er jeg dig svar skyldig.

Selv har jeg lige bestilt vinduer fra www.hvidbjergvinduet.dk , men de
laver kun vinduer i træ/alu, og plast. Grunden til jeg bestilte dem der,
var en rigtig god pris, og så den medarbejder-rabat jeg fik. Så vidt jeg
husker, så bruger de skarret træ. Træ/alu vinduerne bliver for øvrigt
lavet af Outrup Vinduer.

Jesper

Fra : mugge

Dato : 21-05-07 23:36

Hej

Du skal have fat i Klåborg vinduer og døre - 100% uden knaster..........

http://www.klaaborg.dk/

mugge

Fra : TT

Dato : 24-05-07 10:15

> [...]
> harpiksudtræk og mørke aftegninger af knaster på grund af at Rationel
> ikke anvender fingerskarret træ, hvor de fleste knaster er fjernet.

Det er korrekt, jeg har også Rationel over alt, og der er knastudtræk, men
det kan fikses. Jeg er trods alt glad for dem, i forhold til funktion, pris
osv. Når de en gang skal males, får de noget spærregrunder på knasterne. Jeg
har ikke oplevet knastudtræk indvendigt, de har siddet der i 2 år.

-TT