Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fullframe...?
Fra : Magnus

Dato : 25-05-07 13:23

Har jeg forstået det rigtigt at:

Sætter jeg et 70-200 mm objektiv på et fullframe kamera som f.eks. Canon 5D
så er det 70-200 mm.

Sætter jeg derimod objektivet på et Canon 30D som har en faktor 1,6 så vil
det svare til et 112-320 mm objektiv på Canon 5D dvs. gange 1,6 og med det
det nye Canon 1D Mark III er det kun 1,3.

Er det sådan det er?

/Magnus

Fra : rosenauer.dk

Dato : 25-05-07 13:53

Ja..

/Martin
http://rosenauer.dk

Fra : P. Rongsted

Dato : 25-05-07 14:00

On Fri, 25 May 2007 14:22:36 +0200, "Magnus" <magnusFJERN@arnason.dk>
wrote:

> [...]
>det svare til et 112-320 mm objektiv på Canon 5D dvs. gange 1,6 og med det
>det nye Canon 1D Mark III er det kun 1,3.

Det er en del af historien. Hvis du med en 'lille' sensor vil have en
dybdeskarphed, som svarer den på på en full frame, så skal du også
blænde op (mindre tal).

Peter

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-05-07 15:00

"Magnus" <magnusFJERN@arnason.dk> wrote in message
> Har jeg forstået det rigtigt at:
>
> Sætter jeg et 70-200 mm objektiv på et fullframe kamera som f.eks. Canon
> 5D så er det 70-200 mm.

Ja.

> Sætter jeg derimod objektivet på et Canon 30D som har en faktor 1,6 så vil
> det svare til et 112-320 mm objektiv på Canon 5D dvs. gange 1,6 og med det
> det nye Canon 1D Mark III er det kun 1,3.

Ja og nej. Du får ikke længere brændvidde som sådan med den mindre sensor.
Du får en beskæring af den billedflade, der dannes af objektivet, svarende
til beskæringsfaktoren 1, 6. Dvs. hver dimension af billedet beskæres med en
faktor 1,6. Det betyder at full frame sensoren er 1,6^2=2,56 gange større.
Beskæringen svarer til et billedudsnit som du ville få på full frame med en
1,6 gange længere brændvidde og således de 112-320mm som du nævner. Hvis du
beskærer billedet taget med full frame således at samme billedudsnit er
tilbage ser det helt ens ud, bortset fra en lavere opløsning på full frame
billedet. Canon 30D har 8 MP og 5D beskåret til samme billedudsnit er 5MP
(12,8/1,6^2). Derfor også diskussionen om at crop cameraer (med mindre
sensor) er bedre, når du er begrænset af rækkevidde. Dette skyldes ganske
enkelt større pixeltæthed på crop camera'er. Forskellen er synlig, men ikke
voldsom. Et kamera som 1D mkii har samme pixeltæthed som 5D og derfor er der
ingen fordel mht. rækkevidde at anvende dette kamera (som har andre
fordele). Den nye 1D mkiii har også en 1,3 crop factor og svarer i full
frame til 16,7MP (det ventes af mange at 5D's efterfølger får denne
opløsning, men det ser vi naturligvis først den dag en afløser er
annonceret).

Hvis du står på samme afstand med de to kamerahuse (5D og 30D) og det samme
objektiv vil dybdeskarphed heller ikke ændres. Der hvor DOF ændres er, når
du går tættere på med full frame for at få samme FOV (billedudsnit), som med
1,6 kameraet.

Håber dette forklarer sagen for dig.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,