Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Snavs i kompaktkamera
Fra : Toke Eskildsen

Dato : 21-05-07 16:14

Jeg har et FujiFilm FinePix F10 kamera, hvor der på en eller anden måde
er kommet snavs på indersiden af optikken. Det ses ret tydeligt, når
man kigger på glasset - et par glasskiver inde. Det ses desværre også
ret tydeligt på nogen billeder, som f.eks.
http://ekot.dk/foto/misc/stoev.jpg
hvor det er synligt oppe i toppen.

Det er stadig under reklamationsret, så jeg er ikke varm på at skille
det ad. Er der nogen autoriserede ting, jeg kan gøre? Kan man give
sådan et kamera et ultralydsbad? Eller er det måske at betragte som en
fabrikationsfejl ved kameraet at der er kommet snavs ind i det hele
taget?
--
JPEGCrops 0.7.4 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Hans Hvelplund Odbor~

Dato : 21-05-07 16:49

Toke Eskildsen skrev:

> Eller er det måske at betragte som en
> fabrikationsfejl ved kameraet at der er kommet snavs ind i det hele
> taget?
Ved normal brug bør der ikke trænge sand ind. Jeg ville i hvert fald
betragte det som en fejl. Vedlæg billede som dokumentation når/hvis du
aflevere kammeraet.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 21-05-07 17:05

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har et FujiFilm FinePix F10 kamera, hvor der på en eller anden måde
> er kommet snavs på indersiden af optikken.

Hej

Prøv at "knipse" på den lille optik, måske kan du få skidtet ud til en af
siderne, men derfor er det jo ikke væk og kan måske lave mere ballade andre
steder, en reklamation er nok på sin plads!

Godt kamera forøvrigt, især på høj IS

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 21-05-07 17:56

Leif Langgaard wrote:
> Prøv at "knipse" på den lille optik, måske kan du få skidtet ud
> til en af siderne,

Desværre, det ligner almindelige støvpartikler og de klæber ret godt
til glasset, så selv større knips rokker ikke ved det. Hvis det var
lidt mere solide ting, som de sandkorn Hans nævner, ville det måske
virke. Jeg har også prøvet med et par lette bank på en bordkant uden
held og tør ikke rigtig lave vildere ting.

> men derfor er det jo ikke væk og kan måske lave
> mere ballade andre steder, en reklamation er nok på sin plads!

Det må det jo nok ende med, hvis ikke lige der er andre tricks.

Det eneste andet lommekamera jeg har haft i længere tid er et Canon
S20, købt brugt. Jeg er ret sikker på at det aldrig udviklede et
støvproblem.

> Godt kamera forøvrigt, især på høj IS

Jeg er vældig glad for hvad det kan lave af billeder, men det er lidt
øf at brugergrænsefladen tydeligvis er lavet af en erhvervspraktikant
på stoffer. Men skulle det dø af en eller anden årsag, ville jeg rende
ud og købe et F30.

Fra : Anders Houmark

Dato : 21-05-07 18:32

Toke Eskildsen wrote:
> [...]
> virke. Jeg har også prøvet med et par lette bank på en bordkant uden
> held og tør ikke rigtig lave vildere ting.

Lad være med at forsøge for meget selv, pludselig går det galt og så er man
på røven. Gå heller i butikken hvor det er købt (eller send det til
butikken) og gå det lavet på garantien. Fuji sender det til Tyskland og det
går forholdsvist hurtigt, de ligger ret pænt i hastighed, i forhold til
resten af brancen.

> Det må det jo nok ende med, hvis ikke lige der er andre tricks.

Jeg har lige sendt et helt nyt Canon G7 ind som havde samme fejl, her sad
støvet bare længere ude i glaselementerne, faktisk lige på den anden side af
frontlinsen. Det var der ikke fra start af, og ejeren af kameraet har kun
brugt det ca. 2 uger og har måske taget 200 billeder...

> [...]
> øf at brugergrænsefladen tydeligvis er lavet af en erhvervspraktikant
> på stoffer. Men skulle det dø af en eller anden årsag, ville jeg rende

Jeg synes alle Fuji menuerne er noget værre rod, som godt kunne have været
lavet bedre.. og så kunne de godt oversætte til dansk, det ville sælge meget
bedre for dem.. Kamera kan de sagtens finde ud af at lave, men menuerne..
puha det er træls at trækkes med, synes deres animationer når man sletter
billeder er mere poppet end det er smart :-/

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk