Dybdemåler
Fra : tz@cdnet.dk

Dato : 21-05-07 22:47

Hej NG

Er der nogen der ved hvilke dybdemåler der virker på 200m ud over VR3?
Der er flere der står af når de runder de 100m. Det må også gerne være
en der er til at betale, hvis det kan lade sig gøre.

mvh
TZ

Fra : Søren Reinke

Dato : 22-05-07 07:10

tz@cdnet.dk wrote:
> [...]
> Der er flere der står af når de runder de 100m. Det må også gerne være
> en der er til at betale, hvis det kan lade sig gøre.

Suunto D9 kan ikke gå over 200 meter, men den kan klare indtil 200
meter, Suunto D6 kan klare 150 meter.

Men tror du ikke det er nok ?

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : __vaDer

Dato : 22-05-07 08:11

Hej,

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> wrote in message
tz@cdnet.dk wrote:
> Hej NG

Suunto D9 kan ikke gå over 200 meter, men den kan klare indtil 200
meter, Suunto D6 kan klare 150 meter.

Men tror du ikke det er nok ?

--
Sikkert ikke, der er nok en grund til han efterlyser det!

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 23-05-07 14:44

Søren du har nu ikke helt ret:

Vytec, Vyper, Vytec DS: max 80m men viser indtil 150m
Vyper2, D6: max 100m men viser indtil 150m
D9: max 100m men viser indtil 200m

/Sune

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 23-05-07 15:55

Jeg kommer til at tænke på et par ting som jeg ikke lige kan finde svaret
på.

Max dybde er iflg. "EN 13319" som jeg ikke har (koster $37).
Betyder det f.eks. at computeren kun er kalibreret til 80m eller
dekomodellen kun gælder til 80m ?
Hvis det er tilfældet vil en Vyper i Gauge mode så virke til 150m, måske med
en lidt større unøjagtighed ?
Jeg må spørge Suunto, de er normalt flinke til at svare.

/Sune

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 23-05-07 23:12

Hurtigt svar igen

"The depth gauge in the Vytec is calibrated to comply to with the EU
directive
EN13319, this compliance is to 80m. The maximum depth the gauge reads is
150m. Once
you go beyond 99.9m then the display shows only to the nearest meter (100m)
and
there is no decimal point shown. You can still use it as a gauge beyond
100m.

With Best Regards,
Suunto Helpdesk"

/Sune

Fra : Søren Reinke

Dato : 23-05-07 18:37

Sune Jorgensen wrote:
> Søren du har nu ikke helt ret:
>
> Vytec, Vyper, Vytec DS: max 80m men viser indtil 150m
> Vyper2, D6: max 100m men viser indtil 150m
> D9: max 100m men viser indtil 200m

Hvad mener du ?

Hvad dækker de max grænser over som du skriver ?

Fra : Johnny Christensen

Dato : 22-05-07 09:11

<tz@cdnet.dk> skrev i en meddelelse
[...]

http://www.liquivision.ca/

1650 USD
Man skriver sig på en venteliste for at få en enhed.

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 22-05-07 09:22

Hej Thomas

Hvis du har råd og kan vente lidt så kommer den "ultimative?" dykkercomputer
til 400m snart:
http://www.liquivision.ca/liquivisionf1.html

Jeg troede faktisk at Cochran lavede nogen, men den dybeste går vidst kun
til 410 fod.

Ellers kan man jo kigge lidt på dem der laver dybde rekoder (Mark Ellyatt,
Nuno Gomes m.fl.):

http://www.inspired-training.com/depth_record.htm

"On this 313m dive, all timers and depth indicators failed one after
another. At maximum depth all I had left were depth markers on the line and
my TAG watch."

http://www.nunogomes.co.za/
http://www.scubarecords.com/

/Sune

Fra : Henrik Manley

Dato : 22-05-07 13:13

> Jeg troede faktisk at Cochran lavede nogen, men den dybeste går vidst kun
> til 410 fod.

Cochran har ingen max dybde, de skriver bare den er mere end 328 fod
(Gemini) og at dybest deko stop er 320 fod.

Henrik Manley

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 23-05-07 09:26

I manualen til EMC-20H står:

"Maximum Depth Over 130 meter, .1-meter increments"

Mon ikke det skal tolkes således at den garenteret virker til 130m, men at
den forsætter med at vise dybden indtil den går i stykker, og det er sikkert
længe før 200m ?

/Sune

Fra : Henrik Manley

Dato : 23-05-07 12:43

> [...]
>
> Mon ikke det skal tolkes således at den garenteret virker til 130m, men at
> den forsætter med at vise dybden indtil den går i stykker, og det er

Det er jo ikke til at sige, men der er jo ikke langt trykmæssigt fra 130 til
200 meter, kun ca. 60% så jeg vil da ikke have noget imod at man tryk
testede min til 200 meter.

Henrik Manley

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 23-05-07 13:29

Nu er det præcis 50% og det er i min bog rigtig meget, men alligevel så vil
jeg ikke ligge mit liv i hænderne på en device som er belastet med mere end
50% iflg. dens specification. Det kunne være at overklokke en cpu ellers
presse en motor til at yde 50% mere, og uden at ændre noget så er min
erfaring at man hurtigt har et dødt system.
Men i alle tilfælde har jeg nu spurgt Cochran direkte om hvad de mener, så
må vi se om de gider at svare

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 23-05-07 16:15

Hurtigt og meget interessant svar

" All Cochran dive computers are tested and calibrated to 130m. Due to
variances
between individual units it is impossible to say what the literal maximum
depth
is, but our research shows the case will usually survive down to about 200m.
The electronics themselves are theoretically capable of detecting depths of
up
to 400-500m.
130m is the official 'maximum' depth, and exceeding this depth voids
the
warranty, but the computer will most likely withstand deeper excursions.

Regards,
Tech Support
Cochran Undersea Technology"

Fra : Henrik Manley

Dato : 24-05-07 08:06

> Nu er det præcis 50% og det er i min bog rigtig meget, men alligevel så
> vil

Det er rigtigt at der 50% forskel på trykket ((21-14)/14*100 = 50%) men det
er overtrykket du skal regne med i sådan et tilfælde altså (20-13)/13*100 =
53,8%.

Så jeg vil mene at min hovederegnings "ca 60%" er mere rigtigt end dine
"præcis 50%"

Jeg vil stadig ikke tænke 2 gange med trykprøve den til 200 meter.

Henrik Manley

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 24-05-07 08:29

> [...]
> (20-13)/13*100 = 53,8%.
>
> Så jeg vil mene at min hovederegnings "ca 60%" er mere rigtigt end dine

Jeg tror ikk du skal lave min selvangivelse, men bare du er glad så er jeg
glad

> Jeg vil stadig ikke tænke 2 gange med trykprøve den til 200 meter.

1. tanke: "will usually survive down to about 200m."
2. tanke: "130m is the official 'maximum' depth, and exceeding this depth
voids the warranty"

God fornøjelse

/Sune

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 24-05-07 16:30

Mja..... Det er vel som at sige "NAR" til Brian.
Hvis det går godt - tør man så gøre det igen...

Fra : Henrik Manley

Dato : 24-05-07 17:20

> Mja..... Det er vel som at sige "NAR" til Brian.
> Hvis det går godt - tør man så gøre det igen...

Og nu har jeg rendt rundt sammen med "Brian" i 10 år så jeg ved noglelunde
hvad han kan tåle. Han er tykhudet.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Henrik Manley

Dato : 22-05-07 13:26

Fik lige læst min manual og der står heller ingen max dybde men der står at
man kan planlægge/simulere dyk ned til 200 meter.

Henrik Manley

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 23-05-07 12:52

Hvis du eller en anden finder en "billig" (under 4-5000 kr.) divetimer som
kan gå til ca.150m, må du meget gerne sige til, for jeg ku godt bruge to
stk.
/Sune

Fra : AK

Dato : 24-05-07 08:54

Hej Sune,

Har du fået svar fra suunto om hvad der sker med vyper dypere end
80m ?

Fra : AK

Dato : 25-05-07 08:23

On 24 Maj, 11:08, "Sune Jorgensen" <sune.jorgen...@mail.dk> wrote:
> [...]
> Hej Sune,
>
> Har du fået svar fra suunto om hvad der sker med vyper dypere end

Mange tak for hjælpen.

mvh

AK