Re: Gamle rige mænd kører for stærkt...
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-05-07 14:22

On 23 Maj, 14:59, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:

> Yep og det efterlader en overvægt af unge mænd.

Hvis vi fjerner den værste så er den næstværste da i kategorien gammel
(= 25+)

Om resten af de unge mænd er mere overvægtige end de gamle ved jeg
ikke. Det må kræve et nærmere kig på statistikkerne.

Fra : Martin Bak

Dato : 23-05-07 22:57

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Yep og det efterlader en overvægt af unge mænd.

Hvis vi fjerner den værste så er den næstværste da i kategorien gammel
(= 25+)

-----------

Det er da noget eklatant vrøvl. Opererer du KUN med begreberne ung og
gammel?
En bilist på 26 vil jeg på ingen måde beskrive som gammel, -tværtimod ville
jeg forvente lømmelstreger fra ham også.

Du kan ikke, ligemeget hvor meget du prøver, løbe fra, at det er de unge og
uerfarne, overmodige dumdristige og "selvsikre" piloter der tegner sig for
forsikringernes største udgifter. Det er derfor naturligt at de betaler en
præmie der modsvarer dette faktum. FACE IT! Jeg ved godt, at du selv mener
at du ikke tilhører denne kategori, men så må din kamp være, at få
identificeret de unge der kan køre fornuftigt trods deres beskedne erfaring
og rutine, således at disse kan få en lavere præmie. Sgu ikke at fordele
byrden ud på alle os andre, der forøvrigt selv har betalt den høje præmie
engang.

Martin

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-05-07 08:42

On 23 Maj, 23:56, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:
> Det er da noget eklatant vrøvl. Opererer du KUN med begreberne ung og
> gammel?

Næ, jeg har et langt mere nuanceret syn på den slags - men
forsikringsselskaberne (og mange andre, primært gamle...) har et meget
sort hvidt syn på hvem der er dyre kunder. Det tjener de nemlig mest
på.

> Du kan ikke, ligemeget hvor meget du prøver, løbe fra, at det er de unge og
> uerfarne, overmodige dumdristige og "selvsikre" piloter der tegner sig for
> forsikringernes største udgifter.

Siger forsikringsselskaberne og det er jo dem der bestemmer prisen.

> Det er derfor naturligt at de betaler en
> præmie der modsvarer dette faktum.

Ja hvis nu præmien var fastsat efter noget mere seriøst end blot alder
så ville det være meget bedre. Jeg har intet problem med at betale en
præmie der modsvarer den udgift jeg er for selskabet - indtil videre
har jeg på 2 år smidt 25.000kr hos Alka og fået ingenting tilbage. I
samme periode har jeg kørt knap 65.000 km uden en eneste skade (der
var min fejl). Alka mener stadig jeg er en ung, uerfaren fartbølle...

> FACE IT!

Tag nu lige en slapper og en ostemad, jeg kan ikke se anden grund til
at du skulle blive sur end at du selv er en "gammel" uansvarlig
fartbølle der frygter en præmiestigning når forsikringen opdager hvor
farlig du er i trafikken.

> [...]
> identificeret de unge der kan køre fornuftigt trods deres beskedne erfaring
> og rutine, således at disse kan få en lavere præmie.

Næ, kampen er at få forsikringsselskaberne til at indse at man ikke
bare kan sige at alle mellem 18 og 28 er vanvidsbillister. Alkas måde
at identificere de fornuftige billister på er at se hvem der gider
bruge 3400kr på et enddags kursus. De siger selv at dem der har taget
kurset giver overskud. Jeg er 99,99% sikker på at det samme havde
været tilfældet selvom de ikke havde taget kurset. Hvad siger det om
måden at fastsætte præmie på?

> Sgu ikke at fordele
> byrden ud på alle os andre, der forøvrigt selv har betalt den høje præmie
> engang.

Jeg er da ligeglad med hvad du har betalt i præmie. Det handler om at
præmien er overdrevet høj for rigtig mange og at mange af dem med den
lave præmie ikke har fortjent den ud fra præcis de samme kriterier som
gør at unge billister skal betale "ungdomstillæg" (svjv svarer det til
8500kr på min forsikring - jeg betaler det ikke pga. fornævnte
kursus).

Hvorfor skal jeg straffes for at andre ikke kan finde ud af at køre
bil? Hvorfor skal du straffes for at andre ikke kan finde ud af at
køre bil? Det er hele ideen i forsikring, man deles om udgiften.