Blaupunkt glemmer klokkeslet :-(
Fra : Carsten

Dato : 21-05-07 20:34

Har netop skiftet min gl. VDO med en Blaupunkt i min Opel Astra Classic. Den
gamle VDO kunne godt huske hvad klokken var når nøglen blev taget ud af
tændingslåsen men det kan Blaupunkten ikke
Jeg går ud fra at det skyldes noget med at blaupunkten ikke får permanent
strøm ?! men hvorfor gjorde VDO'en så ? Er der en som kender problemet og
som kender en løsning. Ellers må jeg vel ned til Opel og få dem til at se på
problemet.

Takker,

Carsten

Fra : Mogens

Dato : 21-05-07 20:52

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> som kender en løsning. Ellers må jeg vel ned til Opel og få dem til at se

I min Opel var der byttet rundt på tændingsplus og den faste plus
ledning. De har farven rød og gul....

Fra : Carsten

Dato : 21-05-07 20:54

Tilføjelse...

Ved at sammenligne VDO manualen med Blaupunktens kan jeg se følgende
forskel:

VDO - ISO chamber A: a4 = ignition, a7 = permanent +
Blau - ISO chamber A: a4 = permanent +, a7 = kl. 15/Ignition

Har jeg fat i det rigtige hvis jeg ombytter a4 og a7 ? hvordan gør jeg det
"smartest" ? jeg vil jo helst ikke klippe i Opel'ens originale ledningsnet.
Kan man købe en ledning med ISO hun i den ene ende og ISO han i den anden og
så ombytte ledningerne i denne ledningsstump ? Andre forslag ?

Fra : Mogens

Dato : 21-05-07 21:07

> [...]

> Blau - ISO chamber A: a4 = permanent +, a7 = kl. 15/Ignition
> Har jeg fat i det rigtige hvis jeg ombytter a4 og a7 ?

Bekræfter min formodning og sammenligning med min Opel,
som jeg skrev !
Jég flyttede ledningerne i stikket - problemfrit...

Fra : Carsten

Dato : 21-05-07 21:21

Tak for svaret, men...

"flyttede i stikket" ? mener du at du hev ledningerne ud af selve
"plastik-connector'en" ? er det muligt uden at ødelægge noget ?

Er det opel som er "forkert" på den og vil de nye ledningsplaceringer så
passe til et eventuel fremtidigt radioskift ? Jeg troede at ISO var en
standard - men altså ikke helt ?

Takker,

Carsten

Fra : Mogens

Dato : 21-05-07 21:54

> Tak for svaret, men...
>
> "flyttede i stikket" ? mener du at du hev ledningerne ud af selve
> "plastik-connector'en" ? er det muligt uden at ødelægge noget ?

Man kan købe et værktøj til den slags - dét havde jeg...

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-05-07 22:48

Carsten skrev:

> Tak for svaret, men...
>
> "flyttede i stikket" ? mener du at du hev ledningerne ud af selve
> "plastik-connector'en" ? er det muligt uden at ødelægge noget ?

http://kortlink.dk/3vrs
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Carsten

Dato : 22-05-07 09:51

Tak for jeres svar i denne tråd. Jeg tror at det ender ud med at jeg køber
et ISO forlængerkabel og så ommøblerer på ledningerne på det. Jeg vil helst
ikke ændre i Opel'ens (Oplen's ?) ledningsnet.

Fra : alexbo

Dato : 22-05-07 09:52

"Carsten" skrev

> Tak for jeres svar i denne tråd. Jeg tror at det ender ud med at jeg køber
> et ISO forlængerkabel og så ommøblerer på ledningerne på det. Jeg vil
> helst ikke ændre i Opel'ens (Oplen's ?) ledningsnet.

Du kan købe et sådant kabel forberedt til ombytning, hvor de to ledninger er
samlet i et vendbart stik.

mvh
Alex Christensen

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-05-07 10:44

> Tak for jeres svar i denne tråd. Jeg tror at det ender ud med at jeg køber
> et ISO forlængerkabel og så ommøblerer på ledningerne på det. Jeg vil
> helst ikke ændre i Opel'ens (Oplen's ?) ledningsnet.

Hvorfor dog det? Så kan det blive svært at have kablerne omme bagved, idet
der ikke er for meget plads i forvejen..

En meget smal, ligekærvet skruetrækker, så kan stikkene lokkes ud, og du kan
bytte rundt på dem.

Du kan jo altid bytte tilbage igen

Troels

Fra : Carsten

Dato : 23-05-07 21:46

Operationen er udført. Jeg købte et iso forlængerkabel. Måtte i nok syv
forskellige bilstereo forretninger før jeg endelig fandt det i
www.elektronik-lavpris.dk

Byttede om på de to ledninger i forlængeren som du beskriver her nedenfor og
satte så det hele sammen igen. Der er heldigvis masser af plads, idet hele
midter-konsollen i min Opel er et stort hulrum (altså bag radio, luftindtag,
drejeknapper til luft + aflægger-rum). Største "problem" var at antennestik
var bundet sammen med iso kablet i bilen således at der kun kunne være ca. 8
cm mellem iso og antennestik på radioen. Eftersom det iso stik nu blev
stoppet dybere ned i midterkonsollen så gik den jo ikke længere. Jeg
trævlede derfor forbindingen af alle ledningerne op og træk antennekablet
fri af iso stikket og indbandt så iso ledningerne igen.

Nu virker det hele som det skal og det er jo rarest. Godt nok kan man da
leve med at radioen ikke husker klokken, men det er jo lidt en øjenbæ at der
står 00:00 i displayet når man starter bilen. Stationerne kunne den mærkelig
nok godt huske.

Carsten

"Troels Plougmann-Olsen" <troels112@plougmann-olsen.dk> skrev i en
meddelelse news:46540cf7$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...