højrevigepligt i rundkørsler
Fra : Thomas

Dato : 21-05-07 15:59

Hvilket år blev ovennævnte erstattet med den ubetingede vigepligt ved
indkørsel i rundkørsel.

Mvh Thomas

Fra : Rene Hansen

Dato : 22-05-07 09:02

Thomas <whisdowdetherskalslettes@hotmail.com> skrev:
>Hvilket år blev ovennævnte
>erstattet med den ubetingede
>vigepligt ved
>indkørsel i rundkørsel.
>
>Mvh Thomas

Jeg er lige med på en lytter; fruen og jeg snakkede tilfældigvis
om det i går...

Ren

Fra : claus b. p.

Dato : 22-05-07 09:49

"Thomas" <whisdowdetherskalslettes@hotmail.com> wrote in message
> Hvilket år blev ovennævnte erstattet med den ubetingede vigepligt ved
> indkørsel i rundkørsel.

Der skete en masse i 1976-1977. Bl.a. blev den skærpede almindelige
vigepligt fjernet fra færdselsloven. Jeg mener det var på det tidspunkt man
ændrede reglerne for rundkørsler også. "Verdens mest moderne færdselslov"
kaldte man det dengang. Den fulgte jo så desværre ikke med tiden siden.
Iøvrigt var der på det tidspunkt praktisk taget ingen rundkørsler tilbage,
man havde arbejdet ihærdigt for at få dem erstattet med lyskryds. Og det har
næppe været nødvendigt at ændre færdselsloven, for man havde jo allerede
midlet, man tegnede bare hajtænder på vejen, så ændredes vigepligten.
Idag burde almindelig vigepligt (højrevigepligt) være forbudt ved lov, men
Gudhjælpemig er det sådan at man påtvinger brug af højrevigepligt hvis der
er etableret hastighedsdæmpende foranstaltninger. Det har vi meget
"mordskab" af her i København, for når man kører på en gennemgående vej er
det jo ikke oplagt at man pludselig kan risikere at der kommer nogen ud fra
en tilslutningsvej i et skævt T-kryds, som man skal holde tilbage for. Men
det er jo en helt anden OT historie.

/Claus

Fra : Thomas

Dato : 22-05-07 14:07

claus b. p. skrev:
> "Thomas" <whisdowdetherskalslettes@hotmail.com> wrote in message
>>
> Der skete en masse i 1976-1977.
Tak for svaret.

Mvh Thomas

Fra : Martin Bak

Dato : 23-05-07 22:01

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> man ændrede reglerne for rundkørsler også. "Verdens mest moderne
> færdselslov" kaldte man det dengang. Den fulgte jo så desværre ikke med
Der var en hel masse vi med rette kunne være stolte af dengang, men som
siden er blevet kørt helt i sænk. Desværre mangler visionerne til igen at få
det ypperste indenfor sundhed, undervisning, ældrepleje og trafikal
infrastruktur for eksempel. Skattestoppet forhindrer udvikling på de
kommunale opgaver og kortsynethed umuliggør den nødvendige udbygning af
trafiknettet. Vi er på alle de nævnte område håbløst bagefter i forhold til
omverdenen. Tragisk, når vi faktisk har ligget i front engang. *suk*

Martin

Martin

Fra : claus b.p.

Dato : 24-05-07 23:33

> [...]
> trafiknettet. Vi er på alle de nævnte område håbløst bagefter i forhold
> til omverdenen. Tragisk, når vi faktisk har ligget i front engang. *suk*

Nu synes jeg jo ikke det er visionerne der mangler. Det er bare et problem
at indhente mange års forsømmelighed. Det er nu engang dyrere at renovere
end at vedligeholde.
Men mht. skattestoppet, så er de allerfleste af dem der piver over
skattestoppet dem der gerne vil sætte skatten op. Og med de i forvejen
højeste skatter på stort set alt, ifh.t. alle andre lande, så må det da være
bevist, at man ikke får et bedre samfund af bare bevidstløst at sætte
skatterne op hver gang man ikke kan få pengene til at slå til. Det kan der
spimdes mange ender på, og det er vel OT, men blot som eksempel vil jeg
nævne, at en øjenlæge i et nordjysk hospital kan nå at lave 4-8
øjenoperationer om dagen, men når han får fri, tager han over til et
københavns privathospital og opererer 20-30 mennesker om dagen. Tyg lige på
den.

Slut herfra.

/Claus