Alternativ til MS Remote Desktop Client fo~
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-05-07 19:36

MS Remote Desktop Client for Mac nægter at forbinde til min WinXP
MCE-maskine både udefra igennem min NAT-router (hvor port 3389 er
stillet til at forwarde til WinXP-maskinens LAN-adresse) og også
hvis jeg forsøger fra en Mac bag routeren. Den får fat i WinXP,
for den kan logge på, men derefter ender det blot i en sort skærm
og en frossen markør.

En velkendt fix til det problem med MS Remote Desktop Client for
Windows er at slå bitmap caching fra i klienten, men det hjælper
desværre ikke på Mac-udgaven, så findes der en anden RDC til OS X,
som kan forbinde til Remote Desktop på en WinXP-maskine?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-05-07 19:45

> [...]
> desværre ikke på Mac-udgaven, så findes der en anden RDC til OS X,
> som kan forbinde til Remote Desktop på en WinXP-maskine?

mener det skal være pro-versionen, eller tager jeg fejl?
Jeg købte i hvert fald pro for at kunne gøre det.

Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-05-07 19:53

flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) writes:

> mener det skal være pro-versionen, eller tager jeg fejl?
> Jeg købte i hvert fald pro for at kunne gøre det.

Fjernskrivebord findes i Pro men ikke i Home. Jeg ved ikke om der er
forskellige versioner af det der mediecenternowet.

Måske kan det aktiveres med sindrige hacks?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-05-07 20:15

Flemming Rubini skrev:

> mener det skal være pro-versionen, eller tager jeg fejl?

Du tager fejl :)

<http://www.microsoft.com/windowsxp/expertzone/chats/transcripts/05_0818_mce.mspx>

--
Hilsen
Madsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-05-07 20:55

> [...]
> ce.mspx> | Q: Is Remote Desktop a part of MCE? | A: Yes, it is - I use it
> frequently myself on several different Media Center PCs.

Takker så mange gange for den fine besvarelse.

--
Med venlig hilsen Flemming Rubini

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-07 20:07

Hej Thomas

> desværre ikke på Mac-udgaven, så findes der en anden RDC til OS X,
> som kan forbinde til Remote Desktop på en WinXP-maskine?

Ja, der er flere:

Du kan fx bruge den almindelige rdesktop, som så kræver at du har X11 på
maskinen.

Der er også TSClientX baseret på samme system, som også kræver X11. Til
gengæld kan den vise vinduerne "som vinduer", dvs. ikke som et stort
vindue med en hel skærm i (kræver et program på serveren).

Så er der CoRD som også bygger på rdesktop, men er et Mac GUI program,
som ikke kræver X11. Desuden har den en smart sidebar med sessions i.

Endeligt er der properJavaRDP som er implementeret i Java.

Jeg vil anbefale dig at prøve CoRD først.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-05-07 20:19

Jens Kristian Søgaard skrev:

> Jeg vil anbefale dig at prøve CoRD først.

Det vil jeg så gøre :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-05-07 20:36

Jens Kristian Søgaard skrev:

> Jeg vil anbefale dig at prøve CoRD først.

Øv. Den opfører sig nogenlunde som MS'.
Eneste forskel er, at markøren ikke låser, men billedet er sort
som kul. Prøver jeg fra en anden Win XP-maskine med dennes indbyggede
Remote Desktop Client, er der ingen problemer med at komme på MCE-
maskinen. Sært.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-05-07 20:16

> [...]

> desværre ikke på Mac-udgaven, så findes der en anden RDC til OS X,
> som kan forbinde til Remote Desktop på en WinXP-maskine?

rdesktop som er opensource, kildekoden bygges uden unoder (dog uden
understøttelse af lydkort). Du skal blot huske at have X11 SDK'et
installeret og selvfølgelig apples X11 pakke for at kunne afvikle den.

du kan sætte aliaser op med dine fobindelses parametre op i din
~/.profile

Eks bruger jeg dette alias i en linie i min .profile:

alias rdesktop='open -a X11 |/usr/local/bin/rdesktop -a 16 -g 1024x768 -P -k da -0'

mine forbindelser starter jeg med "rdesktop hostnavn" fra en terminal.

Jeg bruger den hver dag på jobbet, fordi den i modsætning til MS's
klient lader mig gå på vores servers med console optionen og lader mig
angive hvilket tastaturlayout jeg vil anvende til min session.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-05-07 22:10

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> rdesktop som er opensource, kildekoden bygges uden unoder (dog
> uden understøttelse af lydkort).

Lyd har jeg heller ikke brug for.

> Du skal blot huske at have X11 SDK'et installeret og
> selvfølgelig apples X11 pakke for at kunne afvikle den.

Det er i forvejen installeret på min maskine på jobbet.

> mine forbindelser starter jeg med "rdesktop hostnavn" fra en
> terminal.

Ok. Jeg prøver.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Kiil

Dato : 24-05-07 22:18

Morten Reippuert Knudsen - spam@reippuert.dk on 24/05/07 21:16 wrote:

> Jeg bruger den hver dag på jobbet, fordi den i modsætning til MS's
> klient lader mig gå på vores servers med console optionen

Kan nu også gøres med Microsofts klient ved at holde ævle-tasten nede mens
der trykkes på connect.
--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-05-07 03:36

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Kan nu også gøres med Microsofts klient ved at holde ævle-tasten nede mens
> der trykkes på connect.

ok, den har jeg ledt efter.