Hjælp til genveje
Fra : Jonas Delfs

Dato : 24-05-07 15:01

Hej gruppe

Håber i lige kan hjælpe en konvertit med nogle genvejstaster (har
forgævet prøvet Google):
- "home" og "end" synes ikke at virke i tekstfelter. Hvordan springer
jeg frem og tilbage i et tekstfelt?
- Thunderbird: på PC kan man trykke F5 for at opdatere (hente nye
mails/nyhedsgruppebeskeder). Hvad gør man på mac?
- Firefox: hvordan går man til næste forekomst af en søgning (Æble+F)?
Under Windows er det F3.

På forhånd tak!

Mvh. Jonas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-05-07 15:18

Jonas Delfs wrote:

> - "home" og "end" synes ikke at virke i tekstfelter. Hvordan springer
> jeg frem og tilbage i et tekstfelt?

Æble+<pil tilbage>/<pil frem>

> - Thunderbird: på PC kan man trykke F5 for at opdatere (hente nye
> mails/nyhedsgruppebeskeder). Hvad gør man på mac?

Æble+Shift+T eller F5. Jeg er dog ikke helt sikker på, at de gør det samme.

> - Firefox: hvordan går man til næste forekomst af en søgning (Æble+F)?
> Under Windows er det F3.

Det kan man vist kun med F3.

For at kunne benytte Fx tasterne på en bærbar skal du bruge fn tasten
eller "vende" funktionaliteten, så du skal taste f.eks. fn+F1 for at
skrue ned for lysstyrken. Du kan ændre det under Keyboard & Mouse ->
Keyboard i System Preferencens.

Jeg har for nyligt købt KeyCue
(http://www.macility.com/products/keycue/), der viser alle tilgængelige
genveje for programmet i fokus. Det har været og er til rigtig stor
hjælp for mig.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 24-05-07 16:47

Peter Farsinsen skrev:

> Æble+<pil tilbage>/<pil frem>

> Æble+Shift+T eller F5. Jeg er dog ikke helt sikker på, at de gør det samme.

> Det kan man vist kun med F3.

På en Mac gør man det naturligvis med den næste tast, dvs æble-G.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-05-07 17:02

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> På en Mac gør man det naturligvis med den næste tast, dvs æble-G.

Det der "naturligvis" bekymrer mig en hel del :)

Hvad skal man så trykke hvis man vil finde den forrige?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Terje Rydland

Dato : 24-05-07 17:09

> Det der "naturligvis" bekymrer mig en hel del :)
>
> Hvad skal man så trykke hvis man vil finde den forrige?

Cmd-Shift-G

Dette er vel en system-wide sak slik at det virker i alle applikasjoner.

Terje

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-05-07 01:22

Terje Rydland skrev:

> Cmd-Shift-G
>
> Dette er vel en system-wide sak slik at det virker i alle applikasjoner.

Nemlig. Shift vender funktionen om. Et andet eksempel er Tab og Shift-Tab.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-05-07 17:55

Frank E. N. Stein wrote:

> På en Mac gør man det naturligvis med den næste tast, dvs æble-G.

Tak! Den kendte jeg ikke ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-05-07 18:22

Jonas Delfs <jonas@dohdelfs.dk> wrote:
> [...]

> mails/nyhedsgruppebeskeder). Hvad gør man på mac?
> - Firefox: hvordan går man til næste forekomst af en søgning (Æble+F)?

Søg et par uger tilbage i denn gruppe efter ordet "shortcuts". Jeg
postede i al fald en gennemgang af gængse genveje:

<http://groups.google.com/group/dk.edb.mac/msg/367d4cfa780bfe7e?dmode=source>

Det letteste er at du bevæger din mus op i divverse menuer på programmer
som Finder, Safari og TextEdit.

Husk at Emacs genveje også duer til textmanipulering i cocoa programmer.