Macbook harddisk gået død - nogen der
Fra : Niels - Aalborg

Dato : 22-05-07 18:00

Mine forældres Macbook er netop ankommet på matriklet og harddisken
forekommer at være død.
Opstart giver blot en grå mappe med blinkende spørgsmålstegn. Jeg har
startet op fra install-cd og det kan give mig adgang til diskværktøj -
her er der bare ikke nogen harddisk.
Kører jeg den i targetmode kan jeg få adgang til CD-drevet som det eneste.

Den giver tre hurtige "fliks" fra sig netop som den starter op (altså
harddisken) og så sker der ellers ikke mere. Den snurrer, men den kan
tilsyneladende ikke læse noget.

Det er selvfølgelig bare tis-ærgeligt, at mine forældre ikke har fået
taget backup de sidste to måneder. For det tegner jo til at alle data er
væk.

Er der nogen i Aalborg der har en ekstern kasse til en 2,5" harddisk?
Tænkte man måske kunne give det forsøget, ved at hive den over i et
andet kabinet.

Andre tricks eller forslag?

Og når jeg nu har jer - hvad siger erfaringen med reparation af Macbooks
i DK. Hvor lang tid tager det og hvordan gør man det hurtigst? Booken er
købt via Applestore.

Tusind tak

Venligst

Niels

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-05-07 18:11

Niels - Aalborg <niels@priestyard.dk> wrote:
> [...]

> Er der nogen i Aalborg der har en ekstern kasse til en 2,5" harddisk?
> Tænkte man måske kunne give det forsøget, ved at hive den over i et

tjek om disken sidder løst.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-05-07 19:21

Hej Niels

Niels - Aalborg wrote:
> [...]
>
> Det er selvfølgelig bare tis-ærgeligt, at mine forældre ikke har fået
> taget backup de sidste to måneder. For det tegner jo til at alle data er

Hm, har du en DiskWarrior 4.x CD? Så prøv evt. at starte fra den og se,
om den kan finde disken og reparere så meget, at I kan få reddet de
væsentligste data. (DW 4.x er krævet til MB/MBP)

> Er der nogen i Aalborg der har en ekstern kasse til en 2,5" harddisk?
> Tænkte man måske kunne give det forsøget, ved at hive den over i et
> andet kabinet.

Er disken i en MacBook ikke SATA?

> Andre tricks eller forslag?

Hm, der er et trick, men jeg véd ikke, hvor brugbar, den vil være på en
MB. - Tag netdelen fra og tænd den kun på batteriet. Luk så
batteriholderen op, så den slukkes direkte ved at strømmen forsvinder.
Skub batteriet hurtigt på plads igen og tænd. Det kan måske få den
igang, hvis det kun er læseren, der er gået i baglås, men ikke, hvis
disken som sådan er defekt.

> Og når jeg nu har jer - hvad siger erfaringen med reparation af Macbooks
> i DK. Hvor lang tid tager det og hvordan gør man det hurtigst? Booken er
> købt via Applestore.

Ring til Apple Support på 70102007 og forelæg dem sagen. Enten beder de
dig indlevere den hos nærmeste forhandler, eller også skal du sende den
direkte til en adresse, de opgiver. - Jeg véd, de nogle gange har sendt
emballage med posten med en RMA retur betalt, så det ikke koster noget.

Vælger Apple Support den løsning, vil der nok gå fra 2-3 uger, så har I
den igen.

Jeg er desværre bange for, at data ikke kan reddes på normal vis. Men
hvis det er så vigtige data, at man _skal_ have fat i dem, så findes der
firmaer, der kan det, men det er hammerdyrt - +10.000kr.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-05-07 20:15

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Hm, har du en DiskWarrior 4.x CD? Så prøv evt. at starte fra den og se,
> om den kan finde disken og reparere så meget, at I kan få reddet de
> væsentligste data. (DW 4.x er krævet til MB/MBP)

Det hjælper ikke hvis diskutil ikke kan se et devvice på sata bussen.

Fra : Jon

Dato : 22-05-07 19:29

> [...]

> Og når jeg nu har jer - hvad siger erfaringen med reparation af Macbooks
> i DK. Hvor lang tid tager det og hvordan gør man det hurtigst? Booken er

Når ble den kjøpt? Er dette en garantisak? Min erfaring fra Norge er at
garantireparasjoner på MacBook er ganske velsmurt og fungerer bra. Ring
AppleStore og gå gjennom deres feilsøkingsrutinge på tlf (det må de
gjøre), og så tar de hånd om det når de har sjekket at det ikke er
brukerfeil. Lykke til.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : P. Rongsted

Dato : 23-05-07 13:33

On Tue, 22 May 2007 19:00:11 +0200, Niels - Aalborg
<niels@priestyard.dk> wrote:

> [...]
>her er der bare ikke nogen harddisk.
>Kører jeg den i targetmode kan jeg få adgang til CD-drevet som det eneste.

Det lyder ikke godt. Det kan evt være controleren. I så fald kan en
extern boks måske hjælpe. Du kan prøve med programmet Spinrite.
http://www.grc.com/sr/spinrite.htm

Det koster USD 89. Efter min mening er det absolut pengene værd.

Peter

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-05-07 13:56

P. Rongsted <null@rongsted.dk> wrote:

> [...]
> http://www.grc.com/sr/spinrite.htm
>
> Det koster USD 89. Efter min mening er det absolut pengene værd.

Du skal nok lige nævne at det kræver en PC ...

/thomas

Fra : P. Rongsted

Dato : 24-05-07 17:22

On Wed, 23 May 2007 14:56:00 +0200, thomas_lists@elements.dk (Thomas
von Hassel) wrote:

>Du skal nok lige nævne at det kræver en PC ...

Eller en Intel baseret Mac. Hvilket en Macbook jo er.

Så længe man kan boote fra en CD, så virker det fint. Det virker best
hvis man bruger en ATA/SATA forbindelse til disken, men kan også køre
via en USB/Firewire opkobling. Hvis programmet ikke kender
fil-systemet på disken kører det bare på sektor-niveau.

Peter

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-05-07 19:28

> [...]

> via en USB/Firewire opkobling. Hvis programmet ikke kender
> fil-systemet på disken kører det bare på sektor-niveau.

Har du kørt den på en intel mac ? .. mener at have hørt at det ikke
virkede...

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 23-05-07 15:34

> Andre tricks eller forslag?

1. Tag strømforsyningen fra.
2. Tag batteriet ud.
3. Sæt kaffe over.
4. Sæt batteriet i.
5. Start MacBook.
6. Hent kaffen.
7.

mvh. Mikael Kern

PS. Ovenstående virker på min MacBook - er der nogen, som kan forklare
hvorfor?

Fra : Niels - Aalborg

Dato : 24-05-07 06:27

Niels - Aalborg skrev:

> Andre tricks eller forslag?

Tak for forslag og tips. Desværre er der intet der har givet bare det
mindste lille livstegn fra den lille hårde skivekasse. Jeg har nu sendt
den ind til apple via Humac i Aalborg, hvilket foreløbig har været en
fornøjelse. Det tegner til, at jeg kan få den gamle harddisk med
tilbage. I så fald, vil jeg prøver at rive den lidt rundt med en ekstern
boks og måske SpinRite, som Peter foreslår.

Og Mikael - den med kaffen virkede ikke

Dagens tip er derfor: Backup!

Venligst

Niels

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-05-07 06:35

Jeg må lette hjertet for navnet på min nye bedste vej: www.mozy.com :)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-05-07 20:37

> [...]

> Og når jeg nu har jer - hvad siger erfaringen med reparation af Macbooks
> i DK. Hvor lang tid tager det og hvordan gør man det hurtigst? Booken er

MacBook diskene er ikke særligt gode.

Køb en ny 100 GB disk med 7200 rpm og 8 MB cache - den koster ca. 700,-
og du får en markant bedre disk end den medfølgende.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Lyrik

Dato : 24-05-07 22:44

Den 24.05.2007 kl. 21:37 skrev Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net>:

> Køb en ny 100 GB disk med 7200 rpm og 8 MB cache - den koster ca. 700,-
> og du får en markant bedre disk end den medfølgende.
++++++++
Hvilke kriterier skal en sådan disk opfylde?(Størrelse, mærke og andet?)

Hilsen
jens

--
Kommentér emnet, ikke afsenderen. Snakken har karaktér af sammenkomst,
ikke videnskabelige facts.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-05-07 23:32

Lyrik wrote:

> Hvilke kriterier skal en sådan disk opfylde?(Størrelse, mærke og andet?)

Hastighed: 5400rpm evt. 7200rpm*)
Cache: min. 8mb
Str.: min. 80gb, gerne 100gb evt. 120gb
Mærke: Hitachi TravelStar
WesternDigital Scorpio
Seagate**)

*) 2.5" 7200rpm afgiver dog noget mere varme end 5400rpm
**) seagates 2.5" diske er så nye endnu, at der ikke er så store
erfaringer med dem. Alt tyder dog på, at de er rimeligt gode og stabile.

mvh. Erik Richard

Fra : Niels - Aalborg

Dato : 25-05-07 12:17

Jesper Haaber Gylling skrev:

> MacBook diskene er ikke særligt gode.
>
> Køb en ny 100 GB disk med 7200 rpm og 8 MB cache - den koster ca. 700,-
> og du får en markant bedre disk end den medfølgende.

Jeg tror dig Jesper. Havde det været min mac, var det nok også
løsningen. Men nu var der garanti på dyret, så Apple får da lov at
skifte disken. Havde garantien været udløbet, så var det en anden sag.

Venligst

Niels