X-plane Advarsel!
Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-05-07 11:20

Mit kort misbruges i dette øjeblik efter jeg har bestilt x-plane på
x-plane.com.

Er kortoplysningerne blevet opsnappet eller ?

Jeg blev også mistænksom da jeg ikke modtog en kvittering.

Hvor kan man bedst sende advarslen videre?

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-05-07 11:34

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> [...]
>
> Jeg blev også mistænksom da jeg ikke modtog en kvittering.
>
> Hvor kan man bedst sende advarslen videre?

Iflg. banken er det betfred spil der har stukket snablen i min pung
(VISA). Siger det nogen noget?

Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-05-07 11:47

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Iflg. banken er det betfred spil der har stukket snablen i min pung
> (VISA). Siger det nogen noget?

X-plane skulle være til at stole på, men nogen kan vel have opsnappet
informationerner. Og du chekkede naturligvis at betalingssiden var
krypteret og certifikatet var ok ?

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-05-07 12:17

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> X-plane skulle være til at stole på, men nogen kan vel have opsnappet
> informationerner. Og du chekkede naturligvis at betalingssiden var
> krypteret og certifikatet var ok ?

Okay, og det kunne vel også være sket tidligere uden sammenhæng med
dagens køb.

Jeg handlede hos https://store.x-plane.com/checkout.php?m=bill nogle
timer inden det gik amok.

Belfred tager vist ikke imod amerikanske kunder, så det må være en
europæisk handel, der har lækket.

Min første skade efter 7 år. Mit kort udløber til november.

Hvor tit skifter du kort? Efter dette angreb ville jeg tro man burde
gøre det hvert år, hvad synes du?

Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-05-07 12:31

> [...]

> Min første skade efter 7 år. Mit kort udløber til november.
>
> Hvor tit skifter du kort? Efter dette angreb ville jeg tro man burde

Jeg har ikke skiftet kort endnu ... jeg holder bare øje med mine "bank
statements"

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-05-07 12:44

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Jeg har ikke skiftet kort endnu ... jeg holder bare øje med mine "bank
> statements"

Det var min egen bank som ringede til mig, efter henvendelse fra PBS om
at det tordnede derudad med træk fra min konto, så mange at PBSs alarm
sørgede for at slå kontoen fra. Jeg blev bedt om at klippe mit kort
over. Det skulle ikke koste mig et nyt kort, men jeg kan se at de har
trukket alligevel. Det blir nok rettet.

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-05-07 12:22

Flemming Rubini wrote:

> Iflg. banken er det betfred spil der har stukket snablen i min pung
> (VISA). Siger det nogen noget?

Ikke direkte, men jeg mener, Bedfred er et online spillefirma af de mere
suspekte. Der har været advarsler mod X-Plane i fler engelsksprogede
grupper, men jeg hæftede mig ikke ved det, da jeg stort set går uden om
alt, der har med spil at gøre - undtagen skak...

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-05-07 12:31

> [...]
> grupper, men jeg hæftede mig ikke ved det, da jeg stort set går uden om
> alt, der har med spil at gøre - undtagen skak...

Uark, advarsler som gik på hvad??? Nu går jeg lige og tror jeg skal ud
at flyve igen med mit gamle tastatur

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-05-07 13:26

Flemming Rubini wrote:

> Uark, advarsler som gik på hvad??? Nu går jeg lige og tror jeg skal ud
> at flyve igen med mit gamle tastatur

Hacking i forb. med download af X-Plane. Et par stykker mener endda, at
de har været udsat for backdoor entries via X-Plane. Men det blev
tilbagevist. Selve hacking'en sker via en hacking af X-Planes website og
ikke programmet.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 22-05-07 15:08

Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.dk on 22/05/07 14:25 wrote:

> [...]
> de har været udsat for backdoor entries via X-Plane. Men det blev
> tilbagevist. Selve hacking'en sker via en hacking af X-Planes website og

Har du et link til omtalte info?

--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-05-07 16:15

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> [...]
> at de har været udsat for backdoor entries via X-Plane. Men det blev
> tilbagevist. Selve hacking'en sker via en hacking af X-Planes website

Erik, kunne du ikke gøre det til en vane at skrive hvor du har set det
henne? Guldkornssites skal man jo dele :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-05-07 18:49

Helt ærlig Thorbjørn. Hvis jeg skulle bookmarke og videresende alt, jeg
støder på, så skulle jeg have bookmarklister på adskillige tusinde. -
Jeg har i forvejen omk. 1000 bookmarks, og det er mere end rigeligt at
holde styr på....

...Og så er det altså også tilladt selv at surfe rundt og selv finde
tingene. - Og så bryder jeg mig heller ikke om den tendens, at man VIL
have alting serveret på et sølvfad uden selv at gøre noget aktivt!

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-05-07 21:30

> [...]

> tusinde. -
> Jeg har i forvejen omk. 1000 bookmarks, og det er mere end rigeligt at

Kan du så ikke bare skrive at du ikke kan huske hvor du har set det?

> ...Og så er det altså også tilladt selv at surfe rundt og selv finde
> tingene. - Og så bryder jeg mig heller ikke om den tendens, at man VIL
> have alting serveret på et sølvfad uden selv at gøre noget aktivt!

Jovist, men du kan åbenbart finde nogen krinkelkroge som vi andre
dødelige har svært ved at hitte, og så er det da lidt småkrukket ikke
at ville dele.

Hvad man bryder sig om og ikke om er individuelt, men jeg synes ikke
du er rimelig hvis du siger at jeg ikke gør noget aktivt, og VIL have
ting serveret på et sølvfad.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-05-07 21:46

en meget vigtig påpegning

tres elegant Monsieur!

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-05-07 22:48

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Kan du så ikke bare skrive at du ikke kan huske hvor du har set det?

Det må jeg jo så til at gøre...

> Jovist, men du kan åbenbart finde nogen krinkelkroge som vi andre
> dødelige har svært ved at hitte, og så er det da lidt småkrukket ikke
> at ville dele.

Tja, måske, - men det er temmelig tit, at det er de rene tilfældigheder,
hvis jeg er inde på et eller andet site eller en større portal og kommer
til at klikke videre - og med div. redir, re-redir osv., kan det jo også
godt være lidt kringlet at holde rede på, hvad eller hvor det opr. link
hører til... - Men generelt kan jeg da sige, at der ofte kommer en del i
især de engelsksprogede Mac grupper...

> Hvad man bryder sig om og ikke om er individuelt, men jeg synes ikke
> du er rimelig hvis du siger at jeg ikke gør noget aktivt, og VIL have
> ting serveret på et sølvfad.

Det sidste var ikke møntet på dig, men mere en generel tendens i tiden,
som man siger. - Der var bl.a. et par radioudsendelser om det for nogle
uger siden på DR P1/Apropos og lidt i en P1/agenda uds. også. - Det var
i forb. med, hvor lidt nutidens især unge - egentlig _véd_, uden at de
skal hen og slå det op eller have det serveret. - Jeg hører nok lidt til
i det, man kalder for 'den gamle skole'...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-05-07 23:33

> [...]

> på, hvad eller hvor det opr. link hører til... - Men generelt kan jeg
> da sige, at der ofte kommer en del i især de engelsksprogede Mac

Okie, så er det vel ikke så svært at hitte igen hvis du ønsker at give
folk mulighed for selv at undersøge sagen dybere, end bare at måtte
tage hvad du vælger at servere på et sølvfad.

> [...]
> egentlig _véd_, uden at de skal hen og slå det op eller have det
> serveret. - Jeg hører nok lidt til i det, man kalder for 'den gamle

Tjah, dengang vi var unge var ting nu nemmere.

Men du glemmer at der ganske enkelt er mange flere ting man skal vide
noget om for at kunne begå sig, end dengang du var ung, og at vi
løbende er underkastet et gigantisk informationsbombardement. Bare
tænk på at jeg kan huske dengang vi fik TV2 og et valg på tv-fronten.
I dag kan man få alt det tv man overhovedet gider se.

Du får selv så stort et informationsbombardement at du ikke kan huske
hvor du læser tingene henne. Det må du give de unge mennesker, at det
alt andet lige er en krævende opgave, og man lærer ikke hurtigere bare
fordi man er født 50 år senere.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-05-07 01:15

> [...]
> folk mulighed for selv at undersøge sagen dybere, end bare at måtte
> tage hvad du vælger at servere på et sølvfad.

Tjoe. det kan det nu godt være. Jeg rydder automatisk ud i mine 'history
files' ca. hver tredie dag, - ellers kunne man måske nogle gange gå ad
den vej tilbage...

> Tjah, dengang vi var unge var ting nu nemmere.

Ja, det var dengang, der var unge til

> [...]
> tænk på at jeg kan huske dengang vi fik TV2 og et valg på tv-fronten.
> I dag kan man få alt det tv man overhovedet gider se.

Såmænd, - jeg kan endda huske, da FM radio blev lanceret. Det var det
helt store... Fx. at sidde foran radioen og høre Gunnar Nu kommentere
den berømte fodboldkamp mellem Danmark og Ungarn i 1960 ved OL i ROM og
Henrys berømte 'tyggegummitrick', - selv mine forældre var oppe på
dupperne dengang.

> [...]
> hvor du læser tingene henne. Det må du give de unge mennesker, at det
> alt andet lige er en krævende opgave, og man lærer ikke hurtigere bare

Det er da rigtig, der kommer meget. Derfor er man også nogle gange nødt
til at sortere i mængden. - Det er måske det, jeg gør rent ubevidst,
fordi jeg ikke regner med, at det har nogen betydning for nogen her. -
Og så sker det alligevel, at der dukker noget op om dette eller hint, -
og så er der jo ingen 'bookmark' at falde tilbage på...

Men at de unge i dag ikke kan nævne _3_ byer på Fyn - eller nævne 5
hovedstæder i EU... Det gav mig godt nok noget af et mindre
slagtilfælde, da det blev nævnt i - dels de Apropos uds., dels i
Radioavisen. - Det var 9., 10. klasser og 1. G'ere, der blev spurgt...

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-07 16:06

Flemming Rubini wrote:
> [...]
>
> Jeg blev også mistænksom da jeg ikke modtog en kvittering.
>
> Hvor kan man bedst sende advarslen videre?

PBS

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-05-07 01:40

> [...]

> Jeg blev også mistænksom da jeg ikke modtog en kvittering.
>
> Hvor kan man bedst sende advarslen videre?

Opfølgning:
De har lidt travlt hos x-plane da de ikke har nogen, hrm, x-planation.
Jeg sporer en vis bekymring hos dem.
Årsagen er at de mangler al dokumentation for at der er foregået en
transaktion og et banktræk med mig. De kan ikke finde ordre-nummer eller
mit navn. Eller pengene. Måske er det for tidligt at lukke spørgsmålet.

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-05-07 04:04

> [...]

> transaktion og et banktræk med mig. De kan ikke finde ordre-nummer eller
> mit navn. Eller pengene. Måske er det for tidligt at lukke spørgsmålet.

Jeg har modtaget svar. De havde afskibet købet straks efter handlen.
Det havde absolut intet med x-plane.com at gøre. Det var et rent
tilfælde at tyveriet af min VISA-identitet på nettet skete kort efter
jeg havde handlet hos x-plane.

Afslutningsvis kan man sige at 7 år med samme kort og op til 32 handler
om året, gav en risiko på 0,5 % pr. handel.
Ønsker man at reducere risikoen til en ud af tusind, så skal kortet
skiftes hvert 7/5 år = 1,4 år dvs. mindst hv. 17. mdr. givet jeg er
verdens centrum og hele verdens ure stilles efter min rhythm, og den
stjålne supercomputer er returneret ;-|

other pilots wannabes:
The investigation showed that x-plane.com had nothing to do with the
Internet-theft of my VISA-identity. It was a mere coinsidence that it
happend just after a purchase on their webshop.
They in fact provided me with swift, and a thorough followup and
reassurance, that everything is in order on their side.
Another thing: I puchased a copy of x-plane, and x-plane had registred
that it was packaged and sent with no delay.

Flemming Rubini

Fra : Peter Kiil

Dato : 24-05-07 21:56

Flemming Rubini - flemming@rubini.invalid on 23/05/07 5:03 wrote:

> [...]
> Another thing: I puchased a copy of x-plane, and x-plane had registred
> that it was packaged and sent with no delay.

Jamen så er det jo spændende hvor Erik har læst sig frem til følgende:

Citat ERS:

Jamen dog, sikke en livlig fantasi....